پیمانکار خانم مرمت بلدیه رشت می گوید:در هر کاری صدرصد سختی های زیادی انسان متحمل خواهد شد ولی برای یک زن باستانشناس مطمئنا این سختی ها بیشتر خواهد بود و من هم مستثنی نبودم متاسفانه جامعه ما هنوز پذیرای این مسئله نیست که یک زن میتواند در کارهای عمرانی بسیار موفق باشد و هیچ محدودیتی برای این کارها به عنوان زن یا مرد بودن وجود ندارد.

ندای گیلان–نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان،یک بانوی معمار و باستانشناس است.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و کاری تان بفرمایید.

سارا ارجمندی اهل لنگرود باستانشناس و ایرانشناس در شاخه میراث فرهنگی هستم
من همیشه به رشته تحصیلی خود علاقه مند بودم وبعد از چند سال از فارغ التحصیلی خیلی اتفاقی در سال ۹۰ به یک کاوش در تپه پنج پیران لاهیجان دعوت شدم که بعد از آن همکاری تا کنون در این مسیر هستم .
بعد از چندین سال کارهای پژوهشی در این زمینه و همین طور ناظر بخش خصوصی میراث بر روی پروژه های عمرانی در بخش اشکورات رودسر و دیلمان و همینطور شهرستان لنگرود و شهر رشت بوده ام. واکنون کار و حرفه ام مرمت ابنیه و آثار باستانی و تاریخی ست و با گرید ۱ مرمت آثار وابنیه تاریخی مشغول به فعالیت در این زمینه میباشم .

مختصری از فعالیت های تان در خصوص مرمت آثار باستانی بفرمایید و در حال حاضر مشغول مرمت چه پروژه ای هستید ؟

درسالهای گذشته کارهای زیادی در این زمینه انجام داده ام از جمله پروژه ساماندهی ۵۰۰۰ شی در موزه بیستون رشت که شامل سکه و آثار تاریخی میشدند
مرمت بخشی از ساختمان فلاطوری (ساختمان ابریشم) لاهیجان ،مرمت قسمت شرقی قلعه رودخان فومن که این پروژه به دلیل بردن مصالح با چهارپایان واقعا سخت و دشوار بود ولی باتمام سختی هایش به اتمام رسید.مقاوم سازی کلبه تاریخی بوستان ملت که در سال۹۸ قبل از زمستان به انجام رساندم،همچنین به عنوان ناظر و بعد سر پرست کاوش یک گور تاریخی در خواهر امام رشت نیز کار کرده ام.

در حال حاضر پیمانکار پروژه بام ساختمان بلدیه شهرداری رشت هستم که چالش ها و مشکلات زیادی در این پروژه داشتم.
در بین این کارها پروژه های دیگری همچون ساخت کانتر برای درمانگاه تامین اجتماعی رشت و پروژهای کوچک دیگری نیز بوده اند که در اینجا از گفتنشون صرفه نظر میکنم.

بعنوان یک زن در مسیر زندگی و کاری با چالش های روبرو بوده اید؟

در هر کاری صدرصد سختی های زیادی انسان متحمل خواهد شد ولی برای یک زن باستانشناس مطمئنا این سختی ها بیشتر خواهد بود و من هم مستثنی نبودم متاسفانه جامعه ما هنوز پذیرای این مسئله نیست که یک زن میتواند در کارهای عمرانی بسیار موفق باشد و هیچ محدودیتی برای این کارها به عنوان زن یا مرد بودن وجود ندارد ولی ما انسانها این محدودیتها را به وجود می آوریم دلایلشم هم میتواند خیلی زیاد باشد.

 

عنوان‌ آخرین کتابی که مطالعه کردید ،چه بود؟

آخرین کتابی که خوانده ام کتابی در موضوع مبانی انسانشناسی با نام ( گرد شهر باچراغ ) نوشته محمود روالامینی بوده است.

وقتی حالتان خوب نیست چکار میکنید؟

با اینکه شغلم به گونه ای است که باید همیشه محکم باشم ولی گاهی ناملایمات انقدر زیاد هستند که روح توان تحمل رو نخواهد داشت بنابراین چنین مواقعی به تنهایی خودم پناه میبرم و موسیقی گوش میکنم یک عادتی هم که دارم زیاد با خدا صحبت میکنم وهمیشه مخاطبم خداست و گاهی با اشک ریختن دوباره شروع میکنم خیلی از مواقع هم در اوج غم و ناراحتی که برای هر زنی شاید در مسیر زندگی کاری خود پیش بیایید با پسرم به پارک و قدم زدن میرویم و با حرف ها و کارهای مخصوص خودش حال و روزم رو بهتر میکنم وتمام تلاشم رو میکنم که فراموش کنم و محکمتر در مسیر پیش رو قدم بردارمو

 

چگونه میتوان در کنار مادر و همسر بودن با وجود مسئولیت های فراوان در خارج از منزل هم در امور شغلی و حرفه ای موفق بود؟

به هر حال همه ما میدانیم چنین شغلی مسئولیت زیادی پیش رو دارد و گاهی بیشتر وقت را باید بیرون از منزل بگذرانی واین مسئله شاید برای خیلی آدمها قابل درک نباشد ولی هستند مردهایی که به این درک رسیده اند و من نیز با این وجود همیشه سعی کردم به عنوان یک همسر و مادر وظایفم را درست انجام بدهم و کوتاهی در این مرحله نداشته باشم مخصوصا به عنوان یک مادر بتوانم در امور درسی فرزندم هم تلاش کنم . در هر حال هر کسی خصوصیات خاص خودش را دارد من به عنوان یک زن با اینکه تمام روزم رو بیرون از خانه هستم وقتی به منزل میرسم در اولویت کاری خانه و پسرم بوده و هست و هرگز نمیتوانم در جایی کثیف و شلوغ زندگی کنم بنابراین خیلی با وسواس همیشه باید جایگاه زندگی ما تمیز و مرتب باشد.

چطور به حوزه باستان شناسی علاقه مند شدید؟

از انجایی که رشته تحصیلی بنده باستانشناسی هست به شدت نسبت به بناهای تاریخی حساس هستم در یک بنای تاریخی که رو به فرسودگی باشد برای من غم و اندوه فراوانی به وجود می آورد به طوری که شبانه روز به فکر نجات بخشی آن بنا هستم هر زمانی که بر روی پروژه مرمتی باشم نگاه من نسبت به بنا نگاه مادریست نسبت به فرزند مریضش که حاضر است هر کاری انجام دهد ولی شادابی و نشاط فرزندش را دوباره ببیند حکایت من نسبت به آثار فرهنگی و بناهای تاریخی کشورم مخصوصا بناهای استان گیلان چنین حکایتیست.

حرف آخر

به عنوان یک خانم دعا میکنم این نگاه تبعیضانه برداشته شود و جنسیت در کیفت تاثیری در روند کارها مخصوصا کارهای عمرانی نشود
امیدوارم زنان و دختران این مرز و بوم هرگز تسلیم اتفاقات نشوند وبرای هدفی که دارند تلاش کنند چون بنظرم اینکه انسان به خودش ثابت کند وتلاشش رو انجام بدهد خیلی ارزشمند هست تا بماند و ببیند چه اتفاقی برایش رخ میدهد.