منابع نزدیک به «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در اظهاراتی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رؤسای جمهور اخیر فرانسه را محکوم کرد.

ندای گیلان:منابع نزدیک به «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در اظهاراتی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رؤسای جمهور اخیر فرانسه را محکوم کرد.

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از دولت‌های متوالی فرانسه را محکوم کرد.

منابع نزدیک به «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه که بنابر افشائیات اخیر سایت «ویکی‌لیکس» هدف جاسوسی‌های آژانس امنیت کلی آمریکا قرار گرفته، امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه به نقل از وی اعلام کردند: «فرانسه و آمریکا متحدان تاریخی هستند و فرانسه همواره با روحیه دوستی، اعتماد، استقلال و صداقت در قبال آمریکا رفتار کرده و چنین رفتارهایی میان دو دوست و متحد غیر قابل قبول هستند.»

بر اساس این گزارش، ژاک شیراک رئیس‌جمهور اسبق فرانسه که طی سال‌های 1995 تا 2007 سکان ریاست جمهوری در این کشور را بر عهده داشته و طبق اسناد منتشره از سوی ویکی‌لیکس از سال 2006 هدف شنودهای آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) قرار گرفته، در ادامه افزود: «افشائیات مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آمریکا به همان اندازه که آمریکا و فرانسه دو کشور دوست و متحد هستند، تکان‌دهنده بوده است.»

سایت افشاگر ویکی لیکس بامداد روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از جاسوسی آمریکا از دستکم سه رئیس جمهور اخیر فرانسه خبر داد.

بنا بر اعلام این سایت، آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال‌های 2006 تا 2012 میلادی از ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند روسای جمهور اسبق، سابق و کنونی فرانسه جاسوسی کرده و به شنود مکالمات دولتی و رصد مکاتبات آنها پرداخته است.

ویکی لیکس همزمان با انتشار این خبر، هزاران سند که برخی از آنها «فوق سری» هستند، از ارتباطات دولتی فرانسه در مجموعه ای تحت عنوان «جاسوسی از الیزه» منتشر کرده است.

آمریکا در این مدت علاوه بر روسای جمهور، از وزرا، مقامات ارشد دولتی و همچنین سفیر فرانسه در واشنگتن نیز جاسوسی کرده است.

فارس