اسدالله عباسی با اشاره به تمهیدات دولت برای خرید برنج کشاورزان بیان کرد: پایه قیمت برنج هاشمی ۷۵۰ هزار ریال از سوی دولت تعیین شده که با توجه به مرغوبیت برنج تا ۸۰۰ هزار ریال می‌رسد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان با تبریک فرارسیدن ماه پرفضیلت رمضان و گرامیداشت روز شهدا، اظهار کرد: برنج مرغوب گیلان از نوع هاشمی باید با توجه به نیاز بازار برنامه‌ریزی شود تا مشکلی به لحاظ فروش برای کشاورزان ایجاد نشود.

وی افزود: دولت برنج ارقام پرمحصول را به صورت تضمینی و برنج کیفی هاشمی را توافقی خریداری می‌کند؛ این مباحث باید برای کشاورزان گیلان تبیین و اطلاع‌رسانی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به تمهیدات دولت برای خرید برنج کشاورزان بیان کرد: پایه قیمت برنج هاشمی ۷۵۰ هزار ریال از سوی دولت تعیین شده که با توجه به مرغوبیت برنج تا ۸۰۰ هزار ریال می‌رسد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی‌ها برای سال زراعی جدید عنوان کرد: شخم زمستانه و فواید آن برای کشاورزان اطلاع‌رسانی شود؛ این مهم باید مورد توجه فرمانداران، دهیاران و بخشداران قرار گیرد.

استاندار گیلان بیان کرد: میزان کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزی، نحوه توزیع، مصرف و بذر مورد نیاز برای کشاورزان اطلاع‌رسانی شود و شالیکاران نیز به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان توجه لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به تاثیر خوب تقویم زراعی در سال گذشته و توجه شالیکاران به آن برای کشت و کار بیان کرد: تقویم زراعی جدید نیز بعد از نوروز آماده و به کشاورزان اعلام شود تا روند کشت و کار خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت انجام تمهیدات لازم برای سردهنه‌ها، شبکه‌ها، کانال‌ها، پمپاژ برق، بیمه شالیزارها و سایر موارد اظهار کرد: در زمان حاضر میزان آب در حد نرمال پیش بینی شده از اینرو بر همین روال کار را پیش می‌بریم اما در صورت نیاز و بروز نگرانی قرارگاه جهادی مدیریت آب همانند سال گذشته تشکیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در این جلسه در سخنانی با تشریح وضعیت آب سد سپیدرود گفت: در حال حاضر حجم مخزن این سد ۲۸۶ میلیون مترمکعب است که تقریبا همانند سال گذشته در این زمان است.

وحید خرمی اظهار کرد: در مورد سد شهر بیجار هم با توجه به بارش‌های امسال از لحاظ تامین آب شرب نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه سدهای بالادست ۳۸ درصد پر هستند.

وی با بیان اینکه شرایط وضعیت آب کشاورزی در سال زراعی جاری حساس است، افزود: تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی تجربه خوبی بود که امسال نیز تکرار آن احساس می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به استقبال خوب کشاورزان برای استفاده از تقویم زراعی در سال گذشته گفت: کشاورزان گیلان به این سطح از آگاهی رسیده‌اند که فعالیت‌های کشاورزی را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

صالح محمدی اظهار کرد: سال زراعی گذشته ۸۵ درصد فعالیت‌های شالیکاران بر اساس تقویم زراعی انجام شد، این تقویم برای سال جدید آماده شده که به کشاورزان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با تشریح اقدامات جهاد کشاورزی گیلان برای تولید بذر گواهی شده برنج برای توزیع بین کشاورزان افزود: یک هزار و ۴۶۹ تن انواع بذرگواهی شده برنج از ارقام مختلف از جمله آنام، شیرودی، رش، گیلار و هاشمی تولید شده‌است.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.