از تمامی بانوان سرزمینم می‌خواهم که در بالابردن سواد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کوشا باشند این ممکن نیست مگر، با خواندن کتاب‌های خوب. اگر قصد دارند تا کسب‌وکار خودشان را آغاز کنند با برنامه‌ریزی و پرورش نور امید در قلبشان در مسیر قدم بردارند و به هر شکست به چشم درسی در آن راه نگاه کنند.

 ندای گیلان–نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب‌های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می‌شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی‌ناپذیر افرادی که به‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات سدهای بزرگ جلوی روی خود را کنار زده‌اند و بر قله موفقیت ایستاده‌اند، حالتان را خوب می‌کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی‌های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت‌تر است.

 زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه‌های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته‌اند و حالا پرآوازه شده‌اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

 میهمان این هفته شنبه‌های ندای گیلان، با زنان موفق یک بانوی تحصیل کرده است که روستا را برای کارآفرینی و توسعه کسب و کار خود انتخاب کرده است.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و مختصری از سوابق تحصیلی و حرفه‌ای‌تان بفرمایید.

سیده نسرین نیک مهر هستم، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه تهران. در روستای سقالکسار گلخانه‌دار هستم و در همین روستا کافه گل احداث کردم و در این دو زمینه فعالیت می‌کنم، در واقع نیمی از روز در گلخانه و عصرها در کافه-گل مشغول کار هستم.

 چطور شد به رشته کشاورزی و پرورش گل‌وگیاه علاقه‌مند شدید؟

از زمان کودکی به کار باغبانی و کشت سبزی و صیفی‌جات علاقه‌مند بودم و هر سال در طول تابستان گلدان‌های سبزی را در بالکن خانه مادری پرورش می‌دادم و از این کار بسیار لذت می‌بردم و زمانی که بزرگ شدم تصمیم گرفتم رؤیای کودکی را زندگی کنم.

در کنار رشته تحصیلی‌تان به‌عنوان یک بانوی کارآفرین یک کافه سنتی هم دایر کردید، نظرتان در خصوص این شغل چیست؟

در کافه-گل ما که همان‌طور که از اسمش پیداست در کنار سرو نوشیدنی‌ها، فروش گیاهان تولیدی خودمان هم انجام می‌شود و همچنین صحبت درباره نگهداری و رفع آفات و بیماری بخشی از کار ماست. جدا از این تعامل، صحبت‌کردن با افراد مختلف حس پویایی به ما می‌دهد که این فقط با معاشرت با افراد به ما انتقال پیدا می‌کند.

به‌عنوان یک زن با چه چالش‌های در مسیر کاری‌تان مواجه بودید؟

قاعدتاً ایجاد شغل در هر کاری چالش‌هایی به همراه دارد که در کار ما محدود بودن برخی امکانات مشکلاتی را ایجاد می‌کند که موجب می‌شود تا انرژی بیشتری صرف رفع این چالش‌ها بشود.

از طرفی مهاجرت معکوس ما به روستا برای دوستان و اطرافیان، جالب بود و در ابتدای حضورمان در روستا پیشنهاد می‌کردند که به شهر برگردیم که قطعاً فرصت شغلی بهتری خواهید داشت، ولی بعد از گذشت این سال‌ها و دیدن دستاوردها نظرشان تغییر کرده و حتی خودشان از مشوق‌های ما هستند.

خاطره‌ای از زمان شروع کارتان تا به امروز دارید که بخواهید با مخاطبین ما به اشتراک بگذارید؟

برف سال ۹۸ که یکی از سخت‌ترین روزهای ما بود و ۳ روز به‌صورت مداوم در حال برف‌روبی از روی سازه گلخانه بودیم، قطع برق داشتیم و البته احتمال قطع گاز هم بود که استرس زیادی به ما تحمیل می‌کرد و می‌خواهم در همین‌جا از هم‌وطنان عزیزمان خواهش کنم به‌اندازه یک درجه با بالابردن استانداردها در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

 توصیه شما به دختران و زنان به‌عنوان یک بانوی کارآفرین که در آغاز مسیر حرفه ایشان هستند چیست؟

تمام دختران نسل آینده باید بدانند که باید در کنار تحصیل حتماً مهارت‌آموزی داشته باشند و در کنار موارد درسی حتماً کتابخانه شخصی برای خودشان داشته باشند و کتاب‌خوانی رو عادت زندگی‌شان قرار دهند.

وقتی حالتان خوب نیست، چه‌کار می‌کنید؟

ازآنجایی‌که بیشترین زمان تحصیل بنده در شهر پرجمعیت و پرترافیک تهران بوده، با مشورت همسر عزیزم بعد از اتمام مقطع دکتری مهاجرت معکوس به روستا داشتیم، بودن در طبیعت به‌خودی‌خود، حس خوبی ایجاد می‌کند.

ولی در روزهای سخت که حس خوبی ندارم سه کار حالم رو بهتر می‌کند، کتاب‌خواندن، قدم‌زدن در جنگل و دوچرخه‌سواری.

عنوان آخرین کتابی که مطالعه کردید؟

کتابخانه نیمه‌شب از مت هیگ، بادبادک‌باز از خالد حسینی.

به نظر شما گل‌ها و گیاهان چقدر در ایجاد آرامش و نشاط محیط زندگی ما مؤثرند؟

زمانی که یک گیاه رو از یک بذر و یا یک قلمه تکثیر می‌کنید، از تمام مراحل رشد و بزرگ‌شدنش لذت می‌برید، هر برگی که در گیاه سبز می‌شود حس امید به زندگی رو در این جهان هستی به من منتقل می‌کند. در واقع بذر گیاه را من می‌کارم و گیاه بذر امید رو در من نهادینه می‌کند.

حرف آخر

از تمامی بانوان سرزمینم می‌خواهم که در بالابردن سواد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کوشا باشند این ممکن نیست مگر، با خواندن کتاب‌های خوب. اگر قصد دارند تا کسب‌وکار خودشان را آغاز کنند با برنامه‌ریزی و پرورش نور امید در قلبشان در مسیر قدم بردارند و به هر شکست به چشم درسی در آن راه نگاه کنند.