مطلبی که در ادامه میخوانید اولین گفتگوی مفصل هوشنگ عباسقلی زاده شهردار فومن، پیرامون مسائل شهری و اتفاقات اخیر در شهرداری فومن می‌باشد.

ندای گیلان:مطلبی که در ادامه میخوانید اولین گفتگوی مفصل هوشنگ عباسقلی زاده شهردار فومن، پیرامون مسائل شهری و اتفاقات اخیر در شهرداری فومن می‌باشد.

در یک صبح کاری به عنوان اولین مراجعه کننده وارد دفتر کار شهردار فومن شدیم تا اولین مصاحبه تفصیلی با وی را آماده کرده باشیم.پس از صرف یک صبحانه ساده(عسل و نان و پنیر همراه با چای) گفتگوی دو ساعته مان با وی را آغاز کردیم.

از کودکی خدمت آیت الله بهجت(ره) ارادت داشتم

شهردار فومن در اولین پاسخ به سوال ما در خصوص اینکه چرا و به چه علت مسئولیت شهرداری فومن را قبول کردید ، گفت : براساس یکسری ارتباطات کاری موقعیت فومن برای بنده مناسب بود اما علت مهم تری که بنده را وادار کرد در این شهر حضور پیدا کنم علاقه خودم نسبت به این شهر بود.

وی ادامه داد : ضمن اینکه بنده یک خاطره بسیار قدیمی از دوران کودکی نسبت به آیت الله بهجت(ره) داشتم.وی گفت : در سال ۱۳۵۸ پدرم تعدادی از افراد مستضعف را جمع و روانه مشهد شدیم ، در کنار محل اقامت‌مان کوچه ای تنگ و تاریک قرار داشت که بر روی آن تابلوئی نصب شده بود با این عنوان ” دفتر آقای بهجت(ره).پدرم در آن زمان بسیار از آیت الله بهجت(ره) برایم تعریف کردند و همان خاطرات باعث شد تا پس زمینه ای خوب نسبت به این دیار داشته باشم.

شهرستان فومن دارای پتانسیل های خوب و قوی است

عباسقلی‌زاده درباره وضعیت شهر فومن و موقعیت های موجود در این شهرستان گفت : فومن به دلیل نزدیکی به مرکز استان و سرریز جمعیت گردشگر و خوابگاهی و اقتصادی و … دارای پتانسیل های قوی و مناسبی است.

وی گفت : کار شهری به دلیل ریسکی بودن بسیار باید با دقت صورت پذیرد ، به همین علت نیاز است تا همراهان خوب و کارآمدی برای ادامه مسیر وجود داشته باشد تا با برنامه ای منظم بتوان برنامه های خوبی برای شهر اجرا کرد.

جدول ورودی بلوار علامه طباطبایی برای اولین بار در ایران اجرا شده است!

هوشنگ عباسقلی زاده با بیان اینکه قالب جدول های بلوار علامه در فومن ساخته شده است ، تاکید کرد: روش جدول‌گذاری ورودی بلوار علامه طباطبایی فومن برای اولین بار در ایران به اجرا در آمده است.

وی افزود : متاسفانه همه در شهرستان نسبت به این طرح حمله کردند اما با حمایت اکثریت اعضای شورای شهر این طرح را به مرحله بهره‌برداری رساندیم.

وی مهم ترین علت اجرای این طرح را عامل زیبایی آن برشمرد و گفت : در تفکرات شهرسازی خودم اولین اصل مد نظرم زیباسازی شهر است زیرا اگر بتوان این موضوع را خوب درک کرد شهرسازی زیبا به اجرا در آورد.

شهردار فومن در خصوص خطر آفرین بودن این طرح گفت : رانندگان خود بایند مراقب باشند و از علائم و دستورات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند اگرنه هر سازه ای در شهرسازی میتواند خطرآفرین باشد کمااینکه گاردیل یکی از خطرناک ترین عوامل در تصادفات است.

آمادگی ارائه اسناد به دستگاه های نظارتی را داریم

عباسقلیزاده با تاکید بر اینکه نوع نگرش امروز شهرداری “اصل بر کار صادقانه” است ، افزود : آمادگی این را داریم که به هرگونه دستگاه های نظارتی که تمایل به بازرسی دارند مدارک و اسنادمان را برای بررسی ارائه دهیم.

وی گفت : تمام مسائلی که توسط مجموعه شهرداری عنوان و چاپ میشود برایمان تعهد اور است و اگر کسی خلاف آن را ثابت کند ما باید در مقابل آن پاسخگو باشیم.

در قضیه مالون ، ده برابر ارزان تر کار کردیم!

شهردار فومن گفت : به جرات میتوانم بگویم که بر اساس فهرست و آیتم های دولتی ده برابر ارزان تر کار کردیم و رقم دقیق این کار نزد ما موجود میباشد.

