تحول ، توسعه و آبادانی در شهر و روستا همگام و همراه با داشتن برنامه، ایده های نوین، تلاش و تحرک مستمر، تامین بودجه و امکانات و مدیریت علمی ممکن می‌شود.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان، روستاهای سراسر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولات قابل توجهی در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها بوده است.

ساختن راه روستایی و آسفالت جاده‌ها، تامین آب اشامیدنی سالم، برقرسانی و گاز رسانی، فراهم کردن ارتباطات مانند تلفن ثابت و همراه و فیبر نوری، ایجاد فروشگاه‌ها، استقرار یک شعبه بانکی در مراکز دهستان مانند پست بانک، ایجاد زمین ورزشی و چمن مصنوعی و سالن برای جوان‌های روستایی، احداث مراکز بهداشتی با تجهیزات مدرن تر از جمله این خدمات طی چهار دهه گذشته بوده است.

طبق آخرین آمار و تغییرات در تقسیمات کشور، استان گیلان 2905 روستا دارد که یک هزار و 844 روستا با 6676 عضو شورا،  دارای دهیاری هستند.

بودجه کل دهیاری‌های استان  در سال 1400 مبلغ 720 میلیارد تومان –سال 1401 معادل 1008 میلیارد تومان و برای سال 1402 مبلغ 2300 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به طور طبیعی با اجرای طرح‌های روستایی مهم و موثر برای زندگی روستاییان و همزمان با تامین امکانات و بودجه  مناسب با هر روستا تحرکات آغاز می‌شود و این آغاز از مهر ماه 1400  در استان گیلان که  یک استاندار بومی سکاندار مدیریت اجرایی استان شد، پایه گذاری شد.

براساس آخرین گزارش ارایه شده از سوی  معاون امور عمرانی استانداری گیلان دستگاه‌های اجرایی در سال 1400 با صرف 955 میلیارد تومان اعتبار 1008 پروژه کوچک و متوسط روستایی را به سامان رساندند و تعدادی از روستاها صاحب بخشی از زیر ساخت‌های مورد نیاز شان شدند.

هم چنین در دهه فجر 1401 بیش از 960 پروژه عمرانی و زیر ساختی با بودجه‌ای بیش از یک هزار و 718 میلیارد تومان با عملیات اجرایی بالاتر از 80 درصد پیشرفت رسیدند.

مسعود کاظمی در نشستی که 1500 نفر از دهیاران و شهردارهای سراسر استان  به صورت حضور و مجازی به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان حضور داشتند در باره طرح‌های هادی روستایی عنوان کرد: در سال‌های 1400 و 1401 در مجموع 367 طرح تهیه و در سراسر استان ابلاغ شد و برای امسال 200 طرح جدید پیش بینی شده است.

استاندار گیلان در این همایش بزرگ به مناسب روز دهیار و شهرداری‌ها با تاکید بر تبیین اقدامات نظام اسلامی در حوزه‌های ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های عمرانی در روستاهای استان، افزود: روستاهای گیلان در حوزه اشتغال و زیرساخت با پیشرفت‌های قابل توجه‌ای مواجه بوده و در عرصه‌های تامین آب، برق، مخابرات،‌ گاز رسانی و ایجاد راه روستایی بسیار موفق عمل شده است‌.

مقام عالی اجرایی گیلان، اجرای درست طرح هادی را یکی از مولفه‌های مهم توسعه در روستاهای گیلان دانست و بیان کرد: طرح هادی به نحو بسیار شایسته‌ای  در روستاهای گیلان در حال انجام بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و اگر دهیاری در این مورد با دغدغه‌ مواجه شد، با مراجعه به فرمانداری مشکل شان را به سرعت مرتفع سازد.

وی، با بیان اینکه ایجاد مسکن روستایی در یک و نیم سال گذشته به خوبی در روستاهای استان اجرایی شده است،  تصریح کرد: باید ار طریق ساخت مسکن روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات صادرات محور از مهاجرت روستا به شهر جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: در دولت گذشته در اعطای تسهیلات نسبت  به وسعت و جمعیت روستاها توجهی نمی‌شد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در اعطای بودجه به آمایش سرزمینی، میزان جمعیت و وسعت روستاها توجه می‌شود.

