اطلاعیه اخیر بیمه مرکزی در مورد غیرمجاز بودن صندوق بیمه آتیه ساز حافظ که کار بیمه تکمیلی فرهنگیان را بر عهده گرفته است موجی از نگرانی را در میان فرهنگیانی که از خدمات این بیمه برای پوشش هزینه های درمانی خود استفاده می کردند ایجاد کرده است.

ندای گیلان:اطلاعیه اخیر بیمه مرکزی در مورد غیرمجاز بودن صندوق بیمه آتیه ساز حافظ که کار بیمه تکمیلی فرهنگیان را بر عهده گرفته است موجی از نگرانی را در میان فرهنگیانی که از خدمات این بیمه برای پوشش هزینه های درمانی خود استفاده می کردند ایجاد کرده است.

هنوز چند ساعتی از انتشار مصاحبه معاون نظارتی بیمه مرکزی در مورد غیر مجاز بودن فعالیت بیمه آتیه ساز حافظ و مورد تایید نبودن قرار داد بیمه طلایی فرهنگیان با این شرکت نگذشته بود که واکنش های متفاوتی در مورد اظهارات این مسئول در بیمه مرکزی منتشر شد.

مدیرعامل بیمه آتیه ساز حافظ نیز در واکنش به این موضوع با رد اظهارات این مسئول در بیمه مرکزی مدعی شد قوانین مربوط به شورای عالی بیمه خدمات درمانی، برنامه پنجم توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به سازمان بیمه سلامت این اختیار را داده است تا شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در قالب کارگزار این سازمان در حوزه بیمه تکمیلی فعالیت کند.

به موازات این اظهارنظرها روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هم به عنوان بزرگترین مشتری بیمه آتیه ساز حافظ از قرارداد منعقد شده میان آموزش و پرورش و بیمه آتیه ساز دفاع کرد و به فرهنگیان اطمینان داد که بیمه آتیه ساز حافظ خدمات خود را به فرهنگیان ادامه می دهد و نیازی به کسب مجوز از بیمه مرکزی برای انعقاد این قرارداد نداشته است.

سابقه اختلاف بیمه مرکزی با بیمه آتیه ساز حافظ به بیش از یک دهه می رسد و این دو که بیمه که متعلق به دولت هستند نتوانسته اند اختلاف خود را در زمینه حدود اختیارات و وظایف خود در دو بخش تجاری و خدماتی برطرف و تعیین تکلیف کنند.

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز معتقدند دولت باید با تجمیع بیمه ها و اجرای قوانین مصوب مجلس،نیاز جامعه به استفاده از خدمات بیمه تکمیلی را کم کند تا اختلاف میان بیمه های تجاری و خدماتی پایان بگیرد و استفاده کنندگان از خدمات بیمه ای با آرامش بیشتر وبدون نگرانی از اختلاف نظرها میان بیمه های دولتی خدمت دریافت کنند.
قانون اجرا نشد، اختلاف ها آغاز شد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که در قانون برای حل این مشکل راهکار لازم وجود دارد اما چون به قوانین توجهی نشده است مشکلاتی مانند اختلاف بیمه مرکزی با بیمه تکمیلی بیمه آتیه ساز حافظ ایجاد شده است.

عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت قرار بود با ادغام بیمه ها نیازی به بیمه های تکمیلی نباشد افزود: بیمه های تکمیلی با هدف پوشش بخشی از هزینه های درمان بیمه گذار راه اندازی شد تا فشاری به بیماران برای پرداخت هزینه های درمان آنان وارد نشود اما، با اجرای برنامه تحول سلامت هزینه های درمانی کاهش یافت و و قرار بود بیمه ها یز برای پوشش بهتر بیمه گذاران خود با هم ادغام شوند که این کار انجام نشد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی عملکرد صندوق های بیمه ای را مطلوب ندانست و با بیان اینکه بیمه ها به دولت وابسته اند اظهار داشت:هم اینک 20 صندوق بیمه ای در کشور فعال است که بسیاری از آن ها در آستانه ورشکستگی هستند و با این وجود،هیچکدام حاضر نشدند با یکدیگر تجمیع شوند و منابع خود را مدیریت کنند و اگر حمایت های دولتی از آنان نبود این صندوق ها اکنون ورشکسته شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: اینک 2 صندوق بیمه ای عمده شامل تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان بخش بزرگی از صنعت بیمه کشور را در اختیار دارند که هر دو بیمه زیر نظر وزارت رفاه هستند که برای حل مشکلات مربوط به آن ها و بیمه مرکزی چندین جلسه در کمیسیون اجتماعی مجلس برای برگزار شده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات بیمه ها با یکدیگر آنان باید با هم تجمیع شوند و این کارمنافع دو جانبه ای را برای آنان و بیمه گذار ایجاد می کند افزود:بی توجهی به قانون باعث شده است بسیاری از بیمه شدگان نتوانند از خدمات طرح تحول سلامت استفاده کنند و از مزایا و خدمات آن بی بهره بمانند که می بایست قانون در این خصوص اجرا شود.
با بیمه های خدماتی برخورد قهری نشود

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است نباید با بیمه هایی که به مردم خدمات بیمه ای را با قیمت مناسب ارایه می کند برخورد کرد بلکه باید با برگزاری نشست مشترک میان بیمه های تجاری و خدماتی اختلاف ها را حل کرد.

