ناصر کرمی ، کارشناس مسایل محیط زیست معتقد است که اگر معضل کم آبی در ایران حل نشود مردم مناطق خشک به تنها منطقه پرآب و در امان مانده از خشکسالی ایران یعنی سه استان شمالی هجوم می آورند.

ندای گیلان:اختصاصی گیلان فردا – ناصر کرمی اقلیم شناس و استاد دانشگاه برگن نروژ به تازگی هشدار داده است اگر همیین روند غلط مبارزه با خشکسالی ادامه پیدا کند شمال ایران هم در آینده نزدیک گرفتار معضل کم آبی خواهد شد.

ناصر کرمی ، کارشناس مسایل محیط زیست معتقد است که اگر معضل کم آبی در ایران حل نشود مردم مناطق خشک به تنها منطقه پرآب و در امان مانده از خشکسالی ایران یعنی سه استان شمالی هجوم می آورند. در اینصورت مهاجرت به شمال ایران زیاد می شود و منابع آبی شمال ایران دیگر کفاف آن همه جمعیت مهاجر را نخواهد داشت و شمال ایران نیز دچار کم آبی می شود.

او معتقد است که هنوز می توان ایران را از کم آبی نجات داد. راه حل او در دو بخش خلاصه می شود: کاستن از استفاده بیش از حد مصرف کنندگان از آب و پایین آوردن هدر رفت سیستم آبرسانی توسط مدیریت درست آب. راه حل هایی که اگر عملی نشوند ایران را به زعم ناصر کرمی تبدیل به سومالی خواهند کرد.

پیش از این دکتر آخانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در گفت و گویی خبر از وقوع ریزگردها در شمال ایران داده بود. بهمن سال گذشته بود که این کارشناس محیط زیست از هجوم مهاجرت های جدید به شمال ایران و به تبع آن ساخت و سازهای زیاد گفت و از برداشت بی رویه درختان و نابودی جنگل ها در شمال ایران که باعث خالی شدن حصار استان های شمالی از درختان می شود و راه را برای ورود ریزگردها به سرزمین های شمالی ایران باز خواهد کرد. دو ماه از این پیش بینی نگذشت که بندرانزلی درگیر ریز گردهای یکی دو روزه شد. حال ظاهرا باید خطر مهاجرت و تخریب جنگل ها و هدررفت منابع زیرزمینی آبی توسط سدسازی های بی رویه و استفاده نادرست در صنعت کشاورزی در استان گیلان را جدی گرفت. خشکسالی و کمبود آب در همین نزدیکی هاست. آیا مسئولان این خطر را احساس کرده اند؟