آمنه صدیقی چافجیری کارآفرین موفق «رشتی دوزی» می گوید:خوشحالم به کسی اجازه نداده ام تنها بخاطر زن بودنم مانعی برسر راهم قرار بگیرد‌و یا اگر هم اینطور بوده صبورانه موانع را کنار زدم تا به همه القا کنم که یک زن میتواند بدون حواشی و قدرتمند کار کند  وبه اهدافش برسد.

ندای گیلان–نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان، یک بانوی موفق در حوزه هنر و کارآفرینی است.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی وهنری تان بفرمایید.

آمنه صدیقی چافجیری هستم موسس آموزشگاه های نقش صبا در رودسرو خمام و رشت .مدیر اولین خانه ی کارآفرینی ومهارت صنایع دستی رشت.کارشناس هنرهای تجسمی و کاردانی دوختهای سنتی ایرانی حدودا ۲۵ سال است ت که مربی دوختهای سنتی ایرانی هستم و مجری آموزشهای رایگان اداره کل صنایع دستی استان نیز هستم.بهمن سال ۱۴۰۱ جزو ۲۲ بانوی تاثیر گذار استان گیلان از استانداری انتخاب شدم وهمچنین عضو شورای سیاستگذاری صنایع دستی استان مشاور فرهنگی وهنری رییس شورای شهرستان رشت نیزهستم.

لازم به ذکر است که بگویم ،دارای چندین نشان ملی کشوری خلاقیت ونوآوری در دوختهای سنتی میباشم و البته کارشناس هنری برنامه ی خانه مهر در شبکه ی باران

خاطره ای از دوران حرفه ای تان دارید که تمایل به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبین ما داشته باشید؟

تمام دوران کاری من سرشاراز خاطره با هنرجوها و مربیانی بوده که همراهی ام کردند.ازهمه زیباتر دیدن هنرجویانی است که توانستند در کارهایشان موفق باشند وبا هرحرفه ای که نزد من آموختند کارگاه کوچک یا بزرگی را راه اندازی کرده وبا ایجاداشتغال برای خودو دیگران منبع درآمد خوبی دارند.

در مسیر زندگی با چه چالش های مواجه بودید؟

در گذر زندگی ام سختیهای زیادی را متحمل شدم و گاها شکست را تجربه کردم ولی دوباره توانستم بخاطر هنر واراده ا ی که پروردگارم در وجودم نهاده بایستم و از نو شروع کنم.شکست لازمه ی پیروزی است و اگر خویشتن را دوست بداریم و بدانیم که محبت درمان معجزه آسای هر دردی است ، به راحتی میتوانیم با مشکلات کنارآمده و رو به جلو حرکت کنیم.

عنوان آخرین کتابی که مطالعه کردید چه بود؟

کتاب شفای زندگی نوشته ی لوییزهی ترجمه گیتی خوشدل

اگر یک هنرمند حالش خوب نباشد ؟

وقتی حالم خوب نیست معمولا با طراحی یک اثرجدید خلق میکنم ویا بهدل طبیعت میروم….

هنر رشتی دوزی امروز چه جایگاهی در گیلان دارد؟

بعداز سالها فعالیت من و همکارانم و شناساندن این هنر به مردم و دستگاههای دولتی و ثبت شهررشت تحت عنوان شهرهنرهای سنتی درسال ۹۹ با محوریت رشتی دوزی و تلاشهای بی وقفه از اسفند ۱۴۰۱ تا هم اکنون برای ثبت جهانی این هنر فاخر، امیدوارم به ارزش واقعی این هنر فاخر پی برده شود وهنرمندان این هنر بیش از پیش مورد مهر مسئولین قرارگیرند.

 چگونه میتوان بعنوان یک مادر و همسر علاوه بر مشغله های منزل یک بانوی موفق در اجتماع بود؟

وقتی مسئولیت مادر و یا همسر ی داشته باشید مسلما زمانبندی کارها دقیقتر و بهتر انجام خواهد شد چراکه با برنامه ریزی درست میتوان به تمام امورات رسیدگی کرد.

بعنوان یک زن با چه مشکلات و موانعی در مسیر حرفه ای تان مواجه بودید؟

شاید باورتان نشود اما خوشحالم به کسی اجازه نداده ام تنها بخاطر زن بودنم مانعی برسر راهم قرار بگیرد‌و یا اگر هم اینطور بوده صبورانه موانع را کنار زدم تا به همه القا کنم که یک زن میتواند بدون حواشی و قدرتمند کار کند  وبه اهدافش برسد.

چطور شد به حوزه هنر و صنایع دستی علاقه مند شدید؟

شاید این جمله خیلی کلیشه ایی باشد اما در مورد من واقعا صدق میکند که از دوران کودکی عاشق نقاشی و طراحی و ایده پردازی بودم و در دوران دبیرستان پایه ی یک درس طرح و کاد و یادگیری بخش کوچکی از هنرهای دستی و در دانشگاه ادامه ی آنچه که به آموختن بیشترش ارزو داشتم.

۱۳ سال معلم نقاشی کودکان و درهمان حال آموزش دوختهای سنتی ایرانی بودم و دردر هنگام تحصیل دانشگاهی اولین دوره های آموزشی استاد شاگردی راشروع کردم .بعد از تاسیس آموزشگاهها وادامه ی راهی که هنوز برایش تلاش میکنم تا شاگردانم هموارتر از من قدم بجلو بردارند.

حرف آخر

اینکه هنرمندان واقعی روحیه ای لطیف و آسیب پذیری نسبت به افراد معمولی دارند بیاید نگاهمان رابه این عزیزان کمی زیباتر کنیم و هراز گاهی از هرکدامشان دراین شهر یادی بنماییم که دلتنگ نگاه ویژه ی مسئولین و مردمند.