فرج اله عارفی با اشاره به اینکه نباید اختلاف نظر میان بیمه مرکزی با بیمه آتیه سازحافظ انعکاس رسانه ای پیدا می کرد تا موجب نگرانی بیمه گذاران شود اظهار داشت: بیمه آتیه ساز اینک مدت ها است فعالیت دارد که برای حل مشکل این بیمه با بیمه مرکزی باید موضوع را بررسی و راهکار مناسبی برای آن در نظر گرفت.

نماینده مردم شیروان و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس این آمادگی را دارد تا دیدگاه های مسئولان بیمه آتیه ساز حافظ را بشنود تا راه های حل این مشکل را پیدا کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با رد این موضوع که قانون در مورد حدود خدمات بیمه ای شرکت های بیمه تجاری و خدماتی مسکوت است، ادامه داد:بیمه های تجاری نباید این انتظار را داشته باشند که بیمه گذارآنان بعد از مدتی خدمت گرفتن از آن ها به سوی بیمه خدماتی که با هزینه ای کمتر خدمت ارایه می کنند نرود و به این دلیل آنان با فعالیت بیمه های خدماتی مانند بیمه آتیه ساز حافظ مخالفت کنند.
دولت اختلاف بیمه های دولتی را حل کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است اختلاف میان دو بیمه دولتی را تنها دولت می تواند حل کند و با توجه به این موضوع می بایست اختلاف یک دهه ای بیمه مرکزی با بیمه آتیه ساز حافظ هر چه زودتر با تصمیم گیری دولتی حل و فصل شود.

عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه بیمه مرکزی و آتیه ساز حافظ سال ها است با هم اختلاف دارند و این اختلاف نباید به ضرر جامعه و در نهایت مشوش شدن اذهان عمومی منجر شود افزود:نزدیک 12 سال است بیمه آتیه ساز حافظ در بخش بیمه ای فعالیت دارد و مسئولان بیمه مرکزی هر چند وقت فعالیت های این بیمه را غیرمجاز اعلام می کنند و بیمه آتیه ساز حافظ نیز بدون توجه به اظهارنظر مسئولان بیمه مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیمه آتیه ساز حافظ وابسته به بیمه سلامت ایرانیان است و بیمه ای دولتی محسوب می شود خاطرنشان کرد:بیمه مرکزی معتقد است فعالیت آتیه ساز حافظ نباید به بیمه های تکمیلی ورود پیدا کند اما بیمه آتیه ساز معتقد است چون زیر مجموعه بیمه سلامت ایرانیان است می تواند بیمه های تکمیلی را نیز پوشش دهد.

وی با بیان اینکه بیمه آتیه ساز به دلیل خدمات بهتری که نسبت به سایر بیمه ها به فرهنگیان می دهد اینک چندین میلیون بیمه گذار را جذب کرده است خاطرنشان کرد:این مسئله که بیمه مرکزی شرکت بیمه ای را با بیشتر از یک دهه فعالیت و میلیون ها بیمه گذار غیر مجاز اعلام کند منطقی نیست  نمی توان آن را پذیرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی توضیح داد:چون بیمه آتیه ساز بیمه ای وابسته به بیمه سلامت ایرانیان است و این بیمه به دنبال فعالیت تجاری و سوددهی نیست این بیمه موفق شد در فراینده انتخاب بیمه گذار وزارت آموزش و پرورش از دیگر بیمه ها پیشی بگیرد و از این رو نباید این بیمه را مورد مواخذه قرار داد.

مصری تعریف نشدن مرز میان بیمه های تجاری و خدماتی را باعث بروز اختلاف نظرها در مورد عملکرد بیمه آتیه ساز حافظ به عنوان بیمه ای خدماتی با بیمه های تجاری دانست  گفت:باید برای حل این مشکل در هیات دولت تصمیم گیری لازم صورت گیرد چرا که هم بیمه مرکزی و هم بیمه سلامت ایرانیان بیمه های دولتی هستند و اختلاف میان دو بخش دولتی را تنها در دولت می توان حل کرد./خانه ملت