سیاگالش افسانه ای مربوط به مناطق شرق گیلان بوده که مردم آن مناطق اعتقاد داشتند که با آمدن سیاه گالش برکت، شادی و بهار آمده و محافظ گاو و گوسفندان آنها بوده و هرکسی که گوزن شکار کند سیاه گالش از او انتقام می گیرد.

به گزارش ندای گیلان،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت گفت: تأتر «سیاگالش» کاری از «فرشاد مقصودی» به مدت سه روز در شهرستان شفت به روی صحنه می رود.

سید امیر مصباح اظهار کرد: تئاتر «سیاگالش» به نویسندگی «یوسف فخرایی» و کارگردانی «فرشاد مقصودی» در شهرستان شفت به روی صحنه می رود.

وی با بیان اینکه این تئاتر باهمکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت اجرا می شود، افزود: این نمایش از ۱۲ تا ۱۴ مرداد ماه به مدت سه روز در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به روی صحنه می رود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت با اشاره به اینکه این نمایش توسط گروه هنری «رایکا» اجرا می شود، گفت: علاقه مندان می توانند هر روز ساعت ۱۹ به تماشای این تأتر بنشینند.

مصباح به محتوا و مضمون نمایش «سیاگالش» اشاره و تصریح کرد: «سیاگالش» افسانه ای مربوط به مناطق شرق گیلان بوده که مردم آن مناطق اعتقاد داشتند که با آمدن «سیاه گالش» برکت، شادی و بهار آمده و محافظ گاو و گوسفندان آنها بوده و هرکسی که گوزن شکار کند سیاه گالش از او انتقام می گیرد.

وی افزود: علاقه مندان برای تهیه و یا رزرو بلیط می توانند به کیوسک مطبوعاتی سید، عکس و فیلم برکه و گیشه مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد مراجعه کرده و یا از طریق شماره تلفن ۰۱۳۳۴۷۸۴۸۹۰ نسبت به رزو تلفنی بلیط اقدام کنند.

در فرهنگ بومی منطقه سیا گالش متشکل از دو جزء «سیا، سیاه» به معنای کسی است که، دارای چهره ای سوخته بوده و از لباس یا پشمینه ای سیاه استفاده میک ند و «گالش» چون بیشتر به کار چوپانی مشغول است، به این نام معروف است. سیا گالش در نظر مردم شخصیتی مهربان دارد که تمام انسان ها و حیوانات را دوست داشته و حافظ و نگهبان آن ها است و در مشکلات آن ها را یاری می کند.