میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما متولد شهرستان انزلی است،از 6 سالگی وارد ورزش شده و افتخارات ملی و جهانی را به دست آورده است؛ معتقد است بودجه کمتری به ورزش زنان اختصاص داده می شود و رسانه ها هم کمتر به موفقیت زنان در رشته های ورزشی می پردازند.توصیه اش به خانوم ها این است که خود را دست کم نگیرند و...

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی” متولد شهرستان انزلی است،از ۶ سالگی وارد ورزش شده و افتخارات ملی و جهانی را به دست آورده است؛ معتقد است بودجه کمتری به ورزش زنان اختصاص داده می شود و رسانه ها هم کمتر به موفقیت زنان در رشته های ورزشی می پردازند.

توصیه اش به خانوم ها این است که خود را دست کم نگیرند و برای اهداف و آرزوهای خو تلاش کنند.شعارش را در بیوگرافی صفحه شخصی اش این گونه نوشته است: “باور کن، انجامش بده، به دست میاری”. شما را به خواندن این گفتگوی جذاب در ادامه دعوت می کنیم.

 

*لطفا خودتان را معرفی کنید

نسیم بن یعقوب ثانی متولد شهرستان بندر انزلی کارشناس ارشد علوم ورزشی دانشگاه گیلان

* ورزش حرفه ای را از چه سالی آغاز کردید؟

ورزش حرفه ای را از۶سالگی با شنا شروع کردم و در سن ۸سالگی وارد رشته کاراته شدم تا ۱۴ سالگی این ورزش  ادامه داده و
بعد از آن طی استعداد یابی ورزشی که در مدارس انجام شد با رشته زیبا و جذاب روئینگ آشنا شدم که زیر مجموعه رشته قایقرانی است.

*این رشته ورزشی چگونه وارد استان گیلان شد؟

رئیس فدراسیون وقت دنیا مالی، به طور اختصاصی مربی بنام نیکلا زلاتانو از فرانسه  به بندر انزلی آورد و ما  تمرین  این رشته را با این مربی در انزلی شروع کردیم .پس از آن تقریبا  کمتر از یکسال توانستیم در مسابقات کشوری مقام  کسب کرده و عضو تیم ملی کشور شدیم.

 *چه مدال و مقام هایی در این رشته ورزشی کسب کردید؟

در واقع از دی ماه ۱۳۸۵ وارد  تیم ملی جمهوری اسلامی ایران شدم. و بعد ازآن  تا سال ۱۳۹۲ به عنوان ورزشکار ملی در عرصه های مختلف  مدال هایی کسب کردم.  طلای شرق آسیا در سنگاپور،طلای دانشجویان آسیا در سال ۲۰۰۷، ۲ طلای آسیایی در رشته سبک وزن و سنگین وزن،مدال نقره در رشته جوانان روئینگ،برنز بازیهای آسیایی گوانژو ۲۰۱۰، نایب قهرمانی کاپ جهانی روئینگ در بلغارستان از جمله عنوان کسب شده من در دوران فعالیت به عنوان ورزشکار است.

البته در مسابقات سهمیه المپیک هم شرکت کردیم و مسابقات جهانی؛  توانستیم رنکینگ خودمان را بالا ببریم و از آنجایی که این رشته  ، رشته نوپایی در کشور است نیاز به تجربه و تلاش بیشتری دارد تا بتوانیم در میادین بین‌المللی  و المپیک رنکینگ های خوب بدست آورده و مدال آور باشیم.

*بعد از خداحافظی ازتیم ملی مشغول چه کاری شدید؟

بعد از خداحافظی ازتیم ملی پس از ۸ماه به عنوان سرمربی تیم جوانان روئینگ  فعالیت کردم  و در طی۳سال فعالیت  تیم ما در بخش جوانان یک مقام چهارمی آسیا و یک نقره آسیا کسب کرد.همچنین پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه گیلان ، به مدت ۳سال بعنوان استاد مدعو فعالیت کردم.پس از آن به عنوان مربی بدنسازی تیم فوتبال ملوان همراه این تیم بودم  همچنین یک دوره کوتاه با تیم اسکوآش استان به عنوان مربی بدنسازی کارکردم . در اردیبهشت سال ۹۹ به عنوان مشاور ورزشی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی مشغول به کار شدم و پس از فاصله بسیار کمی  به عنوان کارشناس ورزش قهرمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان  جذب شدم همچنین به عنوان  نایب رئیس بانوان هیات ورزشهای همگانی استان به این تیم قوی پیوستم .

*نسیم بن یعقوب ورزش گیلان را چگونه ارزیابی می‌کند؟

استان گیلان دارای سرانه بسیار بالای ورزشکار در کشور است  و درواقع جز استان هایی است که  از لحاظ سرانه ورزشکار در سطح بالایی قرار دارد.همچنین نخبگان ورزشی زیادی  در بخش آقایان و هم در بخش بانوان  توانستیم به میادین بین‌المللی معرفی کنیم.در رشته های مختلفی زبانزد  خاص و عام هستیم و این حاصل تلاش و همت گذشتگان ما تا به امروز است.

*زنان ورزشکار گیلانی با چه مشکلات و چالشی های روبرو هستند؟

زنان ورزشکار گیلانی در بسیاری از رشته های ورزشی درخشیدند و برای اینکه بتوانیم در سطوح بالای ملی بدرخشیم و حتی به  مدال  المپیک دست پیدا کنیم نیازمند برنامه ریزی مداوم در سال های آینده در این زمینه هستیم.همانطور که میدانیم همیشه بودجه های بسیار کمتری به ورزش زنان اختصاص یافته حتی در بخش رسانه ها خیلی کمتر به این مقوله پرداخته شده ولی با این حال در اعزام ها همیشه رنکینگ کسب مدال ها در مسابقات و میادین مختلف در بخش بانوان بسیار بیشتر  از آقایان بوده است.

*آینده ورزش بانوان گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چشم انداز من نسبت به ورزش زنان اینگونه است که اگر وقت بیشتر و سرمایه گذاری بیشتری در این خصوص داشته باشیم
و برخی کمبود ها و کاستی ها را در ورزش بانوان گیلانی  مرتفع کنیم می‌توانیم به کسب مدال های رنگارنگ توسط زنان ورزشکار گیلانی در المپیک امیدوارم باشیم.

*و حرف آخر نسیم بن یعقوب ؟

به عنوان حرف آخر باید بگویم که بانوان عزیز ما قلب تپنده یک خانواده اند و برای اینکه بتوانند یک خانواده  را مستحکم و محکم کنار همدیگر قرار دهند نیاز به داشتن تنی سالم و روحی سرزنده دارند.امیدوارم  خانم ها بیشتر به فکر سلامتی خود باشند و توانایی های خود را دست کم نگیرند و برای اهداف و آرزوهای خود تلاش کنند.

  • نویسنده : نوشین میربلوک