توسعه مشاغل خرد و خانگی بستر بسیار مناسبی برای اشتغالزایی افراد در محیطی آرام در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در گیلان است.

ندای گیلان:توسعه مشاغل خرد و خانگی بستر بسیار مناسبی برای اشتغالزایی افراد در محیطی آرام در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در گیلان است.

اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه تمام دولت‌ها و خانواده‌ها در دوران مختلف محسوب می‌شود و منابع و سرمایه‌های کشور در این راستا به خدمت گرفته شده است.

دولتمردان به‌دنبال ایجاد اشتغال به روش‌های متمرکز و غیرمتمرکز در جامعه هستند، اشتغال متمرکز با ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی پیگیری می‌شود و اشتغال غیر متمرکز به صورت خرد و خانگی تحقق پیدا می‌کند.

اشتغال خانگی دارای مزیت‌های مختلفی به منظور ارتقای درآمد خانوار است و تمام اعضای خانه در محیطی آرام و صمیمی از فرصت‌های موجود بیشترین بهره را می‌برند و بهترین فرصت در راستای رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

*فرش‌بافی فرصتی برای رونق کسب و کار خرد در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اقدام‌های خوب انجام شده در حوزه فرش به منظور ایجاد اشتغال خانگی در استان اظهار کرد: بارازچه فرش با تلاش مسئولان در راستای رونق کسب و کار خرد در گیلان راه‌اندازی شده است.

علی منتظری فرش‌بافی را فرصتی برای رونق کسب و کار خرد و مشاغل خانگی دانست و افزود: تمام فرش‌بافان نیازمند تسهیلات هستند.

وی از انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه کمیته امداد گیلان، صندوق کارآفرینی امید استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خبر داد و بیان کرد: تاکنون 10 طرح پشتیبان به صندوق کارآفرینی امید گیلان معرفی شده و 780 میلیون تومان مصوبه داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه 370 میلیون تومان از تسهیلات مذکور پرداخت شده است، تصریح کرد: تسهیلات باقی‌مانده در حال پرداخت است.

منتظری خواستار بهسازی بازارچه فرش در قالب طرح پشتیبان شد و خاطرنشان کرد: توسعه مشاغل خانگی فرش‌بافی با رونق بازارچه فرش گیلان امکانپذیر است.

*گردشگری از قابلیت‌های توسعه مشاغل خانگی در گیلان

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گیلان نیز به انعقاد تفاهمنامه‌های مختلف با دستگاه‌های اجرایی استان در راستای ایجاد اشتغال خانگی و خرد اشاره کرد و گفت: بهبود تولید فرش گیلان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری می‌شود و در این زمینه ورود کردیم.

محمدمهدی پتکی به پرداخت صد درصدی تسهیلات به بهترین طرح‌های اشتغالزایی اشاره کرد و افزود: گیلان از استان‌های گردشگرپذیر محسوب می‌شود و می‌توانیم برنامه‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های با بازدهی بهتر و اشتغالزا در صندوق کارآفرینی امید گیلان پذیرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات صندوق مذکور ارزان‌قیمت و قرض‌الحسنه است.

پتکی از انعقاد تفاهمنامه با اداره کل ورزش و جوانان گیلان به منظور پرداخت تسهیلات به جوانان و مدال‌آوران برای تجهیز باشگاه‌های ورزشی استان خبر داد و بیان کرد: سهمیه‌ای برای اشتغال ورزشکاران اختصاص داده شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گیلان اجرای طرح تجهیز ناوگان حمل و نقل درون‌شهری لاهیجان را از جمله برنامه‌های این صندوق برشمرد و افزود: 600 میلیون تومان تسهیلات به طرح مذکور اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح تجهیز مسافرکاشانه‌های گیلان، تصریح کرد: طرح مذکور در راستای گردشگری بوم‌گردی اجرایی شده و به هر کدام از متقاضیان 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

پتکی با اعلام آمادگی پرداخت تسهیلات به طرح‌های کشاورزی در راستای ایجاد مشاغل خرد و خانگی در گیلان، بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید گیلان براساس رسالت خود آمادگی دارد در تمام زمینه‌ها همکاری داشته باشد.

*اختصاص 3 میلیارد تومان به طرح‌های دانش‌بنیان گیلان

رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز با بیان اینکه از طریق صندوق کارآفرینی امید سه میلیارد تومان به طرح‌های دانش‌بنیان استان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: تمام طرح‌های ارائه شده به صندوق مذکور بررسی شده و تاکنون 600 میلیون تومان از تسهیلات مذکور پرداخت شده است.

مجید متقی‌طلب به اجرای استانداردسازی کیفیت برنج در قالب خوشه صنعتی شالیکوبی‌ها توسط پارک علم و فناوری گیلان اشاره کرد و افزود: اجرای چهار خوشه صنعتی ادوات شالیکوبی، چای، زیتون و کلوچه به پارک مذکور واگذار شده است.

وی یکی از وظایف پارک علم و فناوری گیلان را پرداختن به اولویت‌های منطقه خواند و تصریح کرد: نخستین مرکز رشد گردشگری به منظور ارائه طرح‌های گردشگری بر پایه علمی و صحیح در تالش راه‌اندازی شده و ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال خانگی و خرد است.

*اجرای 78 طرح پشتیبان مشاغل خانگی در آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان نیز از اجرای 78 طرح پشتیبان مربوط به 21 مشاغل خانگی در این سازمان خبر داد و گفت: تمام طرح‌های مذکور به تصویب رسیده است.

رحیم عطایی‌پور به اجرای 26 طرح اشتغالزایی خرد در آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های مذکور موجب اشتغالزایی 130 نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه 640 میلیون تومان به 13 طرح آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد: تاکنون 135 نفر در راستای ایجاد مشاغل خانگی از صندوق کارآفرینی و امید گیلان تسهیلات دریافت کردند.

*اشتغال اولویت نخست برنامه‌های گیلان

استاندار گیلان نیز پیشرفت و خارج شدن از رکود را از برنامه‌های دولت در سال 94 خواند و اظهار کرد: اشتغال را اولویت نخست برنامه‌های گیلان تعریف کردیم و تمام دستگاه‌ها باید به توسعه اشتغال در استان بپردازند.

محمدعلی نجفی به اهتمام خوب بانک‌ها در ایجاد اشتغال در گیلان اشاره کرد و افزود: امسال انتظار داریم دستگاه‌ها جدی‌تر در ایجاد اشتغال به‌ویژه مشاغل خانگی و خرد در استان ورود کنند.

وی استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، بانکی و طرح‌های زودبازده در ایجاد اشتغال خانگی را مهم دانست و بیان کرد: مشاغل خانگی را باید بتوانیم در استان رونق دهیم.

نجفی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در بخش صنعت فرش استان انجام شده است، تصریح کرد: گیلان در زمینه هنرهای دستی استعداد خوبی دارد و صنعت فرش یکی از سالم‌ترین و پاک‌ترین اشتغال‌ها است.

استاندار گیلان بر ایجاد فرصت اشتغال در خانه‌ها تأکید کرد و گفت: توسعه پرورش گل و گیاه، قارچ و … در ایجاد مشاغل خانگی تاثیرگذار است و تمام دستگاه‌ها موظف هستند در این زمینه همکاری کنند.