چطور ممکن است که کشوری که به دنبال تشکیل ناتوی عربی علیه ایران است بخواهد روابطش را با تهران احیا کند،شاید همین موضوع باعث شد تا بروجردی به جای لاریجانی به عراق برود و...
به گزارش ندای گیلان،در یک اقدام کم سابقه طی سال های اخیر، مقامات ایران، عربستان،ترکیه و سوریه در یک قاب قرار گرفتند.  بغداد که در هفته های گذشته تلاش گسترده ای برای داشتن نقش میانجی خاورمیانه کرده، روز شنبه در قالب اجلاسی میزبان رؤسای پارلمان شش کشور همسایه عراق بود و البته از ایران علی لاریجانی در این مراسم شرکت نکرد و تنها علاءالدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی حضور یافت.
 رؤسای پارلمان های عربستان، ترکیه، عراق، اردن، سوریه، کویت و هیئت ایرانی در بیانیه پایانی این نشست در پنج بند بر «حمایت از ثبات، امنیت، تمامیت ارضی و ساختار قومی عراق» و «گشوده شدن فصلی جدید برای روابط و همکاری کشورهای منطقه با عراق، پس از پیروزی بر داعش» تأکید کرده اند.
عکس یادگاری مقامات شرکت کننده، نقطه اوج این اجلاس و محل تحلیل رسانه های مختلف بود. بی بی سی در تحلیلی نوشت: «حضور ایران و عربستان در کنفرانس روز شنبه بغداد، نشانگر پررنگ تر شدن نقش عراق در میانجی گری میان کشورهای رقیب همسایه است.»
خبرگزاری رویترز هم تأکید کرد که این نشست بیشتر «نمادین» بوده و در عین حال حضور همزمان مقام‌هایی از دو رقیب منطقه‌ای، ایران و عربستان، در اجلاسی واحد «غیرمعمول» است. حشمت ‌ا… فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی کشورمان، در روزهای گذشته از تقویت رگه های همکاری با ایران در عربستان سخن گفته بود. البته او تأکید کرده بود که این مسئله هنوز در سطحی نیست که مانند دهه 90 میلادی موجب تقویت همکاری های ریاض و تهران شود.
حاشیه آفرینی عمدی رئیس مجلس عربستان 
سطح حضور هیئت سعودی در این نشست هم از دیگر موضوعات حاشیه ای بود. با این که عربستان پارلمان منتخب مردم ندارد اما رئیس مجلس مشورتی این کشور که معادل رئیس مجلس در دیگر کشورهاست، در این نشست حضور یافته بود.  خبرگزاری روسی اسپوتنیک مدعی شد، علت این حضور عالی رتبه با هدف وارد کردن عراق به ائتلاف «ناتوی عربی» علیه ایران بوده است.
از این موضوع که بگذریم، سخنرانی عبد ا… بن محمد آل شیخ رئیس مجلس مشورتی عربستان در این نشست حاشیه ساز شد. او بعد از آن که از پیشرفت روابط عراق و عربستان ابراز خشنودی کرد، به عمد، نام نخست وزیر این کشور را به جای عادل عبدالمهدی، «عادل عبدالهادی» خواند که این مسئله باعث بازتاب هایی در عراق شد.
سخنگوی ائتلاف قانون در عراق این حرکت رئیس مجلس عربستان سعودی را پیامی برای آن دسته از عراقی‌ها دانست که «همچنان» بر این باورند که «نظام پادشاهی سعودی» در خصوص عراق تغییر رویه داده است. او در ادامه تأکید کرد که «عراق پایتخت امام مهدی (عج) است». در عین حال الحلبوسی رئیس مجلس عراق در سخنرانی افتتاحیه خود در این نشست از تمام کشورهای همسایه و کسانی که از عراق در نبردش با تروریسم حمایت کردند، تشکر کرد.
