استاندار گیلان با بیان اینکه فضای حاکم بین واحدهای تولیدی و بانکها بر مبنای تعامل و همکاری است، گفت: از بانکها انتظار داریم درصد قابل توجهی از منابع خود را به تولید اختصاص دهند تا شاهد رونق بیشتری در این بخش باشیم .

به گزارش ندای گیلان از رشت،اسدالله عباسی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان به تلاش های صورت گرفته برای تحقق شعار راهبردی سال درخصوص افزایش تولید، مهار تورم و اشتغالزایی در استان اشاره کرد و افزود: سعی داریم استان گیلان رتبه مطلوبی در بخش اقتصادی کسب کند.

وی اضافه کرد: برخی واحد های تولیدی سرمایه خود را صرف تولید، توسعه و خرید مواد اولیه می کنند؛ اما اگر انحرافی در منابع مالی و سرمایه گذاری مشاهده کردید و یا اگر سرمایه صرف فعالیت غیر مولد می شود می توانید این انحرافات را در این کارگروه مطرح کرده و اطلاع رسانی کنید در غیر اینصورت برای چرخیدن چرخ واحد های تولیدی همکاری لازم را داشته باشید.

عباسی تصریح کرد: نگذاریم واحد های تولیدی هرچند کوچک از چرخه تولید باز بمانند و به تامین سرمایه در گردش و نقدینگی این واحد ها کمک کنیم و بدنبال راه حل برای رفع مشکلات آنها باشیم.

*نگاه دولت سیزدهم صلح، دوستی، همکاری و تعامل است

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتیجه بخش بودن همه ظرفیت های زیرساختی در استان که سالیان سال مغفول مانده بود مانند پل مرزی آستارا آستاراچای اظهار کرد: این پل ارتباط دهنده آسیای میانه، قفقاز و اوراسیا است و می تواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن ترانزیت کالا، کاهش هزینه ها و صادرات محصولات ایرانی باشد.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از بدخواهان بدنبال تیره کردن روابط بین ایران و آذربایجان بودند، گفت: دشمنان تمایل داشتند بین ۲ کشور بجای پل، دیوار بکشند؛ ولی نگاه دولت سیزدهم صلح، دوستی، همکاری و تعامل است.

وی ادامه داد: پل آستارا-آستارا بسیار حائز اهمیت است؛ این پل که قدمتی نزدیک ۸۰ ساله دارد بارها تخریب و بازسازی شد و هم اکنون نیز از ظرفیت این پل بهره گرفته می شود.

وی اضافه کرد: با انعقاد قرار داد پل جدید مراحل احداث این پل طی ۱۸ ماه تکمیل و جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان سایت موقت را راه اندازی کردند؛ طی روزهای آینده شاهد تردد کامیونها در مرزها خواهیم بود و مشکلاتی که برای عبور و مرور این کامیونها ایجاد شده بود برطرف شد.

وی تصریح کرد: ظرفیت پل قدیم ۲۵۰ کامیون بصورت رفت و برگشت بود که با راه اندازی پل جدید و سایت دائم مسیر چهار خطه رفت و برگشت دایر خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: از ظرفیت پل قدیم برای تردد مسافران بهره خواهیم گرفت؛ با استفاده از همه ظرفیت ها دیگر شاهد تراکم کامیون در این پایانه مرزی نخواهیم بود و تقاضا برای عبور از این مسیر بیشتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: با باز شدن چرخه تنظیم بازار، آنچه نیاز بازار است می توان به کشورهای همسایه صادر کرد؛ اشتغال را افزایش داد و تولید و کسب و کار را رونق بخشید.

*رشد ۲۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی گیلان در سال جاری

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۵۸ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که این سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳۰ درصد رشد داشته است.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: طی ۶ جلسه ای که این کارگروه تشکیل شد ۱۶۲ مورد مصوبه داشت که بیش از ۹۰ درصد این مصوبات اجرایی شده مابقی نیز در دست اقدام است که با همکاری همه اعضای کارگروه بویژه بانکها اجرایی خواهد شد.

وی میزان سرمایه گذاری و جواز تاسیس صادره در سال ۱۴۰۱ را ۱۲۸ مورد اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال تا پایان آذر ماه جاری ۱۱۹ جواز تاسیس صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشت و علت این کاهش عدم وجود زیرساختها، کمبود زمین و معضلات محیط زیستی بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان سرمایه‌گذاری برای جواز های صادر شده را هفت هزار و ۲۹ میلیارد ریال دانست و افزود: پیش بینی اشتغال جوازهای تاسیس صادره سه هزار و ۴۹۰ نفر می‌باشد که با راه‌اندازی این واحدهای صنعتی اشتغال مناسبی را در حوزه صنعتی در استان شاهد خواهیم بود.

پورحیدری افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۱۵۸ واحد صنعتی وارد چرخه تولید شدند در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶ واحد تولیدی به بهره‌برداری رسید که رشدی بیش از ۲۵ درصدی را در تعداد واحدهای تولیدی ایجاد شده شاهد هستیم.

وی اشتغال ایجاد شده در واحدهای تولیدی به بهره‌برداری رسیده در سال جاری را هشت هزار و ۲۵۲ نفر دانست و یاد آوری کرد: استان گیلان از نظر اشتغال زایی رشد ۳۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

در این جلسه ۲۸ فقره مصوبه مورد توافق در کارگروه کارشناسی فرعی مورد تایید قرار گرفت و سه فقره طرح شامل تعیین تکلیف و تقسیط بدهی و تنفس، استمهال(مهلت گرفتن از دادگاه) و تقسیط بدهی و تنفس، مسائل مربوط به زیر ساخت شهرک ها جهت بررسی کارشناسی به کارگروه اصلی ارجاع داده شد که در نتیجه پس از بحث و بررسی در این جلسه مورد موافقت قرار گرفت.