به گزارش ندای گیلان به نقل از هلث، در این روزهای سرد، رفتن به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای بررسی فشار خون توسط متخصصان دردسر بزرگی محسوب می‌شود، بنابراین وجود دستگاه‌هایی در خانه که به شما کمک کند فشار خون خود را به راحتی کنترل کنید ایده خوبی خواهد بود. انواع مختلفی از دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار […]

به گزارش ندای گیلان به نقل از هلث، در این روزهای سرد، رفتن به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای بررسی فشار خون توسط متخصصان دردسر بزرگی محسوب می‌شود، بنابراین وجود دستگاه‌هایی در خانه که به شما کمک کند فشار خون خود را به راحتی کنترل کنید ایده خوبی خواهد بود.

انواع مختلفی از دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم پزشکی و حتی در فروشگاه‌های آنلاین لوازم پزشکی موجود است اما به گفته کلینیک مایو ایالات‌متحده، کارشناسان دستگاهی خودکار یا الکترونیکی را توصیه می‌کنند که استفاده از آن آسان باشد و در چند ثانیه نتایج فشار خون را ارائه دهد.

فشارسنج الکترونیکی معمولاً فقط دو بخش دارد؛ یک کاف بادی و یک گیج دیجیتال، کاف دور بازو بسته و با هوا سفت می‌شود تا ضربان قلب و جریان خون بر اساس تغییرات حرکت سرخرگ محاسبه شود سپس گیج دیجیتال میانگین نتیجه را گزارش می‌کند.

اندازه کاف یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید دستگاه سنجش فشار خون باید در نظر گرفته شود. آنهایی که مناسب نیستند خوانش دقیقی ارائه نمی‌کنند. افرادی که بازوهای بزرگی دارند نیز ممکن است در استفاده از دستگاه‌هایی با کاف کوتاه‌تر مشکل داشته باشند. کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که اندازه کاف آنها محدود است، فشار خون را در مچ دست یا بازو اندازه‌گیری کنید.

چگونه فشار خون را به درستی کنترل کنیم

انجمن قلب آمریکا راهنمایی برای استفاده از دستگاه‌های خانگی و پیگیری فشار خون را منتشر کرده است.

– اولین قدم این است که ساکن باشید. قبل از اندازه‌گیری فشار خون حداقل پنج دقیقه استراحت کنید. اکیداً توصیه می‌شود قبل از انجام این کار مثانه را خالی کنید.

– در مرحله بعد، باید به درستی بنشینید و هر دو پای خود را صاف روی زمین و پشت خود را صاف و روی صندلی تکیه دهید. بازوها باید روی سطح صافی قرار گیرند و بازوی بالای دست با کاف باید در سطح قلب باشد.

چگونه فشار خون را در روزهای سرد کنونی کنترل کنیم؟

– قبل از استفاده از دستگاه خود، دستورالعمل‌های مربوط به آن را بررسی کنید. دستورالعمللی که به همراه بسته‌بندی ارائه می‌شود اغلب تصویری از نحوه استفاده از آن دارد. همچنین ممکن است بتوانید از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بخواهید که نحوه استفاده از دستگاه را از قبل به شما نشان دهد.

– مهم است که فشار خون خود را هر روز در زمان مشخصی اندازه‌گیری کنید تا تغییرات احتمالی در هفته را کنترل و پیگیری کنید.

– برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون که توسط پزشک برای کنترل منظم فشار خون ویزیت می‌شود، توصیه شده است هر بار چندین مرتبه اندازه فشار خون خود را بررسی و نتایج را ثبت کنند. اندازه‌گیری دو یا سه بار با فاصله یک دقیقه توصیه می‌شود.

مواردی که بر خوانش فشار خون تاثیر می‌گذارند

برخی از عوامل می‌توانند بر میزان فشار خون تأثیر بگذارند. یکی از آنها موقعیت شما هنگام اندازه‌گیری فشار خون است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تاکید کرده که نشستن صحیح کلید خواندن دقیق است. پاهای ضربدری و اجازه دادن به قرار گرفتن بازوها به پایین‌تر از سطح قلب می‌تواند نتیجه را بالا ببرد.

مصرف مواد غذایی قبل از اندازه‌گیری نیز می‌تواند نتیجه اشتباهی (مانند نوشیدن کافئین) داشته باشد.

حرکات ورزشی، ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون نیز ممنوع است.

منبع