نشست نقد ملی کتاب «آن بیست و سه نفر» با حضور احمد یوسف‌ زاده، نویسنده اثر و حمیدرضا شکارسری، منتقد ادبی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.

 

 

به گزارش نداي گيلان:به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس جلسه نقد و بررسی کتاب «آن بیست و سه نفر» روز گذشته4 مهرماه با حضور مدیران کل کتابخانه های عمومی، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، نیز رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت و دوست داران کتاب برگزار شد.

DSC_0054

سردارجلایی: روایت صحیح و به دور از تحریف و غلو نیاز جامعه امروز است

در این نشست، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه دفاع مقدس و جهاد هشت ساله علی رغم خلق حماسه ها و اقتدار و صلابت و جانفشانی هزاران جوان در فرایند انتقال و روایت برای نسل ها، نیازمند کار هنرمندانه و ادیبانه است، اظهار داشت: انتقال مفاهیم عمیق با خلق کم ترین و بهترین کلمه ها، هنری است که فقط از نویسندگان و اصحاب خوش ذوق قلم بر می آید.

رسول جلایی رزمندگان را خالقان هشت سال مقاومت دانست و گفت: انتظار اینکه آنان بتوانند با بازآفرینی خاطرات با یک طرح ادبی اقدام کنند، انتظار معقولی نیست. وی تصریح کرد: اتصال حلقه و پیوند عمیق بین کسی که حرف برای گفتن دارد با کسی که این حرف را می تواند هنرمندانه بنگارد، مسیر انتقال ارزش های دفاع مقدس را هموار خواهد کرد.

جلایی روایت صحیح و به دور از تحریف و غلو را  نیاز جامعه امروز خواند و افزود: حرکت عظیم فرهنگی در کشور نیازمند توجه به این حوزه است.

DSC_0026

احمد یوسف زاده: ما میراث دار مقاومت مردان کوچک اما بزرگی هستیم

در ادامه این نشست احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب«آن بیست و سه نفر» با بیان اینکه خاطرات تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ماجرای این بیست و سه نفر اتفاق کاملا بی نظیری است که در جنگ‌های صد ساله اخیر نمونه اش مشاهده نشده است، گفت: در کتاب «آن بیست و سه نفر» راوی خود در متن ماجرا حضور داشته که این امر خود نقطه قوتی برای ادبیات دفاع مقدس است.

وی با اشاره به لطف خدا در نگارش این کتاب، و تقریظی که مقام معظم رهبری بر این کتاب داشتند اشاره و افزود: تقریظ مقام معظم رهبری نیز باعث بالا رفتن روحیه در من و مردمان شهرم، کرمان شده است.

یوسف‌ زاده، تصریح کرد: ما میراث دار مقاومت مردان کوچک اما بزرگی هستیم که در سخترین آوردگاه های جنگ، مقاومت کردند تا تمامیت ارضی کشور حفظ شود.

وی در ادامه با معرفی شخصیت‌های اصلی این کتاب که چگونه قهرمانانه در برابر شکنجه های دشمن بعثی عراق ایستادند، گفت: این کتاب حاوی خاطرات و رشادت‌های نوجوانان رزمنده‌ای است که مقاومت را ترجیح دادند تا حماسه ای بزرگ خلق شود.

DSC_0042

یوسف‌زاده، با بیان اینکه امیدوارم با مطالعه این کتاب اتفاقات جنگ و ایثار و رشادت‌های نوجوانان و رزمندگان در دفاع مقدس به خوبی لمس شود، خاطر نشان کرد: وقتی برای فرار از این جنگ روانی دست به اعتصاب پنج روزه غذا زدیم و وقتی صدام حسین خواست ما را وادار به اعتراف اجباری کند که بگوییم به اجبار حکومت ایران به این جنگ آمده ایم و… مقاومتی بود که دیگر احساس به تنهایی در آن نقش نداشت بلکه ایمان و توکل این غیور مردان بود تا امروز من و شما بی دغدغه به زندگی خود در آرامش و امنیت ادامه دهیم.

گفتنی است، احمد یوسف ‌زاده، نویسنده این کتاب، خود یکی از آن نوجوانان به اسارت گرفته شده است که این ماجرا را در سال 1370 یعنی یک سال پس از آزادی‌اش به رشته تحریر در می‌آورد.

این کتاب، از بیست و سه نوجوان رزمنده ای یاد می کند که در سال 1361 در عملیات بیت المقدس توسط نیروهای عراقی دستگیر می‌شوند(عملیاتی که منجر به آزادسازی خرمشهر می شود.)

DSC_0073 DSC_0072

مقام معظم رهبری در تقریظ خود در این کتاب نوشته است: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم.

به این نویسنده‌ خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ این زیبائی‌ها، پرداخته‌ سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ سپاس بر خاک میسایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم».

