مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه این استان درگیر آلودگی هوا است، گفت: آلودگی هوا در گیلان زیر پوشش سبز و طبیعت چشم نواز آن پنهان شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،حمزه عشوری ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: احیا، ساماندهی و لایروبی تالاب انزلی در اولویت است.

وی با تاکید بر اینکه جلوی ورود منابع آلاینده به تالاب انزلی گرفته شود، افزود: قبل از اجرای پروسه احیا و زنده نگه داری تالاب، باید ورودی‌های آلاینده به این سایت بین المللی گیلان را بست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به تالاب انزلی بیان کرد: اعتبارات خوبی در این بخش تخصیص پیدا کرده است.

عشوری با تاکید بر ساماندهی پساب‌های صنعتی گیلان اضافه کرد: اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومانی برای سامان بخشی فاضلاب‌های صنعتی به شهرک صنعتی رشت اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: تصفیه خانه پساب‌های صنعتی رشت و سایر شهرستان‌های گیلان نوسازی و ترمیم می‌شود.

آزادسازی روستاهای حفاظت شده در گیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه این استان درگیر آلودگی هوا است، گفت: آلودگی هوا در گیلان زیر پوشش سبز و طبیعت چشم نوازش پنهان شده است.

عشوری با اشاره به آزادسازی روستاهای حفاظت شده در گیلان بیان کرد: روستاهای حفاظت شده‌ای که جزو مستثنیات بوده و در داخل طرح هادی قرار دارند با رفتار قانونی مشکلاتشان رفع می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از مناطق روستایی شهرستان‌های فومن، شفت، رودسر و رودبار در گیر مسائل حفاظت زیست محیطی هستند که با تدابیر اتخاذ شده این مشکلات رفع می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر تسهیل بخشی در راستای تولید بیان کرد: با استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده (۱۱) هوای پاک در راستای اخذ مجوز واحدهای تولیدی تسهیل بخشی می‌شود.

عشوری با بیان اینکه شناسایی نقاط بحرانی زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تمرکز محیط زیست گیلان روی ساماندهی پسماند استان است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های گیلان مشکل پسماند ندارند، افزود: برخی بیمارستان‌های گیلان در حوزه پساب با مشکل مواجه هستند لذا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در حوزه پسماند تحت نظارت ویژه قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به عملکرد مثبت این اداره کل در بخش‌های مختلف بیان کرد: گیلان در حوزه شاخص‌های عملکردی، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

عشوری با تاکید بر احصاء مشکلات زیست محیطی واحدهای آلاینده گیلان اضافه کرد: در گذشته جامع آماری و بانک اطلاعاتی از وضعیت واحدهای آلاینده گیلان در دسترس نبود و با دسته بندی و پایش میدانی این موضوع را احصاء کردیم.

صدور موافقت کلی برای اجرای پروژه ریلی رشت- آستارا

وی با بیان اینکه با کسب اطلاعات درست می‌توان تصمیم گیری درستی انجام داد، افزود: نقشه راه محیط زیست گیلان در حوزه‌های مختلف مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا اولین قدم ساماندهی پسماند است، گفت: مدیریت زباله باید از خانه شروع شود تا نتیجه بخش باشد.

عشوری با تاکید بر اینکه موافق ایجاد جایگاه جدید دفن زباله در گیلان نیستیم، تصریح کرد: ایجاد جایگاه جدید دفن زباله در گیلان چاره ساز نیست اما موافق ارتقا جایگاه مدیریت پسماند هستیم.

وی، گریزی هم به شائبه‌های انتقال زباله به جنوب گیلان زد و افزود: مطالعات زیست محیطی مبحث زباله سراوان به جنوب گیلان در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه مسئله ساماندهی پسماند، پشتوانه علمی می‌خواهد، گفت: آموزش باید محور اصلی مسئله پسماند در گیلان قرار گیرد.

عشوری با اشاره به وجود گونه‌های جانوری و گیاهی نادر در گیلان بیان کرد: همه شهرستان‌های گیلان مجهز به امکانات زنده گیری هستند.

وی از کشف ۵۵۱ قضیه اسلحه شکاری در گیلان خبر داد و افزود: گیلان با فاصله از سایر استان‌ها جایگاه نخست در بخش کشفیات را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به مطالعات زیست محیطی پروژه ریلی رشت – کاسپین – آستارا، بیان کرد: ارزیابی و مطالعات زیست محیطی محور ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا انجام شده و موافقت کلی صادر شده است.