میهمان این هفته ندای گیلان در شنبه ها با زنان موفق معاون دهه شصتی فرمانداری انزلی و اولین بخشدار بانوی لاهیجان است که معتقد است مدیران در عین اینکه می توانند مدیران خوبی باشند، می شود مادران موفقی هم باشند.او هر روز سعی می کند کتاب و شعر بخواند،موسیقی گوش کند و فیلم خوب ببیند...

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته گپ و گفت صمیمی ما در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی ” بسیار متفاوت است. این هفته گفتگوی ما را با  مدیر و سیاستمدار جوانی می خوانید که کار اداری و رسمی نتوانسته او را از لذت های زندگی اش دور کند، هر روز کتاب می خواند، موسیقی گوش می کند و فیلم می بیند و نمی گذارد کارش وارد دنیای شخصی و رنگی اش شود. دهه شصتی است و درسخوان و حالا که همزمان با تصدی پست معاونت فرمانداری بندرانزلی رساله دکتری اش را می نویسد، معتقد است مدیران خوب می توانند مادران خوبی هم باشند. همچنین باور دارد که نباید از کوچکترین فرصتها برای اثرگذاری گذشت.اولین بخشدار بانوی لاهیجان، توصیه های خواندنی نیز برای دخترانی دارد که به سیاست و مدیریت علاقه مند هستند.

. شرح گفتگو در ادامه آمده است:

 

ندای گیلان:خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی خود بگویید؟

سمانه حسینی نوید هستم متولد سال ۱۳۶۲ ، در سال ۱۳۸۴ در مقطع کارشناسی علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شدم و در سال ۱۳۸۶ نیز در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین الملل با رتبه اول فارغ التحصیل شدم در همان سال جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا فراخوان شدم اما همزمان در آزمون استخدامی استانداری گیلان شرکت نمودم و پذیرفته شدم و بلافاصله از سال ۸۶ در فرمانداری لاهیجان مشغول به کار شدم و در آن مقطع شرایط ادامه تحصیل فراهم نشد اما از فرصت استفاده کردم و در سال ۹۵ به دلیل علاقه به رشته حقوق، کارشناسی این رشته را با رتبه اول به پایان برسانم و در حال حاضر دوره آموزشی دکترای حقوق بین الملل را به پایان رساندم و مشغول نوشتن رساله هستم.

در خصوص سوابق نیز من کار خود را در فرمانداری لاهیجان به عنوان کارشناس آغاز کردم،در دوره هایی نیز بعنوان سرپرست گروه برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری لاهیجان،مشاور حقوقی فرمانداری لاهیجان و مشاور بانوان فرماندار مشغول به کار بودم و از پایان سال ۹۶ نیز به عنوان بخشدار مرکزی لاهیجان منصوب شدم و از پاییز امسال نیز بعنوان معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری بندر انزلی در خدمت مردم خوب شهر زیبای انزلی هستم.

ندای گیلان:از کودکی چه هدفی را دنبال می کردید و آیا اکنون در جایگاهی هستید که فکرش را می کردید؟

قطعا از کودکی مثل اغلب بچه ها این شغلها در ذهنمان نبود من بیشتر اهل کتاب خواندن و ادبیات و نوشتن بودم البته کمی که بزرگتر شدم کتابهای فلسفی و سیاسی هم می‌خواندم و اخبار را دنبال می‌کردم اما فکر نمی‌کردم که روزی وارد وزارت کشور شوم و آن زمان بیشتر دنبال فضای علمی و نوشتن و تدریس بودم اما ویژگی وزارت کشور این است که وقتی وارد می‌شوی جذب این فضا میشوی،همکاران در سیستم وزارت کشور به دلیل اینکه با همه ادارات و کارگروهها در تماس هستند از همه چیز سررشته دارند و این پویایی باعث می‌شود از کار خسته نشویم.

