مهدی فضائلی کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به گزاره‌برگ ملی که توسط ملت رونمایی شده گفت: آنچه در گزاره‌برگ آمده به نظر می‌رسد محور های کلان و جامعی است که به نوعی مورد توافق قاطبه مردم قرار گرفته است.

ندای گیلان:مهدی فضائلی کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به گزاره‌برگ ملی که توسط ملت رونمایی شده گفت: آنچه در گزاره‌برگ آمده به نظر می‌رسد محور های کلان و جامعی است که به نوعی مورد توافق قاطبه مردم قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه که در این گزاره‌برگ اشاره شده در بر گیرنده منابع ملی کشور در حوزه مذاکرات هسته‌ای و همچنین نقد تحریم‌های علیه کشور است.

کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به 6 محور این گزاره‌ برگ گفت: محورهای اصلی این گزاره‌برگ شامل حفظ دستاوردهای فناوری هسته‌ای و استقلال و غیرت ملی کشور است که در صورت تحقق باعث تضمین توافق خوب می‌شود.

وی تصریح کرد: البته اگر طرف مقابل دست از زیاده‌خواهی‌های خود بردارد و هر روز به بهانه‌ای و مطالبه‌ای از مسیر خارج نشود و به آنچه که می‌گویند پایبند باشند، طرفین می‌تواند به توافق خوب دست پیدا کنند.

فضائلی در ادامه اظهار داشت: ادامه مذاکرات از سوی ایران باید بر اساس سیاست کلی که همان نرمش قهرمانانه است صورت بگیرد، البته ایران در این راستا انعطاف لازمی را انجام داده و حسن نیت خودش را برای شفافیت موضوع هسته‌ای اگر نگوییم در بعضی از موارد بیش از حد ممکن بوده، اثبات کرده است.

وی با بیان اینکه طرف مقابل الان باید تکلیف خودش را مشخص و اعلام کند که آیا به دنبال توافق است یا خیر ، افزود: تجربه‌ای که در این 12 سال مذاکره با طرف غرب حاصل شده نشان داده که آنها در خصوص موضوع هسته‌ای به دنبال بهانه‌تراشی هستند و هر وقت مذاکرات به نقطه‌ای می‌رسد که مسائل را می‌توان حل کرد با یک بهانه و موضوع جدید باعث می‌شوند که مذاکرات به سرانجام نرسد.

وی یادآور شد: در مذاکرات سال 82 تا 84 با سه کشور اروپایی  این بهانه‌تراشی طرف مقابل طبق اسناد و مدارک مشهوده بوده و امروز هم در این مذاکرات 2 ساله هر از چندگاهی مسئله ای را مطرح می‌کنند که نشان دهنده آن است که بحث آنها هسته‌ای نیست.

کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: اگر توافقی بین ایران با 1+5 صورت نگیرد، طرف مقابل و آمریکا در اصل عامل شکست مذاکرات بوده است.

وی ادامه داد: سربازان خط مقدم دیپلماسی ما  که در عرصه مذاکرات تلاش‌های طاقت‌فرسا و خستگی‌ناپذیری انجام داده‌اند بدانند که در 2 حالت مورد تقدیر و تکریم ملت ایران قرار خواهند گرفت،‌ حالت اولش این است که اگر تیم مذاکره‌کننده بتواند یک توافق خوب را رقم بزند که  فناوری هسته‌ای، عزت، استقلال و کرامت مردم ایران را حفظ کند با تکریم مردم مواجه خواهند شد.

فضائلی تاکید کرد: حالت دیگر این است که زیر بار یک توافق بد نروند و مطمئن باشند که به همان اندازه  رسیدن به توافق برای مردم ما عزیز و قابل احترام خواهند بود البته ممکن است عده‌ای در بین سیاسیون و افراد واداده به آنها خرده بگیرند اما در بین قاطبه مردم و همه دلبستگان انقلاب و نظام ذره‌ای از عزت آنها کاسته نخواهد شد.

فارس