میهمان پنجاه و سومین شنبه های ندای گیلان با زنان موفق می گوید: یک زن باتوجه‌به اینکه باید ستون اصلی و مدیر خانواده خود باشد دوست و همراه همسر و فرزندش باشد، هرگز نباید خود را به فراموشی بسپارد، هیچ اشکالی ندارد بگذارد، اطرافیان هر جور که می‌خواهند فکر کنند یک همسر، یک مادر قدرتمند و توانمند باارزش‌تر از یک مادر نگران است.

ندای گیلاننوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان  یک معلم هنرمند است.

لطفاً خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و شغلی خود بفرمایید؟

زهرا مرادی هستم متولد اسفند ۱۳۵۰ ساکن بندر انزلی، در یک خانواده نظامی و ورزشکار متولد شدم، پدرم بازنشسته نیروی دریایی و مربی و داوری مجرب و توانا در زمینه فوتبال هستند.

مادرم کدبانویی در زمینه خانه‌داری و تربیت فرزند هستند. برادرم نظامی و مربی توانمندی در زمینه فوتبال و خواهرم در زمینه باستان‌شناسی کسب تجربه دارند. تأهل هستم و دارای یک فرزند دختر که همیشه به داشتن چنین فرزند دانایی افتخار می‌کنم. همسرم بازنشسته بانک سپه هستند که هرگز ممانعتی در پیشرفت من نداشتند. کارشناسی ارشد هنر – فرش، رنگرزی الیاف از دانشگاه علم و هنر یزد کارشناسی مدیریت امور فرهنگی و فوق‌دیپلم صنایع‌دستی هستم. در حال حاضر استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما بندر انزلی در رشته معماری هستم. دبیر دبیرستان و هنرستان سما دخترانه بندر انزلی در رشته کارآفرینی و فرهنگ و هنر هستم. در زمینه تصویرسازی موفق به کسب دیپلم افتخار از کشورهای فرانسه، کره جنوبی، اسپانیا، کرواسی، یونان، کارتون بوک ایران شده‌ام. داور جشنواره خوارزمی در آموزش پرورش مدرس ضمن خدمت فرهنگیان مؤلف کتاب در زمینه رنگرزی با دستگاه پلاسما عضو لیگ ورزش تیراندازی با تپانچه استان گیلان هستم.

در مسیر زندگی و تحصیل آیا با دشواری‌هایی روبرو شده‌اید؟ چگونه سختی‌ها را کنار گذاشته‌اید؟

بله همیشه در همه ناهمواری‌های زندگی مطمئن بودم نیرویی فراتر از فکر و توان بشری به من قدرت و انرژی و استقامت می‌دهد و در تمامی لحظات سخت فقط با خدای خود نجوا داشتم که خدای مهربان من کمکم کن و قدرت تحمل مرا بالا ببر تا بتوانم با مشکلات مقابله کنم .

فکرکردن به آینده‌ای که به من قدرت می‌داد و همچنین همراهی خانواده‌ام، بخصوص تنها دخترم نبض زندگی و مایه حیات من که اگر همراهی و امیدبخشی‌های او نبود شاید در حال حاضر در این مسیر آزمایشی سخت طاقت نمی‌آوردم.

 آخرین کتابی که مطالعه کردید چه بود؟

تکنیک‌های سنتی و معاصر چاپ دستی  از آن دارسی هنور و هب ورنون موریس

مجموعه‌ای از خلاق‌ترین و متنوع‌ترین چاپ‌هایی است که هنرمندان و چاپگران معاصر آنها را خلق می‌کنند و منبعی الهام‌بخش است و نگاهی گذرا به زندگی و آثار هنرمندان دارد که با خلق هر اثر چاپی اصیل، رؤیاهای شخصی خود را پرورش می‌دهند.

یک معلم و یک ورزشکار وقتی حالش خوب نباشد یا دلگیر باشد چه می‌کند؟

سعی می‌کند در خلوت خود به یار افسانه‌ای جادوی روح، کتاب پناه ببرد و در سکوت یک طبیعت زیبا پی به وجود هنرمندی خداوند ببرد.

استفاده بیش از حد از فضای مجازی چه تأثیر و پیامدهایی را می‌تواند برای دختران جوان و نوجوان داشته باشد؟

اینترنت با تمام آثار مثبتی که روی دختران می‌تواند داشته باشد، دنیایی خطرناک از ناشناخته‌ها و تبهکاران را به حریم خصوصی خانه می‌آورد. کنجکاوی عزیزان می‌تواند آنها را به سمت‌وسویی اشتباه هدایت کند.

در نتیجه روش استفاده از این فناوری نوین به بافت خانوادگی آنها بستگی دارد.

دخترانی که با والدین ارتباطی نزدیک دارند، خانواده در آموزش و استفاده صحیح از فضای رسانه نقش بسزایی دارد و بلعکس دخترانی که خانواده بر آنها نظارتی ندارد ساعت‌هایی متمادی در این فضا سرگردان و در نتیجه متضرر خواهند شد.

بهترین ترفند این است که قبل از فراهم‌آوردن امکان استفاده از اینترنت، یک خط‌مشی کامل و شفاف در باره نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی توسط والدین برای فرزندان مشخص شود.

چگونه می‌توان همراه داشتن مشغله فراوان و تلاش برای موفق بودن، همسر و مادر خوبی برای فرزندان بود؟

یک زن باتوجه‌به اینکه باید ستون اصلی و مدیر خانواده خود باشد دوست و همراه همسر و فرزندش باشد، هرگز نباید خود را به فراموشی بسپارد، هیچ اشکالی ندارد بگذارد، اطرافیان هر جور که می‌خواهند فکر کنند.

یک همسر، یک مادر قدرتمند و توانمند باارزش‌تر از یک مادر نگران است. زیرا که قادر است کودکی با اعتمادبه‌نفس بالا به جامعه تحویل بدهد و در جامعه حال حاضر به چنین افراد قوی و مستقل و با اعتمادبه‌نفس بالا نیازمندیم.

 توصیه شما به دختران جوانی که به دنبال راهی برای اثبات توانایی‌های خود می‌گردند چیست؟

دختران باید عزت‌نفس خود را تقویت کنند و بالا ببرند، از توانایی‌های خودآگاه باشند و آن را ارزشمند بدانند و برای خود احترام قائل باشند. عزت‌نفس به همراه اعتمادبه‌نفس قدرتمندترین بخش شخصیت هر انسان است و باتوجه‌به این مسائل، به ارزش‌های زندگی اهمیت می‌دهند و در نتیجه باقدرت بیشتری به سمت اهدافشان قدم بر می‌دارند.

حرف آخر

انسان‌ها باید ارزش خود را جدا از تفاوت‌های جنسیتی درک کنند، در اصل همه ما با توانایی‌های خاصی خلق شده‌ایم و این توانمندی‌های متفاوت می‌توانند چالش‌های مختلفی را در دنیا پوشش دهند.

فرصت در زندگی یکبار است و اگر ما به زندگی گذشتگان خود (مادرها – مادربزرگ‌ها) بنگریم زندگی آنها پر از حسرت هست، باید در مسیری برویم و زندگی کنیم که هرگز به‌خاطر ازدست‌دادن فرصت‌ها حسرت نخوریم و به خود اعتماد و باور داشته باشیم که همیشه با دنیا آمدن یک انسان، تکامل هم همراه است.