به گزارش ندای گیلان، روغن زیتون علاوه بر اینکه یک روغن سالم برای پخت و پز است یکی از ابزار برای تمیز کردن سطوح و از بین بردن لکه‌ها و چربی‌ها است. اگر نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه‌تان استفاده کنید. می‌توانید این روغن را تهیه کنید و هم برای پخت و […]

به گزارش ندای گیلان، روغن زیتون علاوه بر اینکه یک روغن سالم برای پخت و پز است یکی از ابزار برای تمیز کردن سطوح و از بین بردن لکه‌ها و چربی‌ها است. اگر نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه‌تان استفاده کنید. می‌توانید این روغن را تهیه کنید و هم برای پخت و پز و هم برای تمیز کردن آشپزخانه‌تان از آن استفاده کنید.

روغن زیتون آنتی اکسیدان‌های قوی مثل پلی فنول‌ها و فلاوونوئیدها دارد. این آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش پراکسیداسیون چربی‌ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند. در نتیجه بدن را از صدمه رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و بدین طریق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌، خصوصاً سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می‌شود.

علاوه بر خواصی که از آن نام بردیم این روغن را می‌توانید روی مو و پوست خود بزنید تا موهایتان را نرم و شفاف کند و چین و چروک شما را از بین ببرد و باعث شادابی و لطافت پوستتان شود. از دیگر خواص آن تسکین درد و سوزش سوختگی ها، درمان آفتاب زدگی و سرمازدگی، گزش حشرات، مار و عقرب است.

در واقع طبق نکاتی که ذکر کردیم روغن زیتون دارای خواص لایه برداری و نرم کنندگی است. این روغن دارای استفاده‌های متنوع و بسیاری است و می‌توانید بدون نگرانی از اینکه روغن زیتونتان استفاده نشود و فقط جایی در آشپزخانه‌تان بگیرد بزرگترین سایز آن را تهیه کنید و در غذاها، سالادها، به عنوان ماسک پوست و مو و تمیزکننده سطوحتان از آن استفاده کنید.

از روغن زیتون را برای تمیز کردن چه سطوحی می‌توان استفاده کرد؟

۱. لوازم فولادی ضد زنگ

گریس را با سرکه بردارید سپس کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید. روغن های دیگر مانند روغن نارگیل نیز برای این کار مناسب هستند. از یک حوله کاغذی یا پارچه استفاده کنید و آن ناحیه ای که لک شده است را با حرکت دایره‌ای به کمک حوله تمیز کنید که سایه های اضافی را نیز از اطراف آن از بین ببرد.

گریس را با سرکه بردارید سپس کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید.

۲. صندلی چرمی

روغن زیتون و سایر روغن های اشباع شده و سرد، از جمله روغن ندای گیلان به نقل از مهر و موم زنبور عسل می‌تواند به از بین رفتن خراش‌ها کمک کند، رنگ را بازیابی کند و جلوه ای تازه به صندلی های چرمی دهد. همچنین برای جلا دادن به کفش و سایر اقلام چرمی می‌توانید کمی روغن زیتون روی پارچه بریزید و روی آن‌ها بمالید.

برای جلا دادن به کفش و صندلی چرمی کمی روغن زیتون روی پارچه بریزید و روی آن‌ها بمالید.

۳. کابینت آشپزخانه

روغن زیتون برای پاک کردن سطوح چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را با آب لیمو مخلوط کنید کمی آب به آن اضافه کنید و با یک پارچه روی کابینت‌ها و همچنین قرنیزها و صندلی‌های چوبی را تمیز کنید. روغن زیتون برای پاک کردن سطوح چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. جعبه‌های چدنی

اگر جای برش های چاقوی شما روی سینی چدنی تان مانده است و برای از بین بردن آن‌ها لیمو در دسترستان ندارید می‌توانید با استفاده از نمک درشت و روغن زیتون به پاک کردن آن سطوح بپردازید. با نمک درشت و روغن زیتون جای برش‌های چاقو روی سطوح چدنی را از بین ببرید.

۵. ظروف نقره

با یک پارچه نرم که به روغن زیتون آغشته شده است روی سطوح ظروف نقره‌تان را تمیز کنید. حواستان باشد برای این کار به میزان خیلی کمی روغن زیتون نیاز دارید.

منبع: ایسکانیوز

منبع