ندای گیلان:به عنوان یک زن چه موانعی برای پیشرفت شما وجود داشت و هم اکنون با چه چالش هایی روبه رو هستید؟

برخی معتقدند فضای وزارت کشور و فرمانداری بیشتر فضای مردانه است مثلا زمانی که من به عنوان اولین بخشدار خانم لاهیجان منصوب شدم نگاه خیلی ها این بود که در بخش بزرگی مثل بخش مرکزی لاهیجان با بالغ بر ۱۴۰ روستا ۱۰۲ دهیار و مناطق کوهستانی و…یک خانم چطور می‌تواند در برف و آتش سوزی و….پای کار باشد اما من سعی کردم نشان بدهم که میشود .

اتفاقا همیشه هم در میدان پای کار بودم ولی قطعا زمان می‌برد تا جامعه این نگاه را بپذیرد و ما باید ثابت کنیم که میشود البته جا دارد در اینجا تشکر کنم از نگاهی که اقای دکتر سالاری استاندار وقت گیلان ایجاد کرد، ایشان فضایی را ایجاد کردند که در پله اول که قرار بود این اتفاق بیفتد به جوانان و بانوان اعتماد شود و بعد هم اقای دکتر زارع همین نگاه را داشتند.

میخواهم بگویم نگاه مردانی که در سیستم قرار دارند هم مهم است استانداران،معاونینشان،فرمانداران و…واقعا اینطور نیست که اگر کمک همه این دوستان نباشد بانوان به راحتی بتوانند در سیستم مدیریتی کار کنند چون به هر حال هنوز هستند کسانی که سنتی به قضیه نگاه میکنند و این نگاهها چالش آفرین است.

اما امروز شرایط خیلی بهتر است هرچند هنوز میتوانیم گامهای بسیار بزرگتری برداریم،ضمن اینکه در حال حاضر چالش خاصی در مسیر خودم نمی‌بینم و شاید یک سری چالشها برای ما که سالهاست در سیستم هستیم طبیعی به نظر میرسد و پیش پاافتاده، و با آنها کنار آمده ایم اما الحمدالله شهرستان بندرانزلی شهر خوب و ارامیست با مردمی بسیار فهیم ضمن اینکه در محیط فرمانداری هم خوشبختانه فرماندار محترم همیشه از بانوان و‌ جوانان چه در سمتهای مدیریتی مجموعه فرمانداری و چه در رأس ادارات حمایت کرده اند و واقعا به مدیریت جوانان و بانوان اعتقاد دارند که این شرایط را برای ما بسیار آرام میکند.

سمانه حسینی نوید

ندای گیلان:دختران جوانی که می خواهند پا به عرصه مدیریت و فعالیت سیاسی بگذارند باید چه چیزی را مد نظر داشته باشند؟

نمی‌خواهم بگویم که سیاست و مدیریت صرفاً عرصه مردانه ایست اما باید صادقانه بگویم که شاید با روحیه بسیاری از بانوان سازگار نباشد، زنان اصولا مهربانتر و حساستر هستند.

مردان بهتر می‌تواند احساسات خود را مدیریت کنند اما من معتقدم ارزشش را دارد چون زنان وقتی درگیر سیاست،مدیریت و فعالیت حزبی می‌شوند می‌توانند سیاست و مدیریت را تلطیف کنند و به آن رنگ و بوی عاطفی هم بدهند که این مساله خودش یک تعادلی ایجاد میکند ،ضمن اینکه معتقدم زنانی که می‌خواهند وارد مدیریت و سیاست شوند نباید دلزده شوند بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشند و از شکستها خسته نشوند .

برای نمونه در هشت سال اخیر دولت تدبیر و امید یکی از شعارهای اصلیش مدیریت بانوان و جوانان بود شاید یک روزی این نگاه در آینده به هر دلیلی عوض شود ما نباید گوشه نشین شویم و فکر کنیم همه چیز را از دست داده ایم این مسائل و نگاهها در قالب فرایندها شکل می‌گیرند بنابراین باید از کوچکترین فرصتها استفاده کنیم و اثر خود را بگذاریم هرچند کوچک هرچند در حد یک قدم تا انشاالله در آینده اتفاقات خوبی برای بانوان در این حوزه ها بیفتد.

من اعتقاد دارم بانوانی که در این مسیر گام می‌گذارند باید بیشتر تاریخ و سیاست را مطالعه کنند و با صبوری مسیرشان را دنبال کنند.

