معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز، معضلی برای صنعت هتلداری استان محسوب می‌شود.

ندای گیلان:معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز، معضلی برای صنعت هتلداری استان محسوب می‌شود.

با رونق گرفتن مسافرت‌های تابستانی یکی از معضلاتی که گیلان با آن روبه رو می‌شود، افزایش حضور افراد کارتن بدستی است که با در دست داشتن تابلوهایی که معمولاً کلمه سوئیت بر آن نوشته شده به دنبال جلب نظر مسافران برای اقامت در منازل مدنظر خود هستند و جالب اینجاست که قبلا تنها در مسیر جاده انزلی شاهد چنین معضلی بوده‌ایم، اما در چند وقت اخیر در بیشتر شهرهای استان گیلان از جمله شهر رشت افراد کارتن به دست در کنار پارک‌ها حضور دارند که عمدتا بدون مجوز فعالیت، در عرصه خدمات گردشگری اقدام به ارائه خدمات به مسافران و گردشگران می‌کنند و معمولا ویلاها و خانه‌هایی که تحت پوشش میراث فرهنگی نیستند را به مسافران معرفی می‌کنند .

منازلی که این افراد به مسافران اجاره می‌دهند، در برخی محلات خاص شهر قرار دارد و معمولا فاقد استانداردهای لازم نظیر امنیت، رفاه، ایمنی و… برای اجاره هستند. فعالیت این افراد گاهی اوقات مسافران و صاحبان منازل را با مشکلاتی از قبیل سرقت، نبود امکانات رفاهی مناسب برای اسکان مسافران مواجه می‌کند.

حضور کارتن بدستان و فعالیت‌های بدون مجوز آنها بدون شک لطمه‌های فراوانی را به صنعت توریسم وارد خواهد کرد، همچنین آنان بی‌اعتمادی مسافران و کاهش میزان حضور گردشگران را رقم خواهند زد.

قطعا منازل ساماندهی نشده به دلیل اینکه نظارتی بر عملکرد آنها نیست موجب کاهش رونق بازار گردشگری استان خواهد شد و همچنین کار واحدهای اقامتی مجاز و هتل‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد  .

در این راستا حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به خبرنگار ایسنا گفت: فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز، معضلی برای صنعت هتلداری استان است.

وی افزود: 845 خانه مسافر ساماندهی شده و دارای مجوز در استان وجود دارد اما سه برابر این رقم، خانه مسافرهای غیرمجاز در گیلان فعال هستند.

آذرپور ادامه داد: خانه مسافرهای غیرمجاز با اسکان گردشگران در شرایط خلاف مقررات، رعایت نکردن بهداشت، نداشتن تعرفه و بروز مشکلات انتظامی و اخلاقی معضلی برای گردشگری استان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدامات پراکنده در زمینه رفع این معضل کارساز نیست و می‌بایست تعامل ارگان‌های ذیربط در این زمینه بصورت منسجم انجام شود.

آذرپور ضمن قدردانی از اداره‌کل دادگستری و نیروی انتظامی استان بیان کرد: اسکان مسافر در خانه مسافرهای غیرمجاز برخلاف مقررات است و رفع این معضل، نیازمند اهتمام ویژه دو ارگان یاد شده است.

طرح مسافرکاشانه، اقامتگاه‌های خانگی – توریستی یا خانه مسافر از سال 1376 و با هدف ایجاد امکانات رفاهی برای ماندگاری مسافر در مناطقی که قابلیت جذب گردشگر دارد، در گیلان آغاز شده است.

75 هتل، 21 هتل آپارتمان، 67 مجتمع گردشگری، 45 مهمانپذیر، 802 مسافرکاشانه، 209 واحد پذیرایی بین راهی و سفره‌خانه سنتی و 52 دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعالیت دارند.