ندای گیلان:بسم الله الرحمن الرحیم . به سهم خودم برای دعوت حضور در پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس تشکر می کنم . با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک می شویم تکثر فعالیت رسانه ها بیشتر می شود و امیدواریم که در پایان این نشست ، صحبت هایی که عنوان می شود ارزشی برای مردم […]

ندای گیلان:بسم الله الرحمن الرحیم . به سهم خودم برای دعوت حضور در پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس تشکر می کنم . با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک می شویم تکثر فعالیت رسانه ها بیشتر می شود و امیدواریم که در پایان این نشست ، صحبت هایی که عنوان می شود ارزشی برای مردم از نظر تنویر ،فایده ای برای مدیران از جهت تحرک و امیدی نیز برای مملکتمان از نظر فضا ایجاد شود .

رشت پرس : روند پیشرفت تیم مذاکره کننده با کشورهای 5+1 و رویکرد مجلس در این مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ابتدا باید تفاوتی در بین مجلس و نمایندگان مجلس قایل شویم . هیچوقت مجلس در مورد مذاکرات منفی رفتار نکرده است . نمایندگان نیز نظراتی دارند . نظرات نمایندگان اتفاقا بسیار خوب است . مگر جامعه ی ما تک نظره است ؟ نظراتی که در مجلس عنوان می شود نتیجه ی نهایی نیست بلکه نظر مجلس تبدیل به بیانیه و مصوبه می شود . رییس مجلس ، جلسه را اداره می کند و میزان نصف به اضافه ی یک از نمایندگان ملاک است . ممکن است قانون نشود اما تبدیل به بیانیه شود که در مورد بیانیه نیز حرفهای زیادی وجود دارد . پس باید بگوییم که نظر مجلس را مصوبات ، آرا و یا در موارد معدودی بیانیه ها بیان می کنند .

تا کنون در خصوص مذاکرات هیچ رای گیری صورت نگرفته است . مذاکره یک تصمیم ملی است تصمیم ریاست جمهوری هم نیست . مقام معظم رهبری فرموده اند که نرمش قهرمانانه صورت بگیرد یعنی مذاکره ، و خروجی آن را توافق عزت مندانه بیان کردند . طرح در مجلس قانون نیست . قانون آن را می دانیم که از مجلس عبور داده شود ، شورای نگهبان هم تایید کند و رییس مجلس آنرا برای اجرا ابلاغ کند . حتی مصوباتی داشته ایم که بعدها مسکوت گذاشته شده است . هر مصوبه ای نیز قانون نیست.

در گام نخست باید با آیین نامه ی مجلس آشنا شویم چون مجلس با نهادها فرق دارد . هیچ تصمیم خلاف آیین نامه ای نمی تواند مجرای اجرا باشد .در زمینه ی مذاکرات هم آرا وجود دارد اما به تصویب مجلس نرسیده است . در جامعه هم این نظرات وجود دارد .

فردی به مانند من می گوید نفس مذاکرات خوب است چون تصمیم سازی نیاز به حرف زدن و مذاکره دارد . تریبونی ایجاد شده ما داریم با دنیا حرف می زنیم و از این راه دنیا را متوجه خود می کنیم . ممکن است برخی از حرفهای ما دنیا را اغنا کند . گاهی اوقات این سخن گفتن های ما باعث بروز اختلاف در بین دول اروپایی و آمریکایی خواهد شد ، خب طبیعی است چون کشور ما با اروپایی ها داد و ستد دارد اما با آمریکا نه .

مذاکره جز دین است . اگر مذاکره منجر به تصمیمی شود که عزت مندانه نباشد، بله باید انتقاد شود . کسانی حق ندارند که این گروه خائن بدانند .

آقای ظریف فرد استراتژیست نیست ، ماموریتی دارد که باید به انجام برساند . ایشان از خطوط قرمز عبور نکرده که وی را خائن بنامیم و از سوی دیگر اتفاقی هم هنوز نیافتاده که ایشان را قهرمان عنوان کنیم . اما در خصوص اینکه آقای ظریف آبروی خود را گذاشته و در این مذاکرات عرق ریخته است از وی تقدیر می کنیم .

اصل مذاکره را اسلام پذیرفته و اهل احتجاج است . یعنی فرد مسلمان با ملهد و دهری و غیره می تواند حرف بزند . وقتی که توافقی صورت می گیرد باید حقوق ملت در آن لحاظ شود و مصالح کشور در نظر گرفته شود .

وظیفه ی وزارت امور خارجه برقراری دیپلماسی است . از دولت آقای روحانی متشکریم که این شرایط را ایجاد کرد که بتوانیم با دنیا صحبت کنیم . حداقل برای برخی از افراد در داخل کشور حجت تمام شد و این یک دستاورد است . اصل انجام تکلیف دستاورد است اما بعضی ها کارنامه را مد نظر دارند . معنای تحسین نه قهرمان سازی ست و نه صحه گذاشتن به توافقی که هنوز نمی دانیم چیست . دوستانی هم که در داخل هستند نباید سکوت کنند .

صحبت ما این است که راهنمایی کنید ، کمک حقوقی و فنی انجام دهید رفرنس هایی را به آنها ارایه دهید نه اینکه فحاشی کنید . ما موافق خفقان نیستیم .

معنای آزادی این است که دو طرف حق دارند عقیده ی خود را بیان کنند . این بخش را دین کاملا مشخص کرده است . بالحکمه و الموعظه الحسنه یعنی اینکه ما همیشه می توانیم با دیگری جدال داشته باشیم اما از طریق حسنه و احسن. همه حق دارند نقد کنند اما نقد باید منطقی باشد نه کینه توزانه و با رعایت اخلاق و ادب باشد . دشمنی و رقابت های سیاسی را نباید در این قضیه وارد کرد .