وی البته از کشور خاصی از جمله ایران در روند مبارزه با تررویسم نام نبرد. حموده صباغ رئیس پارلمان سوریه سخنران بعدی بود که تأکید کرد، جولان سرزمین سوری است و هر وجب از خاک سوریه را که اشغال شده، آزاد خواهیم کرد.
بروجردی رئیس هیئت پارلمانی ایران در این نشست نیز گفت اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انتقام از نقش این نیرو در شکست داعش در عراق و سوریه است چون این سازمان تروریستی را خود آن ها ایجاد کرده بودند. مرزوق الغانم رئیس پارلمان کویت نیز گفت : خواهان عراقی هستیم که با جهان عرب و کشورهای منطقه دوست باشد.
سفر بروجردی به نجف پیش از بغداد
بروجردی پیش از سفرش به بغداد به نجف رفت که این مسئله اعتراض هایی را از سوی یکی دو چهره عراقی در پی داشت. به گزارش العربیه نزدیک به دربار سعودی غیث التمیمی رئیس مرکز مدیریت تکثرگرایی توضیح داد که «ایران می‌خواست پیامی ناخشنودکننده به دیگر هیئت‌ها ارسال کند و مفاد آن این است که نفوذ ایران در پارلمان عراق که نشانه حاکمیت ملی و نماینده ملت این کشور است، نیست بلکه نجف است و از این رو بروجردی در ابتدا به نجف رفت و سپس به بغداد آمد.»
چرا لاریجانی به عراق نرفت؟
بلافاصله پس از انتشار تصاویر این نشست، این سوال مطرح شد که چرا ایران هم مانند دیگر کشورها در سطح رئیس مجلس در این نشست شرکت نکرد. بروجردی در دیدار رئیس پارلمان عراق به این مسئله اشاره کرد و گفت: «علی لاریجانی اصرار داشت که در نشست پارلمانی بغداد شرکت کند اما شرایط به وجود آمده در ایران بر اثر سیل به شرکت نکردن وی در این نشست منجر شد.» محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق هم درباره این مسئله گفت: «علی لاریجانی به علت وقوع سیل در ایران و قربانی شدن برخی بر اثر آن، از حضور در نشست بغداد عذرخواهی کرد.» خبرگزاری فارس هم علت حضور نیافتن علی لاریجانی را «دلایل کاری» ذکر کرد. در عین حال فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: این تشخیصِ رئیس مجلس بود که هیئت ایرانی را در این سطح اعزام کند، البته سطح هیئت ایرانی پایین نیست. علاءالدین بروجردی نماینده رئیس مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی است و سال‌ها رئیس کمیسیون بوده است.
 
بی اعتمادی ایران به ادعای اصلاح رویکرد عربستان 
احتمالاً می توان حدس زد که ممکن است دلیل اصلی نرفتن رئیس مجلس به اجلاس بغداد، مسائل سیاسی باشد زیرا ایران هنوز اعتماد لازم را به عربستان ندارد؛ عهدشکنی سعودی ها در مذاکرات مربوط به فاجعه منا و همچنین سنگ اندازی های این کشور در مسئله حج عمره در کنار مواضع سیاسی تند این کشور علیه ایران که به تازگی با هم افزایی تحریم سپاه از سوی آمریکا همراه شد، موجب می شود ایران هنوز نتواند به عربستان اعتماد کند. هنوز هیچ نشانه ای از اصلاح رویکرد سعودی ها در منطقه دیده نشده و حتی گفته می شود اصل حضورشان در این نشست هم به خاطر همراه کردن عراق با سیاست های ضدایرانی ریاض باشد! بنابراین می توان به ایران حق داد که در مقابل میانجی گری احتمالی عراق محتاطانه عمل کند تا سعودی ها اگر حسن نیتی دارند آن را نشان دهند. در عین حال برخی تحلیل گران با توجه به نگرانی ایران از ماجرای معامله قرن و ارتباط احتمالی این  اجلاس در عراق با آن را از دلایل متصور سفر نکردن لاریجانی به بغداد دانستند .