وی گفت : قیمت یک متر مربع کار مالون در شهید بهشتی بر اساس اسناد دولتی کار کردند هر متر مربعی یک میلیون تومان خرج برداشت که در جایی دیگر متری ۱۳۰هزار تومان برایمان تمام شد.

وی با انتقاد از عملکرد تعدادی از اعضای شورای شهر ، گفت : علت اینکه تعداد معدودی از نفرات شورا در رسانه های سایر شهرستان ها مصاحبه میکنند و اشکالات ناموجه ای را مطرح میکنند چیست؟

وی افزود : عنوان کرده اند که شهردار سنگ را گران خریده است و من از این عزیزان درخواست دارم تا اگر جایی را سراغ دارند که سنگی مناسب تر و ارزان تر میفروشند اعلام بفرمایند تا ما از همان جا خریداری کنیم.

معضل سه هزار تُنی در شهر را حل کردیم

عباسقلی زاده گفت : در خصوص اجرای پروژه اسفالت در شهر فومن باید گفت که ما معضل سه هزار تُنی تفاله آسفالت را با روشی هوشمندانه حل کردیم.

وی افزود : به جای اینکه سه هزار تُن نُخاله داشته باشیم ؛ سه هزار تُن مصالح داریم.

وی گفت : برای تراش آسفالت علامه فقط ۱۵ میلیون خرج کردیم و پس از آن حداقل ۱۲ میلیون مصالح بدست آوردیم که در واقع میتوان گفت فقط ۳ میلیون برای آن پروژه خرج کرده بودیم.

چرا مردم هنوز از ما انتظار شن‌ریزی دارند؟!

هوشنگ عباسقلی زاده با بیان اینکه چرا بعد از ۸۴ سال از تاسیس شهرداری مردم فومن از ما درخواست شن ریزی دارند ، گفت : این مسئله تاسف بار است که مردم خوب شهر فومن هنوز نیاز به اولین مواردی که باید در اختیارشان قرار میگرفته دارند.

علت تخریب زودهنگام آسفالت در شهر

وی گفت : کنده کاری هایی که برای آب و برق و گاز و ساخت و سازهای متفاوت در شهر صورت میگیرد از اولین دلایل این معضل است.

شهردار فومن دومین و مهم ترین این معضل نبود هدایت آب های سطحی عنوان کرد و گفت : بجای اینکه آب ها را در گوشه ها و جدولها و بر روی بتن جاری بکنیم همانطور آب در کوچه ها و معابر سرگردان است.

وی ادامه داد : برنامه ما نیز همین است که اگر بخواهیم در فرعی ها پروژه ای را انجام دهیم در ابتدا جدول‌گذاری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد : بر اساس اولویت بندی هایی که صورت گرفته ما به انجام پروژه خواهیم پرداخت و در توانمان هم نیست که تمام شهر را ظرف یک یا دو سال آماده کنیم اما این قول را میدهیم که هر تعداد پروژه ای که بتوانیم انجام دهیم بصورت کاملا صحیح و اصولی به سرانجام خواهیم رساند.

قصد نابودی مجسمه ها پارک را نداشتیم و نداریم

عباسقلی زاده درباره احداث پارک آبی در شهرستان فومن و ماجراهایی که اتفاق افتاد گفت : زمانی که قصد ایجاد ان پارک را داشتیم متاسفانه همکاری لازم صورت نگرفت و با ایجاد یک کمپین مجازی و این دست کارها جلوی این کار را گرفتند.

وی افزود : حال به نظر شما آن پارک چه دستاوردی برای این شهر دارد؟ غیر از این است که اکثرا شهروندان از وضعیت انتهایی آن ناراضی و تمایل به تغییرات در آن دارند؟

شهردار گفت : در حال حاضر اگر هیچ خرج اضافه ای نکنیم سال سیصد میلیون تومان باید برای پارک شهر هزینه بکنیم.

وی با بیان اینکه از اول هم قصد نابودی مجسمه ها و اِلِمان‌های اصلی پارک را نداشتیم و نداریم ، اضافه کرد : باید تفاوت کار ما درست دیده و سنجیده میشد تا این تصمیم نادرست گرفته نمی‌شد.

آقای شهردار ، نیاز به یک مشاور رسانه‌ای دارید

شهردار فومن در پاسخ به انتقاد این انتقاد که ارتباط شهردار به عامه مردم و شهروندان سطح شهر ضعیف است ، پاسخ داد: این مسئله را قبول دارم و برای رفع آن برنامه ریزی کرده ایم.

وی در ادامه گفت : البته باید این نکته را هم عرض کنم که به طور کامل هم بی ارتباط نیستم اما بدنبال سیاسی کاری هم نیستم و اکثر مواقع با حضور در باشگاه یا برخی مراسمات و … با مردم در خصوص مشکلات شهر مستقیم صحبت میکنم.

