میهمان این هفته زنان موفق ندای گیلان می گوید:حدودا ۱۰ سال در یک شرکت تولید لباس کار میکردم وبعد ازبه دنیا آمدن فرزندم دیگر نمیتوانستم شاغل باشم، با بزرگتر شدن فرزندم  سعی کردم بی کار نباشم  وهنر حصیر بافی را که از مادرم واطرافیانم از کودکی یاد گرفته بودم ،بصورت جدی شروع کردم و تا امروز بیش از هزار نفر را آموزش داده ام...

ندای گیلان–نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان، یک بانوی موفق در حوزه آموزش حصیربافی است.

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و شغلی تان بفرمایید.
مهسا صبوری فشتکه هستم در حال حاضر مشغول به تحصیل در ترم آخر رشته  روابط عمومی، سالها قبل به واسطه دیپلم طراحی دوختی که داشتم حدودا ۱۰ سال در یک شرکت معروف تولید لباس کار میکردم وبعد ازبه دنیا آمدن فرزندم  و به واسطه مادر شدن دیگر نمیتوانستم شاغل باشم با بزرگتر شدن فرزندم  سعی کردم بی کار نباشم  وهنر حصیر بافی را که از مادرم واطرافیانم از کودکی یاد گرفته بودم ،بصورت جدی شروع کردم .تصمیم بعدی من آموزش این هنر به  دیگران بود که این هدف باعث شد  آنقدر تلاش کنم تا امروز که یک  مربی حصیر بافی هستم و با رزومه آموزش بیش از یک هزار نفر حضوری ومابقی غیر حضوری، در صدا وسیما واز قاب رسانه کل کشور نیز این هنر زیبا را آموزش میدهم.
خاطره ای از دوران حرفه ای تان دارید که تمایل داشته باشید عنوان کنید؟

خاطره زیاداست ، ولی بهترین خاطره من  این بود که ازمن خواستند در روستایی آموزش حصیر بافی بدهم که تمام ۲۰۸ نفری که میخواستند آموزش ببینند همگی حصیربافی را به صورت سنتی بلد بودند ومن میخواستم با روش  دیگری   هنر حصیربافی را به این عزیزان آموزش بدهم  که هم ارزش افزوده ایجاد بشود  وهم دیگر همان کار سنتی وکلیشه راانجام ندهند وبه سمت کاربردی تر شدن پیش بروند اما  اهالی  آن  روستا مقاوت بالایی دربرابر این قضیه  داشتند که این خانم مربی هم سن   فرزندان مااست وما از او سابقه بیشتری داریم ودر این هنر مو سفید کرده ایم.با رفتن من و ورود به  روستا ویک جلسه بعداز  اموزش این عزیزان نگران بودند چند جلسه برای این روش  اموزشی  کم است من باید بیشتربه این عزیزان از این هنر زیبای حصیربافی یاد بدهم .

 درمسیر زندگی و کار با چه چالش های مواجه بودید؟

دشواری در همه کارها وجود دارد ولی هدف اگر برای شخص یا گروه مهم باشد حتما راحت تر با  مشکلات روبه رو خواهند شد.  من هم در مسیر حرفه ای ام با مشکلات زیادی روبرو  بودم ولی‌بیشترین چالش من  این بود که در روستایی که همه حصیر باف بودند ، سعی میکردند ازاین هنر کنار گیری کنند چون ادامه این حرفه را به  صرفه‌نمی دیدند.این هنر را با صحبت با دوستان ،اشنایان و مردم روستا مبنی براینکه  این هنر رااز پایه محاسبه کنید وبرای هر کاری که میکنید قیمت در نظر بگیرید و همبستگی روستا برای ما ومسولین این روستا مهم است ،تاحدی زیادی به ادامه هنر حصیر بافی تشویق کردیم.

ودر این میان  بیشترین‌تلاش‌من‌وهمسرم‌این‌بوده‌که‌یک‌روستای یکدست و هم پوشان داشته باشیم که شکر خدا این‌ امر تحقق‌یافت‌وروستاباتلاش‌تک‌تک‌این‌عزیزان‌و کمک مسئولین  ملی شد .
 عنوان آخرین کتابی که خواندید چه بود؟
کتاب پدر پولدار و پدر بی پول

وقتی حالتان خوب نیست چکار میکنید؟

زمانی که حالم خوب نیست معمولا خودم را  با هنر حصیر بافی سرگرم میکنم.اگر یک طرح جدید طراحی کنم حالم خوب میشود و البته رانندگی هم خیلی در بهبود حال  من تاثیر دارد یک موسیقی  خوب اصیل ایرانی و رانندگی این دو ترکیب بسیار خوبی برای آرامش من محسوب میشوند.

بعنوان یک زن چگونه هم در شغل خود و هم نقش خطیر مادری و همسر بودن،موفق هستید؟

به عنوان یک مادر که دو فرزند دختر دارد و هم دانشجو هستم ودر کنار اینها فعالیت هنری هم  دارم میتوانم بگویم چالش بزرگی راتجربه میکنم  که  بتوانم همه این برنامه ها رامطلوب در جایگاه شان تعریف کنم.
از انجایی که برای من منجسم پیش رفتن برنامه هایم بسیار اهمیت دارد ،  تمام تلاشم را میکنم تا بهترین خودم باشم ؛بطوریکه  اطرافیانم همیشه ازمن میپرسندچگونه به همه این کارها رسیدگی میکنم. البته  این را هم بگویم  همسرم در  بیشتر این مسیر به من کمک  میکند  تا من  بتوانم در همه این فرایند ها بهتر از هر روز حضور پیدا کنم وتاثیر گذار باشم.
حرف آخر
به دوستان و سروران عزیز بگویم  که تلاش وممارست در هر کاری باعث موفقیت  می‌شود  پس از پشتکار درمسیری که انتخاب می‌کنید دست برندارید و هرگز ناامید نشوید. هیچ تعالی و پیشرفتی بدون اراده و پشتکار ممکن نیست.