به گزارش ندای گیلان، بارش برف همیشه می‌تواند باعث خوشحالی شود، اما سرمایی که ماندگار شود، دردسرهای خودش را دارد. ممکن است یک صبح سرد زمستانی وقتی شیر آب را باز می‌کنید، متوجه شوید که لوله یخ زده است. فکر هزینه آسیب رساندن به تاسیسات ساختمان و تعویض لوله ها می‌تواند آزاردهنده باشد. در اینجا […]

به گزارش ندای گیلان، بارش برف همیشه می‌تواند باعث خوشحالی شود، اما سرمایی که ماندگار شود، دردسرهای خودش را دارد. ممکن است یک صبح سرد زمستانی وقتی شیر آب را باز می‌کنید، متوجه شوید که لوله یخ زده است. فکر هزینه آسیب رساندن به تاسیسات ساختمان و تعویض لوله ها می‌تواند آزاردهنده باشد. در اینجا چند راهکار برای باز کردن و رفع یخ زدگی لوله را مرور می‌کنیم، که ممکن است از هزینه بیشتر جلوگیری کند.

شناسایی محل یخ زدگی قبل از باز کردن لوله یخ زده

با باز کردن شیر آب و قطره قطره چکیدن آب از آن یا قطع شدن کامل آب در فصل سرما می‌توان حدس زد که بخش‌هایی از لوله دچار یخ زدگی شده است. در ابتدا باید، با کمک روش‌های مختلف، لوله یخ زده را شناسایی کرد. تشخیص یخ زدگی در لوله‌های روکار بسیار آسان تر از لوله‌های توکار است و در بسیاری از موارد، بدون خرابی می‌توان یخ زدگی آن را پیدا کرد.

با لمس کردن بخش‌های مختلف لوله یا استفاده از دماسنج می‌توان تشخیص داد که کدام نقاط دمای کمتری دارند. علاوه براین، بخش‌های یخ زده لوله ممکن است حجیم شده و در طول لوله‌ها، قابل تشخیص باشند. همچنین می‌توان با ضربه زده به بخش‌های مختلف لوله متوجه تغییر صدای بخش‌های یخ زده از سایر نقاط شد. در لوله‌های توکار تشخیص محل دقیق یخ زدگی لوله، کار سختی بوده و نیاز به تجهیزات و مهارت کافی دارد.

یکی از آسان‌ ترین و بهترین راهکارها برای باز کردن لوله یخ زده پلاستیکی و فلزی، باز کردن شیر آب است. پس از تشخیص محل یخ زدگی لوله، شیر نزدیک به آن نقطه را باز کنید تا جریان آب به مرور به یخ فشار وارد کرده و آن را آب کند.

یخ زدایی لوله با حوله گرم

حرارت دادن به بخش‌هایی از لوله که دچار یخ زدگی شده اند از دیگر راهکارهای کاربردی در این زمینه است. برای این منظور می‌توان پارچه‌های حوله ای را گرم کرد و چندین مرتبه و به طور مکرر روی لوله قرار داد. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از آب داغ برای انجام این کار استفاد نکنید، چون تغییر ناگهانی دما منجر به ترکیدگی لوله یخ زده خواهد شد.

رفع یخ زدگی لوله با سشوار

در برخی از مواقع بخاطر زیاد بودن قطر یخ درون لوله، باز کردن آن با پارچه گرم بسیار زمان بر است و کار آسانی نخواهد بود. در این شرایط می‌توان از سشوار استفاده کرد تا مسیر عبور آب در لوله، باز شود. همان طور که اشاره شد، تغییر دما در لوله نباید به صورت ناگهانی باشد و به همین خاطر سشوار را باید حدود ۱۰ سانت از لوله فاصله دهید. علاوه بر این، می‌توان در اتاق یا محل یخ زدگی لوله بخاری روشن کرد تا دمای محیط افزایش پیدا کرده و به مرور لوله یخ زده باز شود.

رفع یخ زدگی لوله با نوار حرارتی

اگر راهکارهای ارائه شده تا این مرحله چاره ساز نبود، می‌توانید با خرید نوارهای حرارتی این مشکل را برطرف کنید. نوارهای گرمایشی یا حرارتی دارای المنت بوده و می‌توان آنها را به دور لوله یخ زده پیچید و بخش انتهایی آن را به پریز برق متصل کرد. با اتصال نوار به پریز برق به لوله‌های حرارت منتقل شده و به مرور یخ باز خواهد شد.

روش جلوگیری از یخ زدن لوله پلاستیکی و فلزی

یخ زدگی لوله‌های آب، علاوه بر مسدود کردن مسیر عبور آب، ممکن است موجب ترکیدگی لوله شده و نم و رطوبت زیادی را در دیوار و کف ساختمان ایجاد کند. لذا بهتر است با سرد شدن هوا و کاهش ناگهانی دما، چند اقدام مهم را به منظور جلوگیری از یخ زدن لوله انجام دهید:

– اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور و لوله‌های روکار که در فضاهای بیرونی قرار دارند، پوشاندن روی آنها با الیاف‌های عایق، مانند پشم شیشه است. در صورت عدم دسترسی به پشم شیشه می‌توان از پارچه‌های ضخیم نیز استفاده کرد و روی شیر آب و لوله‌ها و کنتور را به طور کامل پوشاند.

– با توجه به اینکه آب در حال جریان دچار یخ زدگی نمی‌گردد، در نتیجه می‌توان با باز گذاشتن شیر آب از یخ زدگی در زمستان و هوای سرد جلوگیری کرد. کافی است آب به صورت قطره قطره از شیر خارج شود تا مانع یخ زدگی شود.

– در پارکینگ و اتاق‌های داخل حیاط را ببندید تا از ورود هوای سرد به آنها جلوگیری شود. گرم بودن فضای پارکینگ و اتاق یا سرویس بهداشتی‌های موجود در حیاط و فضاهای بیرونی مانع دردسرهای بعدی می‌شود.

– برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور بهتر است دریچه آن را با پارچه‌های عایق کاملا بپوشانید.

– دمای خانه و اتاق‌ها را تا حد مطلوبی افزایش دهید. روشن کردن بخاری و سیستم‌های گرمایشی، باعث گرم شدن دیوارها شده و از یخ زدگی لوله‌های توکار و روکار جلوگیری خواهد کرد.

منبع: روزیاتو

منبع