ندای گیلان:نظر خانواده در مورد شغل شما و مسئولیت های شما چیست، ممکن است ساعت های زیادی را  مشغول کار و دور از خانواده باشید؟

بسیاری از بانوان به دلیل مشغله های زندگی وارد فضای مدیریت نمی‌شوند اما من معتقدم اگر فضا برای مدیریت بانوان فراهم شد باید بپذیرند و علتش هم این است که باید نسبت به آینده دختران خود حساس باشند اگر یک مادر امروز مسئولیت و مدیریت را بپذیرد قطعا فضا را برای ارتقای دختر خود در آینده فراهم کرده است.

اگر امروز یک مادری مدیر یک اداره شود خیلی راحت تر چند سال دیگر دخترش مدیرکل خواهد شد چون دارد برای آن نگاهی که باید شکل بگیرد تلاش میکند و من ایمان دارم که مادران ما در عین حال که می‌توانند خانواده خود را در اولویت قرار دهند و فرزندانشان را از مهر مادری محروم نکنند می‌توانند مدیران خوبی هم باشند و این مسائل با هم ناسازگار نیست زنان ما از دوران انقلاب،جنگ و…ثابت کردند که می‌توانند.

نگاه امام و مقام معظم رهبری هم به زنان نگاه روشنی است برای نمونه در همین سالهای اخیر رهبری در سخنان خود فرمودند بهترین کسانی که میتوانند مسئله زنان را که مساله مهمی هم است دنبال کنند و حل کنند خود خانمها هستند بنابراین اعتقاد به بانوان در نظام وجود دارد اما ما خودمان باید تلاش کنیم که این نگاه تقویت شود.

ندای گیلان:هدف و شعار سمانه حسینی نوید در زندگی چیست و چه چیزی بیش از همه چیز برای شما مهم است؟

رعایت اخلاق برای من اولویت است هم در کار هم در زندگی،اینکه اخلاقی زندگی کنیم وجدانمان را زیر پا نگذاریم به این باور برسیم که همه چیز می‌گذرد و واقعا چند صباحی مدیر بودن یا یک منفعت مادی آنقدر ارزش ندارد که به خاطرش ارزشهای انسانی‌مان را زیر پا بگذاریم،دیگران را تخریب کنیم،دروغ بگوییم و…

اگر واقعا انسانی زندگی کنیم و در هرجایی که هستیم در جایگاه خود کارمان را درست انجام دهیم و با هم مهربانتر باشیم و باور کنیم که همه در یک کشتی نشسته ایم ،روزهای بهتری را خواهیم داشت.

سمانه حسینی نوید

ندای گیلان:در صفحه شخصی شما برخلاف سایر مدیران خبری از اخبار فعالیت های اداری و سیاسی شما نیست و در عوض به نظر می رسد بسیار به شعر و ادب و همچنین دنیای رنگی علاقه دارید؟

سعی می‌کنم محیط کار و زندگی ام را از یکدیگر تفکیک کنم، اخبار اداری در سایت و اینستاگرام فرمانداری اطلاع رسانی میشود و من ترجیح می‌دهم در صفحه شخصی ام خودم باشم با همان احساسات و مهر و آرامش زنانه؛ عادت ندارم جایی خودم را با شغلم معرفی کنم اصولا برای کارهای روزمره،خرید و…جایی نمیروم که مرا بشناسند ترجیح می‌دهم کار برای محیط کاری باشد و زندگی جای خودش را داشته باشد .

هنوز سعی می‌کنم هر روز شعر بخوانم کتاب بخوانم موسیقی خوب گوش کنم و فیلم خوب ببینم؛ ما ادبیات و موسیقی فاخری داریم که متاسفانه این روزها مهجور است.

سلیقه بعضی از جوانان و نوجوانان ما امروز تغییر کرده هرچند باید برای همه نگاهها ارزش قائل شد و سلیقه های متفاوت را پذیرفت اما باید چارچوبهایی قائل باشیم که ادبیات و تاریخ و موسیقی غنی ایران حفظ شود و من سعی می‌کنم در صفحه شخصیم همین مسیر را دنبال کنم.

سمانه حسینی نوید

 

  • نویسنده : نوشین میربلوک