سخنگوی قوه قضاییه در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله بازداشت محمدرضا رحیمی، پرونده بابک زنجانی، سخنان اسحاق جهانگیری درباره فساد در دولت دهم و … را توضیح داد.

ندای گیلان:جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و پنجم نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

کیفیت بازداشت و اجرای حکم محمدرضا رحیمی قابل توجه عنوان شده، آیا درباره خاوری که به خارج از کشور گریخته و دادستان سابق تهران نیز این رسیدگی و اجرای حکم انجام خواهد شد؟

خبرآنلاین

به بقیه پرونده ها هم رسیدگی می شود و تلاشمان این است که به زودی رسیدگی کنیم، ولی واقعیت این است که امکانات و قضات و کارکنان ما به اندازه ای نیستند که در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی کنیم. در پرونده رحیمی هم اعتراض می کردند که چرا اینقدر طول کشید، ولی دیدید که به اجرای حکم رسید. بالاخره ممکن است درباره سایر پرونده ها نیز چنین حرفی بزنند. در پرونده متهمی که فرار کرده نیز دستگاه قضایی و امور بین الملل ما و وزارت خارجه و پلیس اینترپل ما تمام تلاششان را کرده اند، ولی کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، این فرد را تحویل نمی دهند. درباره کیفیت بازداشت محمدرضا رحیمی هم مسلمان بازداشت او در رختخواب نبوده و ایشان دم درآمده اند و برای اجرای حکم به زندان رفتند. این هم که برخی از نشریات تصویر او را با لباس خانه می کشند و مطالبی منتشر می کنند، درست نیست درباره محکومی که به زندان رفته، اینطور قضاوت شود و او را با لیاس زیر نشان دهند. اینطور نبود و این تصاویر منصفانه نیست.

معاون اول روحانی از تخلفات دولت قبل خبر داده، آیا سندی به شما ارائه شده؟ یا تشویش اذهان عمومی کرده اند؟

فارس

انصاف چیز خوبی است و اگر کدام انصاف داشته باشیم به حق نزدیک تر است. اگر درباره کسی یا دولتی حرف بزنیم باید حق را رعایت کنیم. دولت سازندگی که رفت، دولت بعدی چقدر مطالب نادرست مطرح کردند و گفتن "خصولی سازی" شده. دولت خاتمی هم رفت و دولت بعدی، مطالبی درباره منتشر کرد که برخی از این حرفها صادق نبود. امروز هم اگر مطالبی بگوییم که فردا علیه خودمان بگویند، خوب است مطالب را با پایه و اساس و منصفانه بگوییم. من درباره آقای جهانگیری حرف نمی زنم. ولی اگر کسی درباره دستگاه خود گله کند، نمی شود. خوب این مسایل اصلاح شود. مطالب را به مرجع ذیصلاح بگوییم تا ثابت شود یا ثابت نشود. ممکن است برخی موارد خلاف حق باشد. نمی دانم آقای جهانگیری این مطالب را گفته یا نه، اگر گفته اند که در زمان پهلوی هم اینطور نبود، هم خلاف واقع است و هم بی انصافی و درست نیست مواردی که خلاف باشد، طبیعی است ذهن مردم را خراب می کند و مردم به حرفهای دیگر ما هم اعتماد نکنند. باید حرفی که می زنیم متقن و درست باشد. این را هم بازرسی کل کشور و دادستان کل به او نامه نوشته اند که اسناد و مدارکی را که دارید بفرستید. لذا دیدید در دولت قبل که می گفتند لیست مفسدان در جیب من است، و وقتی که گفتند دیدیم بسیاری از این موارد وجه نداشت. اگر لیستی در جیبت داری، خب بده، چرا نمی دهی؟ این مسایل باید در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شود.

آیا افرادی که از رحیمی پول گرفته اند، تحت تعقیب قرار می گیرند؟

روزنامه ایران

ایشان در لیست خود، اسم 170 نفر را داده که برخی نه نامزد مجلس بودند و نه نماینده. مبلغ کلی که لیست داده، بسیار کمتر از رشوه بوده. این بحث جداگانه است و هنوز وارد این پرونده نشده ایم. این موضوع ارتباطی با محکومیت آقای رحیمی ندارد.

