میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان  با زنان موفق یکی از بانوان فعال گیلانی است که از ابتدای دوره جوانی به واسطه تحصیل و کار گیلان را ترک کرده و در تهران پله های ترقی را در مهم ترین سازمان برنامه ریزی و اقتصادی کشور طی کرده و به عنوان یکی از معدود بانوانی است که در یک سازمان ملی، مدیریت IT را برعهده دارد.

ندای گیلاننوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان  با زنان موفق یکی از بانوان فعال گیلانی است که از ابتدای دوره جوانی به واسطه تحصیل و کار گیلان را ترک کرده و در تهران پله های ترقی را در مهم ترین سازمان برنامه ریزی و اقتصادی کشور طی کرده و به عنوان یکی از معدود بانوانی است که در یک سازمان ملی، مدیریت IT را برعهده دارد.علاقه او به روانشناسی موجب شده علاوه بر کار سخت اداری، به تحصیل و پژوهش در این رشته بپردازد و آثار و مقالات زیادی را در این حوزه ارائه کند.گفتگو با دکتر مریم زینالی رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور و پژوهشگر و روانشناس را در ادامه می خوانید.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید واز سوابق شغلی و تحصیلی ،پژوهشی خود بفرمایید.

دکتر مریم زینالی متولد ۱۳۵۳ در رشت .هفده ساله بودم که دیپلم گرفتم،مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم و از آن موقع آمدم تهران سال ۱۳۷۴فارغ التحصیل شدم.سال ۱۳۷۶ در رشته مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی دانشگاه مازندران
پذیرفته شدم و ۱۳۷۹نیز فارغ‌التحصیل شدم.

مهر ۱۳۹۳ روانشناسی دانشگاه گیلان قبول شدم و بهمن ۱۳۹۵دکترای روانشناسی گرایش عمومی دانشگاه آزاد واحد ساوه را اخذ کردم.

 

پس از تحصیل در حوزه کامپیوتر و سیستم های اجتماعی و اقتصادی ،تحصیل درزمینه روانشناسی را دنبال کردید، دلیل این انتخاب شما چه بود؟

من ازبچگی به رشته روانشناسی علاقه داشتم و کتابهایی دراین زمینه مطالعه میکردم و همیشه دوست داشتم در بحث اضطراب کودک کارکنم، تاجایی که مقدور بود بتوانم اضطراب کودک را درمان کنم و یا حتی بعضی مواقع دوست داشتم که از تخصصIT در مباحث روانشناسی استفاده کنم بخصوص در حوزه ی واقعیت مجازی.

به هرحال در هر زمینه ای هم مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی بودم و اینکه درحال حاضر تقریباً ۱۴عنوان کتاب ترجمه کردم و یکسری مقالات پژوهشی و علمی و… که بیشتر در حوزه روانشناسی است و آخرین پژوهش من هم که همان موضوع پایان نامه دکتری ام بود که در خصوص مدیران زن میباشد.

 در مسیر زندگی و تحصیل آیا با چالش هایی هم روبرو شدید؟ چگونه سختی هارا کنار زدید؟

مگر میشود کسی باوجود دو فرزند اینچنین راه سختی را بتواند برود. چالشهایی بوده که بالاخره باحمایت های خانواده ی خودم ، خانواده همسرم و همسرم  که در طی این مسیر به من کمک کردند پشت سر گذاشتم.

 

بعنوان یکی از معدود بانوانی هستید که در بخش دولتی بالاترین مسیولیت حوزه آی تی یک سازمان در کشور را برعهده دارید، مسیر رسیدن به این جایگاه چگونه بود؟

 

به هرحال من از سال ۱۳۷۵ که وارد سازمان برنامه و بودجه شدم ،در سمت کارشناس بودم و درواقع این مسیر را پله پله طی کردم ؛کارشناس، رییس گروه ،معاون تا خرداد۱۳۹۶، که مسیولیت IT سازمان برنامه و بودجه برعهده من قرارگرفت که من همیشه فکر میکنم که این مسیر باید پله به پله طی بشود تا به خود شخص و هم به افرادی که با او همکاری میکنند کمک بزرگی بشود.

 

آخرین کتابی که مطالعه کردید ،چه بود؟

کتاب هایی که بیشتر مطالعه میکنم در حوزه روانشناسی است اخیرا کتابهایی در خصوص زوج درمانی و خانواده درمانی مطالعه میکنم و به کتابهای اروین یالوم هم علاقه دارم .کتاب یک تکه کل منجسم خانوم پونه مغیمی رو مطالعه کردم.

 

 یک روانشناس وقتی حالش خوب نباشد چکار میکند؟

 

سعی میکنم از تکنیک هایی که بلدم استفاده کنم و یکی از آنها همیشه برای من مفید بوده نوشتن است سعی میکنم بنویسم وکاردیگری که حالم را خوب میکند درست کردن پادکست است و تکنیک های ذهن آگاهی و ریلکسیشن هم خیلی به من کمک میکند.

 

 استفاده بیش ازحد فضای مجازی چه تاثیروپیامدهایی را میتواند برای دختران و پسران نوجوان داشته باشد؟

 

درمورد استفاده ی بیش از حد از فضای مجازی غیراز اینکه فضای مجازی الگوی نامناسبی میتواند برای دختران و پسران باشد ، به هرحال دختران نوجوان در سنی هستند که الگو پذیری آنها بسیار بالاست به همین علت باید خانواده ها بیشتر نظارت داشته باشند ضمن اینکه اگر خیلی زیاد فرزندان نوجوان بخواهند وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند ،قطعا از ارتباطات و تعاملات با اعضای خانواده و دوستان خود غافل میشوند که این خود منجر به بروز افسردگی واضطراب میشود.

