مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سال گذشته سه شناگاه در گیلان بار آلودگی‌شان از حد معمولی بالاتر رفته بود.

ندای گیلان:محمدرضا برجی در جمع خبرنگاران استان گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل دریا سیل گردشگران به سوی سواحل گیلان در راه است و ما نیز نظارت می‌کنیم تا در مناطق آلوده شنا، ممنوعیت ورود مردم و گردشگران اعلام شود.

وی اضافه کرد: امسال پایش شناگاه‌های استان همانند سال گذشته ادامه دارد و درصورتی که مشاهده شود بار آلودگی در یک شناگاه زیاد باشد جابجایی آن سریعا انجام شود.

برجی تصریح کرد: سال گذشته 3 شناگاه در گیلان بار آلودگی زیادی داشتند و این میزان آلودگی به مسئولین ذیربط اطلاع داده و نسبت به پلمپ این شناگاه‌ها اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های بالا رفتن بار آلودگی در سواحل خزر ورود آلودگی‌های تالاب انزلی به دریا است، خاطرنشان کرد: خزر پذیرنده نهایی آلودگی‌های آبی استان است.

وی گفت: وضعیت زیست محیطی تالاب انزلی نامطلوب است و دلیل این فرایند مربوط به فعالیت‌های طبیعی و انسانی است.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب‌ها و پسماندها دو عامل مهم تخریب عوامل طبیعی است، افزود: در حوزه فاضلاب‌ها 5 شهر بالادست تالاب انزلی بدون هیچ تصفیه‌ای انواع فاضلاب‌ها را به این تالاب می‌ریزند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: شیرابه‌های زباله سراوان و پسماندهای بیمارستانی از دیگر تهدیدات آلودگی‌ها برای تالاب انزلی است.

وی در ادامه از پیش‌نویس طرح اجرایی برای احیای تالاب انزلی توسط سازمان‌های ذیربط خبر داد و گفت: پروژه عمق‌سنجی تالاب انزلی در اولویت برنامه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نتایج عمق‌سنجی تالاب انزلی این است که می‌توان در برخی از نقاط از تالاب انزلی لایه‌روبی انجام داد، افزود: رسوب‌های استخراج شده از تالاب انزلی مورد مصارف معدنی و کشاورزی استان قرار خواهد گرفت.