آیا به بحث ریزگردها ورود کرده اید؟

میزان

این مسئله از دو جهت اهمیت دارد. یکی خسارتی که به جان مردم وارد می شود و زحمتی که ایجاد می شود. زندگی مردم با خاک یکی شده بود و همه نظام ودولت باید برای آن فکر کند و مطمئنا دارند اینکار را می کنند. ریزگرد از کجا می آید؟ چطور می شود جلوگیری کرد؟ آیا کارها انجام شده، یا نشده، یا نمی شده که انجام شود؟ بخش عمده این ریزگردها از خارج کشور می آید. امکان ندارد ما به فوریت در کشورهای دیگر وارد شود و کار کنیم. برخی از کارها نیز جوابگو نبوده و برخی نیز در زمان کوتاه مدت جواب نمی دهد. هیچکدام مانع نمی شود همت نکنیم و کار نکنیم. بازرسی کل کشور، هنوز برخورد نکرده. ولی همه مسئولان تمام تلاش خود را می کنند از این ریزگردها جلوگیری شود.

اموال متهم نفتی شناسایی شده؟

حمایت

اموال با وکالت متهم و کمک وزارت خارجه و وزارت نفت، در حال شناسایی و مدیریت است.

آخرین وضعیت متهمان معوقات بانکی چیست؟

شبکه خبر

زمانی گفته بودم که نهادها عزم جزم برای مسئله معوقات ندارند. آقایان گلایه کردند ما عزممان جزم است. نتیجه این را باید در آخر سال 93 دید. این مسئله توسط آقای رئیسی دادستان کل محترم دنبال می شود. از معاون اقتصادی او شنیده ام بانک مرکزی و بانکها رقم واحد و صحیحی را اعلام نمی کنند یا ندارند اعلام کردند از 95 هزار میلیارد تومان تا 200 هزار میلیارد تومان عدد این معوقه را گفته اند. عدد واحدی فعلا اعلام نشده. لیست بانک مرکزی هم گفتیم که کافی نبود ولی به دادستانی ارجاع شد و قرار شد این افراد تفکیک شوند تا مجرمان از افراد بی تقصیر شناسایی شوند. تا ماهها، بانک مرکزی اطلاعات تکمیلی را نمی داد. دولت نیز اعلام کرده کسانی که بر اثر مشکلات اقتصادی و شرایط بازار نتوانسته اند بپردازند، یک طور برخورد می شود و برای دیگران به شکل دیگری. سازمان ثبت بیش از سالهای گذشته، اسناد معوقات را اجرا کرده، قوه برخی را بازداشت کرد که هنوز برخی بازداشتند. 3 نفر از بدهکاران بزرگ بانکی بازداشتند چون حاضر نبودند بدهند و تخلف داشتند. اخیرا نیز دادستانی کل جلسات داشته و مسئله را دنبال می کنند. امیدواریم این معوقات افزایش نیابد و تکرار نشود. مسئله این است که بانک از پرداختهای کلان، وثیقه نگرفته و تخلف بانک است، نمی گوییم وثیقه ملکی، بلکه تضمین باید وجود داشته باشد که طرف بدهد. امروز شنیدم که حداقل 95 هزار میلیارد و تا 200 هزار میلیارد تومانم معوقه بانکی داریم.

موقع اخلال در بازار ارز اسم آقای رحیمی برده شد، آیا او پرونده ای دارد؟

اطلاعات

در آن پرونده، هنوز اتهامی متوجه آقای رحیمی نشده. یک بخش شهرستان این پرونده نیز درخواست احاله شده و بخش دیگری در تهران است و حکم صادر نشده.

پرونده دو نفر از نمایندگان مجلس چه شد؟ آیا حکم صادر شده؟

آریا

نمی دانم چه کسی را می گویید. قطعا چنین چیزی نیست که اگر حکم قطعی شده باشد بگویید تا پایان زمان مسئولیت اجرا نشود. حکم آقای رحیمی نیز الان قطعی شد که به مرحله اجرا رسید. ممکن هم هست محکومان درخواست اعمال ماده 18 یا اعاده دادرسی می کنند و درخواست پذیرفته می شود و در این زمان، حکم اجرا نمی شود.

پرونده آقازاده معروف چه شد؟

نسیم آنلاین

گفتم که دو پرونده بود. یکی شان آقای رحیمی بود و پرونده دیگر منظورم هم این بود. برخی از مراکز قدرت فشار می آورند که دستگاه قضایی را تحت فشار قرار دهند معتقدم قوه قضاییه بر اساس اسناد و مدارک تصمیم می گیرد نه بر اساس فشار.

