معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت گفت:متاسفانه آتش نشانان در تمامی حـریق ها و حـوادث با مشکل تجمع بیش از حد شهروندان برای تماشای حوادث روبرو هستند.

به گزارش ندای گیلان،شهـرام مومنی معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت در نشست خبری با اشاره به ضرورت آمادگی کامل آتش نشانان در شیفت های کاری اظهار داشت: امیدواریم آتش نشانان پرتلاش شهرمان همیشه در تمامی مراحل زندگی و کار در سایه ایزد منان سلامت و تندرست بوده و در جهت خدمت رسانی به شهروندان گرانقدر موفق و پیروز باشند.

مومنی در این باره گفت: بواسطه غیر قابل پیش بینی بودن رخداد حریق و حوادث و در مقابل لزوم عکس العمل سریع آتش نشانان و تیم های امدادی؛ برنامه های روزانه مبنی بر انجام تمرینات ورزشی، عملیاتی و آموزش های تئوری زیر نظر مسوولین و فرماندهان ایستگاه های آتش نشانی انجام می گیرد.

وی به ترافیک خودرویی در حین اعزام به محل حوادث اشاره داشت و گفت: در زمان بروز حوادث زمان، یک عامل مهم برای هر امدادگر، بخصوص آتش نشانان است که متاسفانه همچنان توجه به آژیر خودروهای امدادی و بازگشایی مسیرهای منتهی به محل حادثه همچنان واژه ای است بیگانه و غریب که نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش است.

مومنی با اشاره به وجود کوچه های تنگ و باریک در برخی از مسیرها ادامه داد: بافت های فرسوده، در کنار ریخت و پاش های ساختمان های در حال احداث همچون نوخاله های ساختمانی و عدم توجه به بازگشایی مسیر ها یکی از دیگر مسائل پیش روی آتش نشانان در حین اعزام به محل حوادث است که در کنار این مسئله، پارک خودروهای شخصی در کوچه های تنگ و باریک بر شدت مشکلات آتش نشانان می افزاید.

وی در ادامه به وجود برخی سیستم های سیم کشی تار عنکبوتی در مرکز و بازار شهر رشت اشاره داشت و افزود: وجود سایبان های گشوده و قرار دادن گاری های زنجیر شده در شب و در میانه بازار یکی دیگر از دغدغه ها و مشکلات آتش نشانان در زمان بروز حوادث بخصوص بازار رشت است که از همین جا از بازاریان ارجمند خواستاریم تا نسبت به رعایت این نکات که رابطه مستقیم در حفظ اموال و کاهش خسارات در زمان بروز حوادث دارد دقت بیشتری داشته باشند.

آتش نشانی

معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت به نبـود دیوار آتش بر در سقف بسیاری از خانه های ویلایی و آپارتمان ها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از عوامل موثر و تاثیر گذار در توقف و پیشگیری از گسترش آتش؛ وجود دیوار آتش بر در پشت بام های مملو از سازه های چوبی است که با توجه به وجود سقف های شیروانی در رشت، متاسفانه دقت لازم در این زمینه توسط سازندگان خانه ها و آپارتمان ها صورت نمی گیرد.

شهرام مومنی در پایان  با اشاره به عدم رعایت برخی از شهروندان در زمینه حفظ حریم ایمنی در محل حـوادث، افزود: متاسفانه آتش نشانان در تمامی حـریق ها و حـوادث از هر نوعی که باشد با مشکل تجمع بیش از حد شهروندان برای تماشای حوادث بخصوص تصادفات و آتش سوزی ها روبرو هستند که می تواند یکی از موانع بسیار جدی در امر امداد رسانی باشد.  از این رو به تمامی شهروندان و نهادهای مرتبط با فرهنگ سازی توصیه خواهیم کرد در این زمینه بیش از پیش همت داشته باشند.