معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بحث ساماندهی مؤسسات نکته دومی است که باید دنبال شود گفت: برخی از مؤسسات و مراکز دانشگاهی از خلاء استاندارد برخوردار هستند که طبق طرحی به نام طرح ساماندهی روی آن کار می‌شود.

به گزارش نداي گيلان: مجتبی شریعتی در نشست خبری ‌که در دانشگاه گیلان برگزار شد اظهار داشت: نسل جوان دانشگاهی جزو سرمایه‌های کشور است و در حدود 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در کل کشور وجود دارد که زیر نظر 7 هزار  هیئت علمی آموزش می‌بینند و امیدواریم که این سرمایه ارزشمند در خدمت نظام و مشاغل مختلف کشور قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: چیزی که نیاز داریم این است که دانشجویان در جهت نیاز کشور آموزش ببینند و باید روی تطبیق دانشجویان با بخش صنعت کار صورت گیرد، برای رسیدن به این هدف یکی از کارهایی که صورت گرفته است تدوین طرح آمایش ملی است که برای نهایی شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است.

شریعتی با بیان اینکه بحث ساماندهی مؤسسات نکته دومی است که باید دنبال شود افزود: برخی از مؤسسات و مراکز دانشگاهی از خلاء استاندارد برخوردار هستند که طبق طرحی به نام طرح ساماندهی روی آن کار می‌شود و کمیته اجرایی برای آن اجرا شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مورد سوم بحث قانونمند کردن نظام آموزش عالی است که تمام اصحاب رسانه و همه ذی نفع‌ها باید توجه داشته باشند که مصوبات و مجوزاتی که داده می‌شود منحصراً بر این اساس است که از طریق آموزش عالی صادر شود.

وی بیان کرد: بعضی از مراکز دانشگاهی و مؤسسات به‌ویژه در حوزه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد اطلاعاتی منتشر می‌کنند که ملاک را شورای گسترش نمی‌دانند در حالی‌که ملاک شورای گسترش است، ما معتقدیم دانشگاه‌های ما اقتدار لازم را دارند که خودشان  را هدایت کنند، تلاش بر این است که آموزش عالی بیشتر در جایگاه نظارتی فعالیت کند و در عرصه اجرا،  امور را به دانشگاه‌ها واگذار کند.

شریعتی گفت: هدف ما ارتقاء کیفی در آموزش است، آموزش رکن اصلی دانشگاه‌های کشور است و  اگر صحبت از کارآفرینی، پژوهش و درک کاربردی می‌کنیم، تمام این موارد در بستر آموزش معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: کیفیت آموزش یک اصل محسوب می‌شود و اکنون دانشگاه‌ها عملاً به سمت کیفی‌سازی حرکت می‌کنند به طوری‌که آمار پذیرش دکتری 2 هزار نفر کمتر از سال گذشته است و ما در این دخل و تصرف نقشی نداشته‌ایم برای اینکه دانشگاه‌ها خود مقتدرانه تصمیم گرفتد که کجا را کم یا زیاد کنند.