وی با تاکید بر اینکه دیگر در دهه ۶۰ یا ۷۰ قرار نداریم که نیاز باشد حتما در میان حضور داشته باشیم ، گفت : نحوه نوین اداره شهر این است که وقت کاری را باید در محل شهرداری صرف کرد و بنده از طریق ارتباطات بین بخشی و یا با وزارت کشور و استانداری سعی در حل مشکلات شهر خواهم داشت.

به چالش کشیدن عملکرد شهرداری یک نعمت است

وی در خصوص به چالش کشیدن عملکرد شهرداری، گفت : وجود این دست نگاه ها به عملکرد ما باعث میشود تا با شفافیت بیشتر به دنبال عملکردی بهتر باشیم و خود این مسئله برایمان یک نعمت محسوب میشود.

شهرداری فومن اشکال تراشی برخی اعضای شورای شهر را ناصحیح دانست و افزود : زمانی باید بسیار نسبت به یک شهردار نگاه داشت که ان شهردار صادق نباشد.

عباسقلی زاده افزود : وقتی شما به شهردار اعتماد کرده اید و کار را به آن سپرده اید نباید تا این حد در کارها اشکال بتراشید زیرا این کار باعث میشود تا نیروهای شهرداری که به صورت اَمانی به کارها میپردازند دیگر به دلیل وجود این حواشی رقبتی برای کار نداشته باشند.

وی گفت : کار اشتباه و غلط زیاد داریم اما مردم بدانند که برای رفاه حال انها در تلاش هستیم و سعی میکنیم تا به بهترین نحو خدمتگذاری کنیم.

به دنبال نشاط سالم هستیم

وی با بیان اینکه تیم فوتبال شهرداری فومن یک نشاط سالم را به شهر تزریق کرده است ، گفت : فارغ از تمام فوائد مشهودی که تیم شهرداری در سطح شهر داشته باشد میتوان گفت که این تیم اسم شهرستان فومن را در سطح کشوری بیشتر مطرح کرده است.

شهردار با اشاره به اینکه باید به فکر اوقات فراغت و تفریحات سالم باشیم ، گفت : رفتارهای ناهنجاری که در جامعه مشاهده میکنیم اکثرا بخاطر نبود امکانات تفریحی و اوقات فراغت مناسب است.

وی گفت : در روز میلاد اهل بیت و روزهای شاد کشور و خصوصا نیمه شعبان باید به دنبال آن باشیم که بتوانیم شور و حال جوانان را از طریق برنامه های صحیح به راه درست هدایت کنیم.

برای چهارتا کوچه آسفالت کردن نیامده‌ام

شهردار فومن در پاسخ به اینکه تا چه مدت قصد فعالیت در شهر فومن را دارد ، گفت : تا پایان سال ۹۴ با تمام قدرت به اجرای پروژه ها خواهم پرداخت اما برای سال ۹۵ ممکن است که دیگر ادامه ندهم.

وی افزود : اگر مشاهده کنم که روند کارها به درستی پیش نمیرود ، اسم خودم را خراب نمی‌کنم و از ادامه همکاری ها جلوگیری خواهم کرد.

وی گفت : من برای چهار تا کوچه آسفالت کردن نیامده ام و میخواهم تاثیر گذار باشم و باید حداقل ده پارک محله و چمن مصنوعی و کتابخانه و پارک پیش حصار یا کاس احمدان و غیره را آماده کنم.

اگر قصد افشاگری دارند ؛ بهتر است همین امروز انجام دهند!

شهردار فومن در واکنش به صحبت های یکی از اعضای شورای شهر که تهدید به افشای برخی مسائل طی چند ماه آینده کرده بود ، گفت : چه اتفاقی در مجموعه شهرداری رُخ داده است که میخواهند افشا کنند؟!

وی افزود : اگر مسئله یا مشکلی وجود دارد همین امروز افشا کنند تا هرچه سریعتر جلوی ان گرفته شود و ما هم وظیفه داریم که کارهارا به صورت اصولی و قانونی پیش ببریم فلذا برای حل مشکلات تلاش خواهیم کرد.

صحبت پایانی

هوشنگ عباسقلی زاده در پایان صحبت های خود با تشکر از فرصت به وجود امده برای این مصاحبه گفت : علت انتخاب بَهجت نیوز برای این مصاحبه دلسوز بودن واقعی آن برای مردم شهرش است.

وی در پایان گفت : هدف ما و رسانه ها باید این باشد که یک جو خوب و آرام را برای شهر ایجاد کنیم و هرجا که رسانه ها بتوانند به ما کمک کنند مطمئنا ما استقبال خواهیم کرد.

بهجت نیوز