رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا گفت: مهمترین کاربرد جوجه تیغی، کنترل آفات کشاورزی است.

ندای گیلان:رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا گفت: مهمترین کاربرد جوجه تیغی، کنترل آفات کشاورزی است.

جوجه‌تیغی تقریباً در تمام مناطق دنیا موجود است، جانور به‌وسیله خارهایی که بر پشتش قرار دارد از خود دفاع می‌کند. این خارها در واقع موهایی توخالی هستند که با کراتین موجود در آن‌ها باعث تیزی و سفتی شده و برخلاف باور عمومی سمی نیست.

جوجه‌تیغی‌ها اغلب در هنگام احساس خطر خود را به صورت گلوله در می‌آورند به طوری‌که تمام تیغ‌های آن‌ها رو به سمت بیرون قرار می‌گیرد. تمام گونه‌های جوجه تیغی از این مکانیسم دفاعی بهره‌مند هستند اما موفقیت آن‌ها بستگی به میزان تیغ‌هایشان دارد. به همین دلیل گونه‌هایی از جوجه‌تیغی که برای وزن کمتر از تیغ‌های کمتری برخوردارند بیشتر تمایل دارند تا از دشمن فرار کرده و گاهی به او حمله کنند و از تیغ‌هایشان به عنوان آخرین حربه استفاده کنند.

پرندگان شکاری به ویژه جغدها، راسو، روباه، گرگ، گورکن و خدنگ از جمله دشمنان طبیعی جوجه تیغی‌ها به شمار می‌روند.

جوجه تیغی‌ها از پستانداران اولیه به شمار می‌روند و مثل اغلب آن‌ها به زندگی شب‌زی و رژیم غذایی حشره‌خواری خو گرفته‌اند. وجود این گونه ارزشمند در گیلان که یک استان کشاورزی است موجب می‌شود که آفات کشاورزی از طریق این حیوان کنترل شود.

از بین رفتن گونه‌ها و افزایش استفاده از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی

کاهش استفاده از سموم شیمیایی امروز در دنیا توجه زیادی از کشاورزان را به خود جلب کرده است و به گفته علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این امر از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان قرار گرفته است.

وی به خبرنگار ایسنا گفت: بهره‌گیری از اردک‌ها در هنگام نشای برنج، کفشدوزک، شپشک زردآلود، زنبورهای تریکوگراما و… از جمله اقداماتی محسوب می‌شوند که در مبارزه بیولوژیک علیه آفات کشاورزی به کار گرفته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وجود دیگر جانوران در حفظ محیط زیست استان و توسعه کشاورزی گیلان موثر است و حذف هرگونه ارزشمند موجب ناقص شدن زنجیره غذایی می‌شود.

هر جوجه تیغی شبانه 200 حشره می‌خورد

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حمزه عشوری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه‌سرا گفت: مهمترین کاربرد جوجه تیغی در کنترل آفات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: هر عدد جوجه تیغی قادر است ۲۰۰ گرم حشره را در هر شب خورده و بدین طریق به کنترل آفات و حشرات در کشاورزی کمک کند.

عشوری از رهاسازی یک قطعه جوجه تیغی توسط یکی از دوستداران محیط زیست از روستای نفوت شهرستان صومعه‌سرا خبر داد و گفت: جوجه تیغی یا خارپشت همه چیزخوار و از راسته پستانداران حشره‌خوار بوده که از حشرات و سایر بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک تغذیه کرده و غذای خود را عمدتاً به کمک حس بویایی می‌یابد .