مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به شیوع بیماری فاویسم در فصل بهار گفت : این بیماری فصلی درمان دارویی ندارد اما در صورت نیاز به بیمار خون تزریق می شود.

ندای گیلان:مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به شیوع بیماری فاویسم در فصل بهار گفت : این بیماری فصلی درمان دارویی ندارد اما در صورت نیاز به بیمار خون تزریق می شود.

علی داوودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود : بیماران مبتلا به فاویسم در طول سال به ویژه ایام بهار به دلیل کشت و ورود باقلای معروف به باقلای مازندرانی به بازار دچار حملات کم خونی می شوند.

وی اظهار داشت : بیشترین شیوع این بیماری در نیمه دوم اردیبهشت تا پایان خرداد ماه است که موجب افزایش مصرف خون و فرآورده های آن در بیمارستان ها می شود.

وی با بیان این که سال گذشته 370 بیمار فاویسمی در بیمارستان های گیلان بستری و به آنها خون تزریق شد، خاطر نشان کرد : معمولا در فصل بهار به علت بروز این بیماری و به دنبال آن تزریق خون به بیماران فاویسمی، استفاده از خون در استان افزایش می یابد.

وی مشارکت مردم در امر اهدای خون را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و یادآور شد : هر یک واحد خون موجب نجات جان سه بیمار می شود.

مدیرکل انتقال خون گیلان ضمن قدردانی از همکاری مردم نوعدوست استان از آنان خواست تا با توجه به شیوع بیماری فاویسم در فصل بهار و فرارسیدن تابستان و حضور مسافران و گردشگران به گیلان با انتقال خون بیش از پیش همکاری کنند.

وی با اشاره به مشارکت کم بانوان استان گیلان در امر اهدای خون اظهار کرد : بانوان نیز مانند آقایان می توانند در این کار خداپسندانه شرکت کنند.

رنگ پریدگی ، زردشدن ، تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ، ادرار زرد و تیره رنگ ، دل درد شدید ، احساس خستگی یا گاهی تب ، نارسایی کلیه و در مراحل حاد افزایش ضربان قلب و شوک از علایم بیماری فاویسم است.

خوردن حتی یک دانه باقلا برای افراد مستعد به ابتلا به فاویسم و نزدیک شدن آنها به مزارع باقلا مشکلات حادی را برای این افراد به وجود می آورد.

با یک آزمایش ساده خون می توان از بیماری فاویسم مطلع شد.

پایگاه های انتقال خون در شهرستان های رشت ، لاهیجان ، آستارا ، بندرانزلی ، تالش ، فومن ، رودبار ، لنگرود و رودسر فعال است.

سالانه به طور میانگین بیش از 80 هزار واحد خون و افزون بر 200 هزار واحد فرآورده های خونی در بیمارستان های استان گیلان توزیع می شود.