حمید رضا شکار سری: کتاب«آن بیست و سه نفر»سند تاریخی است/ ادبیات انقلاب هویت خود را از محتوا دارد

در ادامه حمیدرضا شکارسری، منتقد ادبی، کار ادبیات دفاع مقدس را در حیطه نثر، داستانک، رمان و … بسیار سخت‌تر از شعر انقلاب دانست و گفت: ادبیات انقلاب هویت خود را نه از شکل و فرم، بلکه از محتوا دارد.

منتقد ادبی اظهار کرد: ادبیات انقلاب هویت خود را نه از شکل و فرم، بلکه از محتوا دارد. وی با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس یک ادبیات محتوا گرا است و مبتنی بر ارزش های دینی است و از این رو خطر غلطیدن در ورطه شعار و صراحت قابل پذیرش را نیز دارد، افزود: این ادبیات اگر چه از ویژگی های هنرهای دیگر بهره می گیرد اما خودش را تعریف می کند.

photo_2015-09-27_08-52-54 photo_2015-09-27_08-52-52

 

شکارسری، کار ادبیات دفاع مقدس را در حیطه نثر، داستانک، رمان و … بسیار سخت تر از شعر انقلاب دانست و تصریح کرد: در شعر، بازی با کلمات آسانتر است ولی در نثر و ادبیات داستانی باید بیشتر به محتوا دقت داشت.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به خصوص در پس از انقلاب و دفاع مقدس خاطره نویسی و توجه به تاریخ شفاهی بیشتر شده است.

شکارسری به کتاب «آن بیست و سه نفر» اشاره و اذعان کرد: مجموعه خاطرات این کتاب در فضای بین رمان و خاطره نگاری در رفت و آمد است.

وی اضافه کرد: شخصیت پردازی در خاطرات خود نوشت «آن بیست و سه نفر» که گاهی شخصیت ها را از زمان کودکی تا دفاع مقدس رصد می کند، قابل توجیه است.

شکارسری گفت: فرازهای متعددی در این خاطره نگاری می بینیم که رد پای آن را در قسمت های دیگر کتاب می توان یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه تفاوت بین خاطره و داستان در این است که نمی تواند خاطره از خیال هنرمند سرچشمه گرفته باشد، افزود: از کتاب«آن بیست و سه نفر» باید به عنوان سند تاریخی یاد کنیم.

شکارسری خاطر نشان کرد: نویسنده کتاب می داند که هر اثر هنری دارای دو ارزش متنی و فرا متنی است و این کتاب با اثر فرامتنی خود می تواند به عنوان یک سند نیز مورد استفاده باشد.

وی ادامه داد: نویسنده خارج از محتوا، برای ماندگاری اثرش از ارزش های متنی نیز بهره گرفته است.

شکارسری اذعان کرد: این کتاب از این جهت ماندگار خواهد ماند که اگر جذابیت های متنی را هم از آن بگیریم به عنوان یک خاطره ساده مطرح است.

وی گفت: این کتاب علی رغم اینکه ارزش و سند تاریخی دارد ارزش متنی هم دارد و خیلی مهم است که کسی که این کتاب را می خواند با چهره های باورپذیر و نه اسطوره ها، آشنا می شود.

شکارسری افزود: نوجوانان داستان این کتاب در بهترین و سخت ترین لحظات، درست ترین تصمیم را گرفتند و این چهره های قهرمانان کتاب آن بیست و سه نفر است که به دور از شعار و بزرگنمایی به قلم نویسنده، معرفی شدند.

گفتنی است، احمد یوسف ‌زاده، نویسنده این کتاب، که خود یکی از آن نوجوانان به اسارت گرفته شده است که از بیست و سه نوجوان رزمنده ای که در سال 1361 در عملیات بیت المقدس توسط نیروهای عراقی دستگیر می‌شوند(عملیاتی که منجر به آزادسازی خرمشهر می شود)، یاد می کند.

مقام معظم رهبری در تقریظ خود در این کتاب نوشته است: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم.

 

به این نویسنده‌ خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ این زیبائی‌ها، پرداخته‌ سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ سپاس بر خاک میسایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم».

گفتنی است، در پایان این نشست تن از شعرای آیینی استان به نمایندگی از طرف شاعران حاضر در این نشست به شعرخوانی دفاع مقدس پرداختند.

کتاب «آن بیست و سه نفر» برگرفته از خاطرات خود نوشت احمد يوسف زاده حکایتی است واقعی از زندگی ۲۳ نوجوان ایرانی که در عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای بعثی در آمدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، احمد یوسف زاده شب گذشته نیز در برنامه زنده «یک وجب خاک» شبکه باران حضور یافت. وی همچنین در برنامه ویژه منطقه آزاد بندر انزلی تحت عنوان« یاد یاران»که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد نیز حضور یافت. حضور در مراسم « از جنگ تا دفاع» که به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان بر گزار شد، از دیگر برنامه های وی در استان گیلان بود.

photo_2015-09-27_08-52-56