محمد شهبازي اظهار کرد: در دو ماهه نخست سالجاري ۲۶ هزار و ۵۲۷ تن كالا از گمركات گيلان ترانزيت خارجي (مبدا) صورت گرفته است و ارزش اين كالاهاي ترانزيت شده ۲۷ ميليون و ۵۶۸ هزار و ۳۴۶ دلار است.

ندای گیلان:محمد شهبازي اظهار کرد: در دو ماهه نخست سالجاري ۲۶ هزار و ۵۲۷ تن كالا از گمركات گيلان ترانزيت خارجي (مبدا) صورت گرفته است و ارزش اين كالاهاي ترانزيت شده ۲۷ ميليون و ۵۶۸ هزار و ۳۴۶ دلار است.

وي خاطرنشان كرد: طي دو ماهه نخست سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۳۸ تن كالا به ارزش ۲۱ ميليون و ۶۵۱ هزار و 66 دلار از گمركات گيلان ترانزيت خارجي (مبدا) شده است.

شهبازي افزود: بر اين اساس، ارزش كالاهاي ترانزيت خارجي (مبدا) شده از گمركات گيلان در دو ماهه نخست سالجاري ۲۷ درصد و نظر وزني ۱۰۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.

وی در بخش صادرات كالاي غيرنفتي ادامه داد: در دو ماهه نخست سالجاري حدود ۵۸ ميليون و ۷۶۵ هزار و ۸۵۸ دلار كالاي غيرنفتي با وزن ۱۲۹ هزار و ۹۳۱ تن از گمركات گيلان (انزلي، آستارا و حسن‌رود ) صادر شده است.

شهبازی عمده كالاهاي صادر شده از گمركات گيلان را محصولات نباتي، محصولات معدني و مصنوعات از آن، محصولات صنايع شيميايي عنوان كرد و افزود: اين كالاها به بيش از ۳۰ كشور دنيا صادر شده است.

ناظر گمركات گيلان و مديركل گمرك انزلي تصريح كرد: صادرات گمركات استان عمدتا به كشور روسيه، آذربايجان و عراق انجام مي‌شود .

وی متذکر شد: ما همچنين با كشورهاي گرجستان، قزاقستان، هند، اوكراين، آلمان، بلوروس، ارمنستان، فرانسه، تركيه، جمهوري مولداوي، انگلستان، امارات متحده عربي، مالزي، اندونزي، عراق، افغانستان، كنيا و… مبادلات تجاري داشته‌ايم و كشورهايي همچون آفريقاي جنوبي، اندونزي، مالزي، استوني، جمهوري چك، كنيا و جزيره استوك از جمله كشورهايي هستند كه به مقصد كالاهاي صادراتي ما افزوده شده‌اند.

ناظر گمركات گيلان يادآور شد: در اين مدت همچنين بالغ بر ۲۳۶ هزار و ۸۱۱ هزار تن كالا به ارزش حدود ۱۲۹ ميليون و ۲۵۷ هزار دلار از طريق گمركات استان گيلان به كشور واردات قطعي شده است .

شهبازي تصريح كرد: بيشترين درصد وزني و ارزشي كالاهاي وارداتي از استان گيلان را آهن‌آلات، ماشين‌آلات و چوب تشكيل مي‌دهد .

وي ادامه داد: عمده واردات گمركات گيلان از كشور فدراسيون روسيه، قبرس، امارات متحده عربي، اتريش و… است.