کارآفرین نمونه گیلانی و میهمان زنان موفق ندای گیلان،می گوید:۲۳ سال است که در حوزه چادر شب بافی فعالیت میکنم و هرگاه در طول این ۲۳ سال منتظر کمک مسئولین بودم فقط اتلاف وقت بود .درواقع یاد گرفتم از هیچ سازمان و ارگانی توقع نداشته باشم بجز خداوند مهربان و تلاش و پشتکار خودم که همیشه مسیر های سخت را هموار کردم.

ندای گیلان–نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان از بانوان موفق گیلان، در حوزه کارآفرینی است.

 

لطفا خودتان رامعرفی کنید ومختصری از فعالیت تان بفرمایید.

سید آسیه صادقی ساکن قاسم آباد گیلان و دیپلم انسانی هستم.  ۲۳ سال است که در حوزه چادرشب بافی فعالیت می کنم و من نیز مانند دختران دیگر روستا این هنر را از مادرم آموختم و اوقات فراغت تابستانی من به چادر شب بافی می‌گذشت .

بعداز اخذ مدرک دیپلم ،ازدواج کردم و حاصل این ازدواج دو فرزند دختر و پسر است.

همیشه دوست داشتم در اجتماع شغلی داشته و استقلال مالی داشته باشم. پس چادرشب بافی را بصورت حرفه ای دنبال کردم و اولین نمایشگاه را در سال ۱۳۷۸ در رشت به دعوت سازمان میراث فرهنگی استان برگزار کردم.

در سال بعد در نمایشگاه سراسری اقوام ملل در چهار بهار شرکت کردم که این نمایشگاه برای من با نگاه جدی تر و پشتکار بیشتر به توسعه فعالیتم همراه بود.

در سال ۱۳۸۶ تعاونی چادر شب بافی هنرمند قاسم آباد را به ثبت رساندم.

در مسیر کار وزندگی با چه چالش هایی مواجه بودید ؟

هر کاری مشکلات خاص خود را دارد برای مثال بزرگترین مشکل که حدود ۲۰ سال قبل شروع به کار کردم در آن روزها بیشتر خانواده ها برای زنان معلمی و شغل فرهنگی را مناسب می‌دانستند چون تابستان و ایام عید اوقات فراغت خوبی داشتند و می‌توانستند بیشتر کنار خانواده کنار خانواده باشند و کلا همسرم مخالف شغلم بود اما با برنامه ریزی صحیح و پیشرفت در کارم ،همسر امروز بهترین پشتیبان من در زندگی ام است.

 وقتی حالتان خوب نیست چکار می‌کنید؟

وقتی حالم خوب نیست به خداوند بزرگ توکل می‌کنم و در خلوتم همیشه از خدا می‌خواهم مسیر درست را به من نشان دهد .

از مسئولین چه انتظاری در خصوص گسترش هنر چادر شب بافی دارید؟

 

۲۳ سال است که در حوزه چادر شب بافی فعالیت می‌کنم و هرگاه در طول این ۲۳ سال منتظر کمک مسئولین بودم فقط اتلاف وقت بود .درواقع یاد گرفتم از هیچ سازمان و ارگانی توقع نداشته باشم بجز خداوند مهربان و تلاش و پشتکار خودم که همیشه مسیر های سخت را هموار کردم.

چگونه می‌توان حین زنی موفق در جامعه ،مادر و همسری موفق هم‌ در خانواده بود؟

بنده در طول سالهایی که کارکردم حداقل در طول هر سال ۴ یا ۵ بار برای شرکت در نمایشگاه های مختلف به استانهای دیگر می‌رفتم ولی همیشه سعی کردم وقتی در منزل هستم با تمام وجود به آنها رسیدگی کنم و حتما با وجود این سفرها فشار بر وی همسر و فرزندانم بوده اما خدا را شاکرم که با وجود همه این سختی ها فرزندان موفقی دارم و همیشه از حمایت همسرم نیز در طول زندگی برخوردار بودم.

توصیه شما به جوانانی که می‌خواهند جایگاه قابل توجهی در جامعه در حوزه های مختلف داشته باشند چیست؟

توصیه که نه ولی پیشنهاد می‌کنم به نسل جوان کشورم که در این دوران با توجه به سختی ها و چالش هایی که وجود دارد باید بیشتر تلاش کنند و اوقات خود به نحو صحیح استفاده کنند. در هر حوزه و جایگاهی که هستند با تمام وجود سعی کنند بهترین خود باشند.

حرف آخر

باستان شناسان هنر چادر شب بافی را هنری ۳۰۰۰ ساله تخمین زده اند، این هنر نسل به نسل به ما رسیده است که از جوانان عزیز کشورم می‌خواهم ازاین هنر آسان نگذرند و باتوجه به ثبت جهانی این هنر ،به چادر شب بافی با دقت نظر و توجه بیشتری نگاه کنند.