در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که گوینده این ویدئو مدعی شده است موفق به کشف یک کرم یا مار خطرناک در فلفل دلمه ای شده و خوردن اتفاقی این انگل موجب مرگ مصرف کننده می شود. در ندای گیلان قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

به گزارش سرویس رصد مجازی ندای گیلان،در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که گوینده این ویدئو مدعی شده است موفق به کشف یک کرم در فلفل دلمه ای ( یا مار خطرناک!) شده و خوردن اتفاقی این انگل موجب مرگ مصرف کننده می شود. در ندای گیلان قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

ابتدا این ویدئو را ببنید:

در صورت عدم پخش کلیک کنبد kerm felfel dolme

 

اما پاسخ به ماجرای کرم در فلفل دلمه ای :

اگر شما هم مانند من عاشق فلفل دلمه ای باشید،احتمالا  با دیدن این فیلم بسیار ترسیده اید و به فکر چک کردن تمام فلفل دلمه ای های موجود در یخچال منزلتان افتادید. اما دست نگه دارید! تمام آن چیزی که در فیلم گفته شد واقعیت نبود.

منشاء فیلم وجود کرم در فلفل دلمه ای

باید بدانید این ویدئو آگوست سال ۲۰۱۹ اولین بار در فیسبوک منتشر شد و در آن یک شهروند برزیلی ادعای آلوده بودن فلفل دلمه ای به کرم های خطرناک را مطرح کرد. این فیلم همان موقع ۱۰ میلیون بار در دنیا دیده شد .از ماجرایی که در پی این شایعه در هند و پاکستان و سایر نقاط دنیا ایجاد شد می گذریم .

با بررسی ویدئویی که یوتیوب و فیسبوک موجود بود متوجه شدیم فیلمی که به زبان فارسی منتشر شده است در واقع صداگذاری روی همان ویدئو هست و خبری از این کرم ادعایی در ایران نیست.

و باید توجه داشته باشید این ویدئو ۶ ماه بعد از انتشار آن در جهان در فضای مجازی برای فارسی زبانان منتشر شده است. ولی متاسفانه همان موقع نیز برخی از سایت های خبری بدون تحقیق در این خصوص اقدام به انتشار فیلم کرده بودند.

سایت های خارجی نیز پیشتر به شایعه کردم در فلفل دلمه ای پرداخته بودند

سایت های خارجی نیز پیشتر به شایعه کردم در فلفل دلمه ای پرداخته بودند

در حال حاضر باتوجه به ترس های ایجاد شده در جامعه در خصوص ویروس کرونا و حساس شدن مردم نسبت به سلامت و بهداشت این ویدئو مورد سوءاستفاده سودجویان قرار گرفته است.

ماجرای کرم موجود در فلفل دلمه ای چه بود؟

طبق گفته کارشناسانی که با آنها مشورت کردیم ، موجودی که در این ویدئو نشان داده شده است ، احتمالاً کرم نماتد موریتید (عضو خانواده Mermithidae و پناه نماتودا) است. آنها از نظر حشرات و عنکبوتها انگلی هستند ، اما انسان را انگلی نمی کنند و برای ما مضر نیستند.

بن هانلت ، مدرس ارشد زیست شناسی در دانشگاه نیومکزیکو و متخصص کرم های انگلی ، در یک ایمیل به اسنوپس گفته است: “این به احتمال زیاد یک نماتد مریمیتید است. اینها برای انسان بیماری زا نیستند. فقط برای حشرات این اثر را دارند. “

جان جانووی ، استاد برجسته علوم زیستی در دانشگاه نبراسکا-لینکلن و یک متخصص در بوم شناسی انگل ، به اسنوپس گفت: ” احتمال وجود دارد” کرم نشان داده شده در این فیلم یک نماتد مریمیتید باشد. اگر چنین باشد ، “این برای انسان هیچ خطری ندارد.”

این کرم ها انگل های حشرات و عنکبوت ها هستند و بعد از مدتی تصمیم میگرند از بدن آنها خارج شوند تا در محیط آزاد زندگی کنند.

فیلم زیر این انگل ها را در حال خروج از یک حشره نشان می دهد

پس حتی اگر هم این کرم را اشتباهی می‌خوردیم ضرری برای بدنمان نداشت، هرچند که تصور این مسئله اصلا خوشایند نیست!.

اما نترسید ما سالهاست که فلفل دلمه ای های خوشمزه را مصرف کرده و تاکنون با چنین موجوداتی روبه رو نشده ایم؛پس اینکه این انگل یکبار در یکجای دنیا در یک فلفل دلمه ای دیده شده دلیل نمی شود در سالاد شما هم راه پیدا کند.

همه ما میدانیم شستن مواد غذایی و بررسی آنها برای آفت پیش از خوردن بسیار ضروری است، پس نیاز نیست اقدامات جدیدی اتخاذ کنید و با ذره بین به جان میوه و سبزی ها بیفتید، همان روشی که پیش از این برای تمیزکردن میوه ها و سبزی ها استفاده می کردید کافی است. پس نگران کرم در فلفل دلمه ای نباشید!

kerm felfel dolme

 

 

 

اگر شما هم شایعات عجیب و غریبی در فضای مجازی دیده اید که میخواهید در مورد صحت آنها بدانید، ندای گیلان منتظر پیام های شماست.

به کانال ندای گیلان بپیوندید و در توضیحات کانال بر روی ای دی ارتباط با ما کلیک کنید تا پیام های خود را برای ما ارسال کنید.  در زیر همین پست در قسمت نظرات هم می توانید برای ما بنویسید.

عضویت در کانال تلگرام ندای گیلان کلیک کنید