پرونده بازداشت مدیرعامل پرسپولیس چه شد؟

تسنیم

من خیلی ورزش و ورزشکاران را دوست دارم ولی چون اهل ورزش نیستم نمی دانم چه کسی را می گویید. این متهم هنوز بازداشت است و متهم 2 ماه بازداشت بوده و اگر لازم باشد قرار تمدید شود، تمدید می شود. دفتر ما هم می گوید کیفرخواست صادر شده است و به دادگاه رفته است.

آیا آقای رحیمی به مرخصی یا آزادی مشروط و عفو می رود؟

آنا

آزادی مشروط که وقتش نیست. درباره آیین نامه زندان هم شامل همه می شود.

آقای سراج در مهر 92 اعلام کرده بود دادگاه آقای خاوری و جهرمی برگزار می شود. چه زمانی برگزار می شود؟

مهر

ما وعده داشتیم ولی وعید نداشتیم. قبول دارم درباره پرونده 3 هزار میلیارد بلکه اگر مسئولیت آقای سراج عوض نمی شد، پرونده تاکنون رسیدگی شده بود. قاضی بعدی نیز عوض شد. به لحاظ کثرت کار و نوع پرونده و زندان شدن متهمان و پرونده های خارج از وقت، ناچار تاخیر می شود. قبول دارم پرونده این دو نفر طول کشیده.

پرونده آقای احمدی نژاد چه شد؟

ایسنا

با توجه به مسئولیت او، پرونده مستقیما به دادگاه رفته. دادگاه نیز در حال رسیدگی و جمع آوری ادله است و وقت رسیدگی به معنای معمول در اینجا صدق نمی کند.

توقیف نشریه رمز عبور صحت دارد؟

ایرنا

صحت دارد ولی هنوز دلیلش را نپرسیده ام.

پرونده پدیده شاندیز چه شد؟ چرا حواله ها را به 7 ماه دیگر ارجاع داده اند؟

قدس

مردم می پرسند برویم پولمان را بگیریم یا نه؟ از مسئولان استانی قضایی و غیر قضایی سئوال کردم، انشالله پول مردم سوخت نمی شود. اقدامات مقامات اجرایی و قضایی برای این بوده پول مردم سوخت نشود. علت اینکه تبلیغات را جلوگیری کردند و پلمب کردن دفاتر دلالها را به همین خاطر بود که پیشگیری از مشکلات بیشتر شود. دستگاه می گویند شرکت توان دارد که پروژه را تمام کندو پول مردم سوخت نشود. کسی بازداشت نشده، اموال هم بازداشت نشده، ولی از تخلفات احتمالی جلوگیری شده و تخلفات موجود نیز در حال رسیدگی است.ارجاع سود به 7 ماه دیگر نیز بحثهای بعدی است و ارتباطی به موضوع ندارد. مردم صبر کنند و دستگاه ها نیز تلاش کنند تا پول مردم از بین نرود.

پرونده توهین به رئیس مجلس در 22 بهمن 91 در قم چه شد؟

اعتماد

حضور ذهن ندارم. قرار بود پرونده که بخشی در دادسرای ویژه روحانیت و بخشی در دادگستری است، تجمیع شود که نمی دانم این کار شده یا نه.

چرا دادستانی دستور داده که تصویر و سخنان رئیس دولت اصلاحات آورده نشود؟ آیا جلوی صدا و سیما که توهین به رئیس مجمع تشخیص را پخش کرده نمی گیرید؟

ایلنا

 

 

 

درباره کسانی که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی یا حکم قوه قضاییه به عنوان سران فتنه محسوب شده اند، دادستانی می تواند دستور بدهد کما اینکه دستور داده که رسانه ها حق انتشار عکس یا گفته های او را ندارند. اگر هم تخلف کنند، برخورد می شوند. درباره این فیلم هم از شخصی پرسیدم که آیا خودت از تلویزیون دیدی؟ گفت بله، بعد تحقیق کردیم دیدیم این فیلم مربوط به انتخابات سالهای پیش است و در روز 22 بهمن نبوده و صف رای دادن مردم هم مشهود است. هر چند این مسئله را تایید نمی کنیم که توهین به اشخاص شود، ولی کسانی به اشتباه، این فیلم را منتشر کرده و مردم را فریب داده اند که این تصویر در 22 بهمن امسال بوده که اصلا اینطور نیست.