رشد فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر و ورود آن به صنعت گردشگری منجر به ظهور مفهومی نو با عنوان گردشگری الکترونیکی etourism گردیده است.

ندای گیلان:رشد فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر و ورود آن به صنعت گردشگری منجر به ظهور مفهومی نو با عنوان گردشگری الکترونیکی etourism گردیده است.

گردشگری الکترونیکی به ارتقاء کارایی و افزایش رشد اقتصادی منجر شده که در این میان سهم گردشگری الکترونیک در تجارت الکترونیک بیش از ۶۰ درصد اعلام شده،که رقمی تهییج کننده می باشد و بیانگر آن است که جایگاهی بسیار با اهمیت دارد و بعنوان یک عرصه درآمدزا، مولد فرصتهای شغلی و زیر بنایی در اقتصاد امروز، حوزه های مختلفی را پوشش داده و نسل جدید ارائه دهندگان خدمات گردشگری را بوجود آورده است.

در این راستا مدیریت، هدایت و کنترل و راهبری گردشگری از طریق فناوری های نوین این امکان را فراهم آورده تا در عرضه خدمات گردشگری با تدبیر، کنترل و ساماندهی مناسب عمل گردد و در واقع رضایت مشتریان و عرضه کنندگان را توامان جلب نماید.

رشد سریع فناوری های نوین در صنعت گردشگری با نفوذ در میان اجزاء این صنعت از جمله مسافران، تورها، آژانسهای مسافرتی، شرکت های هواپیمایی، هتلها، فروشگاه های عرضه صنایع دستی و سایر مراکز خدماتی و رفاهی می توانند سیستم جامع اطلاعات گردشگری را شکل داده و به همگون سازی فعالیتهای گردشگری در راستای تسریع در ارائه خدمت، صرفه جویی در زمان و هزینه، بالا بردن ظرفیت گردشگری و ایجاد ساختارهای لازم برای توسعه گردشگری را فراهم آورند.

با نگاهی به جدیدترین آمار اتحادیه جهانی ارتباطات در ۲۰۱۴ در می یابیم بیش از ۹۶ درصد از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می کنند.
براساس برخی از آمارهای جهانی، تعداد کاربران اینترنت از مرز ۵٫۲ میلیارد نفر گذشته و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تقریبا تمام جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی داشته باشند .
از طرفی دیگر براساس پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی گردشگری در سال ۲۰۲۰ گسترده ترین تجارت در جهان خواهد بود و از طرفی امروزه بیش از ۸۰ درصد گردشگران، مقاصد سفر خود را از طریق کسب اطلاعات اینترنتی انتخاب می کنند و آمار رسمی سازمان جهانی جهانگردی درخصوص تعداد نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون نفر گردشگر بین المللی در سال موید رشد فزاینده تجارت الکترونیک در گردشگری می باشد.

حسن تقی زاده انصاری – رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

عصرایران