معاون اجتماعی پلیس گیلان گفت اصول پدافند غیرعامل باید با برنامه‌ریزی و طراحی در شهرستان‌های گیلان نهادینه شود.

نداي گيلان : محمدرضا جعفری خیرخواه در نشست پدافند غیرعامل اظهار کرد: عمده‌ترین هدف پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری است.

وی کاهش آسیب‌پذیری، افزایش بازدارندگی، تداوم خدمات ضروری و تسهیل در مدیریت بحران را چهار رکن اساسی نتایج پدافند غیرعامل عنوان کرد.

معاون اجتماعی پلیس گیلان ادامه داد: توسعه آموزش همگانی و گسترش علوم و فنون در کشورمان می‌تواند محدودیت‌های مالی و انسانی را برطرف کند.

این مسئول با برشمردن مزایای اجرای پدافند غیر عامل افزود: مصون‌سازی از آسیب‌ها و تهدیدات احتمالی و کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تأسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی از مهم‌ترین مزایای اجرای ضرورت‌های پدافند غیرعامل در جامعه است.

جعفری‌خیرخواه با بیان اینکه باید تلاش کرد تا اصول پدافند غیرعامل در تمام مجموعه‌های فرماندهی انتظامی استان و شهرستان‌ها نهادینه و در مواقع ضروری به درستی آنها را به کار برد، گفت: تحقق پدافند غیرعامل مصون‌سازی جامعه را به دنبال دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه باید با برنامه‌ریزی و طراحی در سطح استان و شهرستان‌ها اصول پدافند غیرعامل نهادینه شود، تصریح کرد: در هفته گرامیداشت ملی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران باید به این مهم توجه جدی شود.

این مسئول اجرای درست پدافند غیرعامل و بهر‌ه‌مندی از آن را در پوشش نقاط ضعف در برابر تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی مهم خواند و یادآور شد: در دنیای امروز، علم و آگاهی شاخصه اصلی قدرت به شمار می‌رود.

وی ایجاد آمادگی فکری برای کاهش تلفات ناشی از شبیخون جنگ نرم را یکی از اصول پدافند غیرعامل جنگ نرم عنوان کرد و افزود: شبیخون جنگ نرم تمام مولفه‌های یک جنگ تمام عیار را برای شکست دادن دشمن داراست.

جعفری‌‌خیرخواه با تصریح بر اینکه عوارض جنگ نرم در افکار عمومی باقی‌مانده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که توجهی جدی به این عوارض صورت نگیرد، ممکن است در آینده زمینه‌ساز مشکلات دیگری شود.

این مسئول اضافه کرد: برخلاف جنگ سخت، عوارض جنگ نرم عمدتاً با چشم قابل مشاهده نیست و جنگ نرم روی باورهای عمومی هدف‌گذاری می‌کند.

معاون اجتماعی پلیس گیلان با تاکید بر اینکه مردم باید قدر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی خود را بدانند، یادآور شد: وقتی اهداف دشمن در افزایش و رشد آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها، جرائم و… برای مردم روشن شود، هرگز در قبال تهاجم یا شبیخون فکری و رفتاری دشمن مغلوب نمی‌شوند.

وی تحلیل صحیح مسایل برای ایجاد آمادگی در مردم را از ضرورت‌های پدافند غیر عامل دانست و متذکر شد: رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند/ فارس