به گزارش ندای گیلان، در تعطیلات آخر هفته و روزهای آلودگی هوا که مهدهای کودک و مدارس تعطیل می‌شوند؛ والدین اوقات بیشتری را با فرزندانشان در خانه سپری می‌کنند. اما بچه‌ها نیاز دارند تا انرژی و سرزندگی خود را صرف انجام فعالیت‌هایی مفرح کنند. این وظیفه والدین است که با ابتکار وسیله سرگرمی آنها را […]

به گزارش ندای گیلان، در تعطیلات آخر هفته و روزهای آلودگی هوا که مهدهای کودک و مدارس تعطیل می‌شوند؛ والدین اوقات بیشتری را با فرزندانشان در خانه سپری می‌کنند. اما بچه‌ها نیاز دارند تا انرژی و سرزندگی خود را صرف انجام فعالیت‌هایی مفرح کنند. این وظیفه والدین است که با ابتکار وسیله سرگرمی آنها را در خانه فراهم کنند.

یکی از برنامه‌های جذابی که والدین می‌توانند با کودکان در خانه اجرا کنند آشپزی کردن است. سهیم کردن بچه‌ها در آشپزی مزایای فراوانی دارد و مهارت‌های فردی کودک را افزایش می‌دهد.

تقویت مهارت‌های فردی

جدا از اینکه آشپزی همراه با کودک به مهارت‌های فردی کودک کمک می‌کند، رابطه والد و فرزندی را به هم نزدیک‌تر می‌کند. زیرا کودکان از اینکه وقت بیشتر و صمیمانه‌تری را با والدین خود صرف کنند لذت می‌برند. در نتیجه آشپزی در کنار هم می‌تواند روابط عاطفی اعضای خانواده را هم تقویت و بهتر کند.

تقویت روابط گروهی

اما جدا از تقویت روابط عاطفی، کودک کار گروهی را هم تمرین می‌کند. اینکه چگونه بتواند در گروه فعالیت داشته باشد در آینده او و تعاملش با دیگران هم نقش خواهد داشت.

افزایش مسئولیت‌پذیری

از طرفی حین آشپزی می‌توانید در مورد مسائل مورد علاقه فرزندتان هم با یکدیگر صحبت کنید و از همه مهم‌تر او را مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کنید.

قبل از اینکه آشپزی با کودکان را آغاز کنید می‌توانید چند رسپی ساده و مورد علاقه کودکتان را ندای گیلان کنید تا دچار خستگی و بی‌حوصلگی هم نشود. بهتر است سعی کنید حق ندای گیلان با خودش باشد یا غذا و دسری باشد که می‌پسندد. به عنوان نمونه، بچه‌ها عاشق پنکیک‌های خانگی هستند، پس چه بهتر که درست کردن آن را به خودشان بسپاریم.

اما قبل از آن باید در آماده کردن مواد اولیه از آنها کمک بگیریم. سعی کنید مواد اولیه را خودشان از یخچال یا کابینت بردارند تا حس کنند واقعا مشغول آشپزی هستند. با این کار حتی اگر کودکتان بدغذا هم باشد میل و علاقه او را به خوردن غذا افزایش می‌دهید.

افزایش هوش ریاضیات

اجازه دهید اندازه‌گیری مواد اولیه با خودشان باشد. برای اینکه کودکان از این کار لذت ببرد اصلا سخت نگیرید و در برابر شلختگی و حتی سرریز شدن برخی مواد صبور باشید. مثلا اگر غذا یا دسری را می‌خواهید آماده کنید و ۲ پیمانه آرد نیاز دارد، این کار را به کودکتان بسپارید. این کار مزیت مهمی خواهد داشت. او اصول اندازه‌گیری را از نزدیک تجربه و هوش ریاضی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

درواقع بدون اینکه در کلاس ریاضی نشسته باشد ناخودآگاه با تناسب آشنا می‌شود؛ مثلا در پخت کیک به او بگویید وقتی ۲پیمانه آرد استفاده می‌کنی در ازای آن باید یک پیمانه شکر بریزی.

مدیریت زمان

از طرفی وقتی مثلا به او می‌گویید برای باید ۱۰ دقیقه تخم مرغ را برای این دسر هم بزنی ناخواسته با مفهوم مدیریت زمان هم آشنا می‌شود.

افزایش تمرکز

یکی دیگر از مزیت‌های آشپزی با کودکان افزایش تمرکز آنهاست. دقت کردن به دستورالعمل‌های آشپزی که شما برایشان توضیح می‌دهید مانند برای ترکیب کردن مواد یا انتقال مواد از ظرفی به ظرف دیگر و دیگر کارهای مرسوم آشپزی سبب می‌شود تمرکز کودک بالا برود. حتی اجازه دهید اگر کودک شما سواد خواندن دارد خودش دستورالعمل‌ها را با جست و جویی ساده در اینترنت پیدا کند و بخواند. این کار مهارت خواندن او را بالا می‌برد.

کاهش خشم و استرس

حتی بزرگسالان هم در حین آشپزی از استرس‌شان کم می‌شود. با سپردن این کار به فرزندتان احساسات منفی مانند خشم و عصبانیت و استرس را از آنها دور می‌کنید. مثلا اگر برای درست کردن غذایی نیاز به ورز دادن خمیر باشد حتما متوجه لذت و احساس آرامش آنها خواهید شد. چون بخشی از انرژی خود را با علاقه صرف این کار می‌کنند.

احساس مفید بودن

در حین آشپزی کودک احساس مفید بودن می‌کند و همین موضوع اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. بهتر است در حین کار او را تشویق کنید و موقع خوردن غذا هم از دستپختش تعریف کنید.

چند نوع غذای ساده برای آشپزی با کودکان | به این دلایل مهم با کودکان آشپزی کنید

چند نکته باید به خاطر داشته باشید

فقط فراموش نکنید وقتی با کودک خود آشپزی می‌کنید در همه مراحل کنارش باشید تا خطراتی را که حین آشپزی ممکن است تهدیدش کند، به صفر برسانید. آنها عادت و تجربه کافی برای استفاده از اجاق گاز، چاقو و وسایل برقی ندارند و استفاده از این وسایل باید تحت نظارت شما باشد.

بهتر است بعد از تمام شدن آشپزی نظافت و مرتب کردن آشپزخانه را هم با او سهیم باشید تا مسئولیت پذیری‌اش را بالا ببرید. اینکه هر کاری آغاز و پایانی دارد و آشپزی فقط پختن غذا نیست.

چند نوع غذای ساده برای آشپزی با کودکان | به این دلایل مهم با کودکان آشپزی کنید

پیشنهاد چند نوع غذای ساده برای آشپزی با کودکان

انواع پیتزا، انواع سالاد، اوتمیل، سالاد ماکارونی، انواع ساندویچ سرد، پوره سیب‌زمینی، پنکیک و … بهترین غذاهایی هستند که می‌توانید در پخت آنها کودکان را مشارکت دهید.

منبع