رییس مجمع اصناف گیلان گفت: دستورالعمل‌هایی که برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها صادر می‌شود، کار اصناف را سخت می‌کند.

ندای گیلان:رییس مجمع اصناف گیلان گفت: دستورالعمل‌هایی که برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها صادر می‌شود، کار اصناف را سخت می‌کند.

 احتمال تغییر قیمت در محصولات لبنی، خبری که در روزهای گذشته تیتر بسیاری از رسانه‌ها بود و گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره افزایش قیمت این محصول در رسانه‌ها شده است. کارشناسان بازار بر این موضوع تاکید دارند که افزایش در قیمت محصولات لبنی تاثیری انکارناپذیر در بازار دارد.

جلال‌الدین محمد شکریه رییس مجمع امور صنفی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درخصوص افزایش قیمت شیر در استان گفت: طبق ابلاغیه‌ای که از معاون اول رییس‌جمهوری دریافت شده است افزایش قیمت در کالاها اعمال نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در آخرین جلسه تنظیم بازار استان پیشنهادی برای افزایش قیمت شیر در گیلان مطرح نشد.

شکریه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حق بیمه و افزایش مالیات به طبع قیمت کالاها هم باید افزایش یابد اما دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود کار را برای اصناف سخت می‌کند.

وی گفت: به طور مثال قیمت گوشت از ابتدای سالجاری تا به امروز 2 تا 3 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، پس قصابان فقط همان 8 درصد سود خود را اعمال می‌کنند و با قیمت بالا به آش‌فروشان می‌فروشند و این راستی آزمایی در فاکتورها مشخص است اما دستور داده شده که قیمت آش، حلیم و … نباید افزایش پیدا کند.

شکریه تصریح کرد: در حال حاضر قیمت شیر در گیلان افزایش نداشته است و احتمال افزایش قیمت هم وجود ندارد.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران می‌گوید: افزایش قیمت لبنیات تاثیری منفی در بازار داشته و این تاثیر را می‌توان در میدان فروش دید. چون با افزایش قیمت، قدرت خرید مردم کمتر خواهد شد. به این ترتیب باید چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده شود چراکه در غیر این صورت، میزان تقاضا برای محصولات لبنی پایین می‌آید و کارخانه نیز متعادل با میزان تقاضا، شیر خام را از دامداری خریداری می‌کند و در نتیجه زیان اصلی به دامداران وارد می‌شود.

وی با اشاره به مشکل دیگری که به واسطه افزایش قیمت شیر به وجود می‌آید، بیان می‌کند: از سوی دیگر باید به سبد کالای مردم نیز توجه کرد. چون مردم سبد کالای خود را براساس درآمدشان تنظیم می‌کنند بنابراین با افزایش قیمت لبنیات و با توجه به هزینه‌های زندگی، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

پیشنهادی که سروستانی برای بهبود این وضعیت می‌دهد و به قانون افزایش بهره‌وری درباره تعیین قیمت و همچنین خرید تضمینی شیر در سطح گسترده و نامحدود اشاره می‌کند و معتقد است با اجرای این طرح، شیر، قیمت واقعی خود را پیدا می‌کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت تمام شده کالاها در مقایسه با سال گذشته تفاوت دارد و این موضوع را در هیچ یک از کالاها و خدمات نیز نمی‌توان نادیده گرفت. از سوی دیگر، در سال گذشته، قرار بر این بود که کارخانه‌ها شیر خام را با قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنند اما متاسفانه این تصمیم هنوز اجرایی نشده و تمامی مسائلی که در حوزه لبنیات و قیمت آنها وجود دارد به این تصمیم‌ها وابسته است.