وحتی در سطح کلان تر در نظر بگیریم ،اضطراب گوش به زنگی درپسران و دختران خیلی زیاد شده است.گوش به زنگ گرفتن اطلاعات و خبر از دوستانشان که در فضای مجازی هستند که این موضوع سطح اضطراب شان رابالا میبرد.

 

 چگونه میتوان همراه داشتن مشغله فراوان و تلاش برای موفق بودن همسر و مادر خوبی برای فرزندان بود؟

همیشه مدیریت زمان به ما کمک میکند که حتی با مشغله فراوان به سایر نقش هایی هم که داریم بپردازیم و البته همیشه مدیریت زمان نیست گاهی کمک و درکی که سایر اعضای خانواده از شرایط میکنند حائز اهمیت است.

 

یکی از مشکلات نسل جدید در ازدواج نگاه کردن دختران به همسر بعنوان کارت بانکی و پسران به همسر بعنوان مدل محکوم به جذابیت دایمی است ، چرا اکثر جوانان ما درک درستی از رابطه و ازدواج ندارند و راهکار اصلاح این رفتار چیست؟

راهکارش آموزش است و اینکه آموزش مهارت های زندگی و اینکه به آنها آموزش داده شود زندگی در مادیات خلاصه نشده و اگر هرکسی مسئولیت خودش وخانواده اش را بپذیرد و بهتر به آن هدفی که مدنظرش است برسد، بیشتر قدرش را میداند.

 

به عنوان یک روانشناس احساس میکنید چه چیزی میتواند دختران جوان رامجاب کند به جای تلاش برای بلاگر شدن، کار افرین،پژوهشگرو یاهنرمند ویک بانوی موفق باشند؟

اگر دختران جوان در حوزه ای که ورود پیدا می‌کنند مورد تشویق قرار بگیرند خب برایشان خیلی بهتراست تااینکه بلاگر یا کارآفرین باشند.

اصلن فکر میکنیم برای چه دختران یا پسران دوست دارند بلاگر بشوند،برای اینکه دیده شوند حالا اگر بخواهیم بچه ها بجای اینکه بلاگر باشند ، کارآفرین و هنرمند بشوند باید دیده بشوند و مورد تشویق قراربگیرند.

چالش های اجتماعی بصورت روز افزون در جامعه مادر حال گسترش است ،چگونه میتوان خانواده و فرزندان خود را این آسیب ها دور نگه داریم ؟

چالش های اجتماعی هم با فقط با آموزش قابل حل است.

 به نظر شما تاثیرات روحی ویاروانی بروی مدیران زن ،پس از پذیرفتن پست مورد نظر چیست؟

همانطوری که خودتان میدانید به هرحال زنان بعنوان نیمی از جمعیت نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار جامعه دارند و ازطرفی بدون حضور زنان درعرصه های مختلف اجتماعی هیچوقت توسعه پایدار اتفاق نمی افتد.

هرچقدر حضور زنان در اجتماع فعال‌تر وموثرتر باشد،کشور توسعه یافته تراست .از طرفی میزان مشارکت زنان درهرجامعه به ویژه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی تاحدخیلی زیادی وابسته به برخورد و نگرش آن جامعه نسبت به زنان است.ولی درحال حاضر درچندسال اخیر انتصاب مدیران زنان یک رشد۳۶درصدی داشته که نشان دهنده اهمیت نقش زنان در جامعه است.

زنان ایرانی با مشارکت فعالانه در عرصه اشتغال و اینکه تلاش میکنند به مقاطع بالای تحصیلی دست پیدا کنند ،هرچقدر که محدودیت های
ساختاری و اجتماعی و فرهنگی وجود دارد ولی این باعث میشود که روز به روز قابلیت های آنها باوجود امکاناتی که در اختیار زنان ایرانی قرار گرفته اضافه شود.

در حال حاضر جامعه نیاز به مدیران زن کارورزیده و توانمند دارد تا بعنوان یکی از عناصر مهم پیشرفت و توسعه جامعه تأثیر گذارباشند‌به همین خاطر من تلاش کردم که دراین پژوهش که به متغیر های روانشناختی که میتواند تاثیر بر کارمدیران زن بگذارد بپردازم.

ازجمله اینکه مدیران زن هرچقدر که از خانواده حمایت میگیرند بتوانند بین خودشان و دوستانشان یک وابستگی داشته باشند و میزان اعتقادات وسلامت معنوی شان چقدر است، بسته به این متغیر هایی که گفتم بعد از اینکه به آن پست منصوب میشوند می‌توانند احساس تنهایی کنند یانه.به هرحال چون هرکدام اینها موثراست اگر خانواده از آنها حمایت نکند و یا اگر خیلی کمال گرا باشند و حتی نتوانند بین نقش مادری ، همسری شان ونقش اجتماعی که دارند نتوانند تعادل برقرار کنند ، متاسفانه بیش از پیش دچار مسائل ناشی از اضطراب و افسردگی می‌شوند و قطعاً در وظیفه محوله نمی‌توانند موفق باشند.