خوشه‌زنی برنج امیدبخش شالیکاران در هنگامه کم‌آبی کشت در شالیزارهای گیلان شده است.

ندای گیلان:خوشه‌زنی برنج امیدبخش شالیکاران در هنگامه کم‌آبی کشت در شالیزارهای گیلان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان با 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت کمتر از یک درصد از مساحت کشور را دارد و یک‌میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت آن مرتع، جنگل، تالاب و … است.

مجموع زمین‌های کشاورزی گیلان 430 هزار هکتار است و 317 هزار نفر در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند، برنج، چای، زیتون، فندق، بادام‌زمینی و … از محصولات این استان است و سالانه 2 میلیون و 750 هزار تن معادل سه درصد از محصولات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود.

سالانه 750 هزار تن برنج سفید معادل 35 درصد برنج کشور از ارقام درجه یک و محلی در 238 هزار هکتار شالیزارهای گیلان تولید می‌شود و غذای 20 میلیون نفر را تامین می‌کند.

گیلان پس از مازندران رتبه دوم تولید برنج در کشور را دارد و 70 درصد محصول برنج استان را رقم محلی هاشمی تشکیل می‌دهد.

*نوبت‌بندی راهکار موفقیت‌آمیز مقابله با کمبود آب در شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر کشت برنج در تمام شالیزارهای استان اظهار کرد: گیلان از استان‌های پر باران کشور محسوب می‌شود و سالانه به طور میانگین یک‌هزار و 200 میلی‌متر بارندگی دارد.

علیرضا شعبان‌نژاد به سفیدرود تنها سد مخزنی گیلان اشاره کرد و افزود: 180 هزار هکتار از شالیزارهای استان توسط سد سفیدرود آبیاری می‌شود و در بقیه نقاط از رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و آب‌های سطحی برای آبیاری شالیزارها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد خشکسالی در شالیزارهای گیلان در سال 93 بودیم، خاطرنشان کرد: سال گذشته پیش‌بینی شده بود 30 هزار هکتار شالیزارهای استان خشک شود و مسئولان و کشاورزان تلاش کردند حتی یک متر از شالیزارها آسیب نبیند.

شعبان‌نژاد به افزایش هشت تا 10 درصدی محصول برنج گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مدیریت آب هنگام کشت برنج از موضوع‌های مهم محسوب می‌شود و نوبت‌بندی آب در شالیزارهای استان به اجرا گذاشته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه 90 درصد از شالیزارها با استفاده از آب‌های سطحی شخم زمستانه زده شده است، بیان کرد: شخم‌ زمستانه سبب صرفه‌جویی 200 میلیون مترمکعب آب در شالیزارهای گیلان شده است.

وی وضعیت کشت محصول برنج در گیلان را مطلوب خواند و تصریح کرد: امسال از ابتدای فصل کشت نوبت‌بندی آب در شالیزارهای استان اجرایی شده و در هر مرحله هفت تا هشت روز آب سد سفیدرود در کانال‌ها رهاسازی می‌شود.

شعبان‌نژاد نوبت‌بندی آب تا برداشت محصول برنج را در هفت مرحله اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون پنج مرحله آبیاری انجام شده و تا برداشت محصول دو مرحله دیگر آب‌گذاری انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را در ارتقای تولید محصول حائز اهمیت خواند و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به گیلان تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان به تصویب رسیده و در مدت پنج سال اجرایی می‌شود.

وی خرید توافقی برنج به منظور حمایت از شالیکاران را موثر دانست و اظهار کرد: سال گذشته دولت برای نخستین بار 2 هزار و 360 تن برنج به صورت توافقی از کشاورزان گیلان خریداری کرد و 14 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد.

*اعتقادی به سوخت‌سالی برنج در گیلان نداریم

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز به تلاش مسئولان در مدیریت کم‌آبی در شالیزارها اشاره کرد و گفت: با توجه به توانمندی سازمان آب منطقه‌ای گیلان و دیگر مسئولان استان اعتقادی به سوخت‌سالی محصول برنج در گیلان نداریم.

اسماعیل حاجی‌پور به تلاش مسئولان، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران در مدیریت آب در شالیزارها اشاره کرد و افزود: مدیریت آب در 297 روستای شهرستان رشت اعمال شده تا ضرری به شالیکاران وارد نشود.

وی با بیان اینکه کم‌آبی در برخی از شالیزارهای رشت مشاهده شده است، تصریح کرد: حضور به‌موقع مسئولان و مدیریت رهاسازی آب سد سفیدرود در کاهش آسیب به شالیزارها موثر است.

حاجی‌پور مدیریت صحیح توزیع آب در شالیزارها را موجب شادی کشاورزان دانست و بیان کرد: مشکل کم‌آبی کوچک‌تر از توانمندی مدیران است و با برداشت محصول تلاش می‌کنیم جشن واقعی خرمن را در استان برپا کنیم.

*تبدیل کمبود آب شالیزارهای گیلان از وضعیت بحرانی به حالت عادی

مدیر امور آب غرب نزدیک گیلان نیز افزایش دما و تبخیر را از مشکلات آبرسانی به شالیزارها دانست و بیان کرد: کمبود آب در شالیزارها از وضعیت بحرانی به حالت عادی تبدیل شده است.

سید محرم مسلمی با بیان اینکه وجود شبکه آبرسانی سنتی در دیر رسیدن آب به شالیزارها اثرگذار است، تصریح کرد: تندآب با سرعت 20 مترمکعب بر ثانیه در شبکه‌های بتنی در حال حرکت است.

وی یکی از ابتکارهای شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان را طرح نوبت‌بندی آب دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح مذکور برای نخستین بار با موفقیت در استان اجرایی شده است.

مسلمی خواستار جلوگیری از غرق‌آبی شالیزارها توسط کشاورزان شد و بیان کرد: شالیکاران با پلاستیک روی مرز شالیزارها را بپوشانند.

*سایه‌زنی خوشه‌برنج در گیلان آغاز شده است

استاندار گیلان نیز با اشاره به کشت برنج در تمام شالیزارهای استان اظهار کرد: افزایش دما، تبخیر و کمبود آب در گیلان داریم.

محمدعلی نجفی بر رصد مسئولان در آبیاری شالیزارهای گیلان تاکید کرد و افزود: امسال قصد داریم حتی هکتاری از شالیزارهای استان سوخت نشود.

وی به کمبود آب در شهرستان‌های صومعه‌سرا، فومن، رشت، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان و لنگرود اشاره کرد و گفت: در مجموع 6 تا 8 هزار هکتار معادل پنج درصد از شالیزارهای استان دچار کم‌آبی است.

نجفی با بیان اینکه سایه انداختن خوشه‌های برنج در شالیزارها از هفته جاری آغاز شده است، تصریح کرد: در مجموع 23 روز دیگر نیازمند آبیاری شالیزارها هستیم و نوبت‌بندی آب در این مدت اعمال می‌شود.