اسدالله عباسی افزود: به عنوان خدمتگزار مردم گیلان با هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی در حاشیه شهرها و به ویژه روستاها مقابله می کنم و دهیاران هم باید از اعطا مجوز برای  تغییر کاربری ها جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: وقتی دهیاران در روستاها در عرصه‌های مختلف  به وظیفه و رسالت شان  بخوبی عمل می‌کنند، یعنی همدلی خوبی در بین متولیان کشور در این استان وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مدیریت پسماند یکی از معیارهای مهم در انتخاب دهیاران و شهرداران منتخب استان است، گقت: دراعطای بودجه و امکانات پشتیبانی اولویت با دهیاری ها وشهرداری ‌هایی است که در حوزه پسماند  عملکرد خوبی دارند.

وی با تاکید بر حضور مستمر دهیاران و بخشداران در بین مردم در تمامی روزهای سال، گفت: روحیه جهادی باید در بین شهرداران و دهیاران وجود داشته باشد ولی در برخی از بخشداری ها طبق گزارش‌ها برخی بخشداران در بین مردم حضور ندارند در حالی  که باید تمام ساعات روز در دسترس مردم  باشند.

 پیرعلایی مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز اعلام کرد:  بودجه  مصوب برای روستاهای  استان در سال 1401 بیش از 10   هزار  و 806  میلیارد  ریال بود که این مبلغ  امسال به 22 هزار  و 976 میلیارد ریال افزایش یافته است.

به اظهار وی،  طی سال گذشته دهیاری های سراسر استان با 340 میلیارد تومان پروژه های خود را اجرایی کردند  و در این مدت 9 دوره آموزشی برای 1800  نفر از دهیاران در 17 شهرستان استان برگزار شد

پیر علایی گفت: تا پایان سال 1401 نزدیک به 97 درصد روستاهای گیلان از گاز برخوردار شدند و عملیات گاز رسانی به 140 روستا ادامه دارد . هم چنین 2400 روستا دارای تلفن ثابت و 605 روستا از امکانات تلفن همراه برخوردا می باشند و به موازات آن 1940 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

بنا به اظهار مدیر کل امور روستایی و شوراها تعداد روستاهای دارای برق بیش از 3/99 درصد است و برای 4830 متر مربع بازسازی و احداث مدارس روستایی در استان انجام شد.

جوان‌های  روستاهای گیلان هم چنین تا کنون از 4572 متر مربع سالن ورزشی و چمن مصنوعی  برخوردار شده اند و به موازات بازنگری 107 روستا برای طرح های هادی و صدور سند مالکیت برای 503 روستا  در بخش تملک اراضی، مسکن محرومین، پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، صندوق کارآفرینی اقدام های خوبی انجام شد و گیلان در امر نظارت بر طرح ها و پروژه های روستایی در کشور مقام نخست را کسب کرد.

این گزارش تحلیلی، آماری از آن جهت حائز اهمیت است که برخی رسانه‌های بیگانه و بعضا داخلی  به علت دشمنی یا کج فهمی و یا نا آگاهی مدام بر طبل نا کارآمدی نظام و محرومیت روستاهای کشور می‌کوبند و تلاش دارند این گونه  به افکار عمومی القاء کنند که در چهل سال از سوی نظام اسلامی  کاری در شهر و روستا انجام نشده است.

راهسازی و زمینه آسفالت کردن اغلب جاده های روستاهای گیلان، برق رسانی، آبرسانی، گاز رسانی، تلفن های ثابت و سیار، شبکه ملی، مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر خدمات مهم زندگی برای آرامش و آسایش روستاییان در کشور و  در بیشتر روستاهای گیلان انجام شده یا درصد اندکی در حال انجام است. گزارش‌های مستند و مصور حکایت از آن دارد که طی سال‌های اخیر مهاجرت‌های در سراسر کشور و در استان گیلان معکوس و از شهر به روستاها در جریان است فقط  دهیاران باید مراقب باشند که این مهاجرت ها روستا را به ساخت و سازهای بی رویه و نابودی اراضی زراعی تبدیل نکند.

حال اینکه برخی روستاهای دارای مشکلاتی هستند باید مسئولان محلی به این مناطق سرکشی کنند و مردم روستاها با دارا بودن امکانات ارتباطی  و از طریق ابزار ارتباطات نوین ” رسانه های مجازی ، تلفن های همراه، رادیو و تلویزیون، و چند رسانه های به طور پیگیرانه ای مطالبه گری کنند.