فرماندار تالش تصریح کرد: یکی از خطرات مهمی که ییلاقات مارا تهدید میکند تبدیل زندگی ییلاقی به یکجانشینی است که گاها بدلیل مشکلات سختی زندگی عشایر در پیش میگیرند

به گزارش ندای گیلان ، جلسه ی کارگروه کشاورزی و عشایری شهرستان با حضور فرماندار تالش ، مدیران شهرستان و مسئولان استانی امور عشایری در سالن اجتماعات فرمانداری تالش برگزار شد.

سید عیسی مهدوی فرماندار تالش با اشاره به جایگاه ویژه  عشایر در برنامه پنجم توسعه  در تنظیم برنامه های دولت کنونی اذعان داشت : یکی از مشکلاتی که تا کنون باعث شده در برخی موارد امور عشایر بنحو شایسته بانجام نرسد،این است که بسیاری دستگاه های اجرایی ما در مساله  عشایر بدنبال اعتبارات و تخصیص های جداگانه هستند کما اینکه عشایر تافته ای جدا بافته از تشکیلات سازمانی نیست و در بطن برنامه های هر سازمان باید در کنار سایر موارد به آن توجه شود و اولویت خود را به ساماندهی امور عشایری اختصاص دهد.

مهدوی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی گفت : طبق ماده ۵ آیین نامه ساماندهی عشایر کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط موظف هستند در تامین بودجه سنواتی و تدوین اهداف کمی برنامه کوتاه مدت و بلند مدت توسعه با اختصاص اعتبارات مناسب با جمعیت عشایر نسبت به انجام مسئولیت خود در قبال مناطق عشایری اقدام نمایند.

وی ادامه داد : یکی از مهمترین توانایی های عشایر تولید مستقیم و نگهداری دام و تامین نیاز های لبنی شهرستان است که همه ما شاهد هستیم که با وجود مشکلات فراوان، سختی های زندگی و مشتاقی که در مسیر تولید برایشان پیش می آید با این حال با تمام توان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

فرماندار تالش تصریح کرد: یکی از خطرات مهمی که ییلاقات مارا تهدید میکند تبدیل زندگی ییلاقی به یکجانشینی است که گاها بدلیل مشکلات سختی زندگی عشایر در پیش میگیرند.لذا تشکیل تعاونی عشایری در شهرستان و و تاکید قانون برنامه پنجم توسعه بر تشکیل این تعاونی ها با هدف حل مسایل و رسیدگی به ریز مشکلات عشایر و دامداران پر تلاش می باشد.

مهدوی ضمن تاکید بر ارتباط پیاپی تعاونی ها با عشایر و دامداران گفت:دامداران و عشایر ما در شهرستان تالش بایستی از امکاناتی که در اختیارشان قرار میگیرد مطلع باشند و از آن بهره مند شوند تا مجبور نباشند برای تامین نیازهای اولیه خود و یا فروش محصولات به استان های همجوار مراجعه کنند و از حق خود در شهرستان خودشان محروم باشند.

نماینده عالی شهرستان تالش تاکید کرد: هموار سازی راه های دسترسی جاده ها،تامین آب و برق عشایر و دامداران،ارایه خدمات ویژه و امکانات اولیه برای تسهیل در روند زندگی عشایر و دامداران از وظایف و البته اولویت های اصلی ما و بطور کل دولت در این باره می باشد.تا بتوانیم حداقل های مورد نیاز منطقه را برای این قشر زحمتکش و پرتلاش تامین کنیم.

در ادامه موسوی معاون عمرانی فرمانداری تالش گفت : برای اولین بار امسال در کمیته برنامه ریزی مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار برای امور عشایری از ردیف های معتبر بودجه به بخش عشایری و دامداری اختصاص داده شد.