اگردو گروه بخواهند از مذاکرات هسته ای به عنوان دستاورد انتخابات استفاده کنند بد است . هر دو گروه حق دارند کار خود را انجام دهند اما هیچ یک از اینها حق ندارد این را به عنوان یک موفقیت برای خود بداند .

به گروه رقیب هم می گوییم حق دارید نقد کنید اما نقدتان باید مستند ، محتوایی و برای حل مساله باشد نه برای ایجاد مانع .

در قانون اساسی آمده است که فقط با دول محارب قطع رابطه کنیم . دولتی که بخواهد با کشور ما مذاکره کند کشور محارب نیست . دولت وظیفه ی مذاکره دارد و اعلان صلح و جنگ نیز طبق دستورات مقام معظم رهبری است .

رشت پرس : در مصاحبه های خود عنوان کردید که سقوط اخلاقی در مجلس روی داده است خطاب شما به کدام دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است ؟

انقلاب ما یک انقلاب اقتصادی محض نبود . بنده هم به عنوان یکی از گروههای مرجعی که جمعی از ایرانیان و گیلانیان و مردم را به خیابانها آوردیم برای دفاع از امام و انقلاب علیه شاه ، واقعا هدف گیری ما اقتصاد نبود . البته ممکن است که امروز اقتصاد مساله ی مهمی در کشور باشد ولی اگر فرهنگ نباشد فایده ای ندارد .

نان باشد اما ادب نباشد . لباس بر تن داشته باشیم اما از دهانمان سخن شر بیان شود . پیغمبر می فرمایند من آمده ام که مکارم اخلاق را کامل کنم . جامعه ی اسلامی جنبه ی الگویی دارد . روابط و اخلاقیات در اسلام تعریف شده است برای ارتباط با مردم با خدا با طبیعت همه چیز مشخص شده است . مجاز به این نیستیم که به انسانهای دیگر لقب زشت بدهیم . «و لا تنابزوا علی الالقاب » . در اسلام به شدت این عمل نهی شده است . ممکن است در زمینه ی جهت گیری های سیاسی در مقابل سکولار و متحجر بایستیم چون آن فرد به جمود گرفتار است و به مانند یک فرد متصلبی است که دنیا و نیازهای مردم را نمی فهمد و گروه دیگر هم فکر می کند که دین فقط به درد مسایل فردی می خورد . ما با این دو گروه مخالفیم .

آنهایی که تحت عنوان روشنفکری دین را کارآمد نمی دانند و ادعا می کنند که دین به درد حل مسایل جامعه نمی خورد . ما می گوییم خیر دین درتمامی شئون اجتماعی کشور حاکم است . قانون مصوب مجلس بدون تایید شرعی تعیین نمی شود .

همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند اقتصاد و فرهنگ با هم است و نمی شود یکی را فدای دیگری کرد . در هشت سال پیش بنده مطلبی را بیان کردم تحت عنوان غربت فرهنگ . در حال حاضر نیز با حدود 200 نفر از دوستان فراکسیونی را تشکیل دادیم « فراکسیون فرهنگ و هنر و رسانه » و بنده هم سخنگوی آن فراکسیون هستم . هدف زندگی اخلاق است ، یکی ازاین فضایل اخلاقی ، رعایت حقوق دیگران است . مردم و حاکمیت نسبت به هم از حقوقی برخوردار هستند . مجلس می تواند عصاره ی فضایل و راس امور باشد . معلم ، دانشجو ، امام جمعه می توانند الگوی اخلاق باشند . اما وقتی معلم مشکل معیشتی داشته باشد اخلاق کمرنگ می شود . از طرفی نیز معلم و استاد باید بروز باشد. رسانه ها نیز باید به دنبال حریم و اخلاق باشند در عین حال دنبال تامین معیشت هم باشند . نمایندگان مجلس هم باید جایگاه خود را حفظ کنند ، باید حق را رعایت کنند . ما نمایندگان مجلس مراقب سخنان خود از این تریبون ملی باشیم ، گاهی همین سخنان ممکن است موجب تفرق و تزلزل ایمانی مردم شود و جامعه را نسبت به حکومت بی اعتماد کند .

اسلام دینی است جامع ، کامل و به هم پیوسته و تمامی این تعاریف مشخص شده است . بعضی از رفتارهای ما متاسفانه جامع ، صالح و کامل نیست .اخلاق در حقیقت تعیین روابط دقیق اشخاص با یکدیگر است و این امر باید از یک قواعدی پیروی کند که در زمینه اجتماع ، میثاق آن قانون است ، یعنی قانون برای ما اخلاق است . در متون دینی هم تعاریفی داریم که بسیار خوب است .

رشت پرس : استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید و مردم در این شرایط چگونه می توانند به انتخاب اصلح دست یابند؟

هنوز در خصوص انتخابات قانون تغییر نکرده است تا قانون عوض نشده ما نظریه ای نخواهیم داشت پس اکنون هیچ هزینه ای متوجه ی مردم نیست . اما انتخاب اصلح در حال حاضر چگونه صورت می گیرد ؟ در زمینه ی انتخابات ریاست جمهوری یکی از این موارد که موجب تشخیص اصلح می شود مناظرات کاندیداهاست . یکی دیگر از این روشهای تشخیص ، توسط معرفی رسانه ها است . مورد دیگر سوابق اجرایی فرد است . قدرت تبلیغی هم بسیار موثر است . عوامل اصلی رای آوردن در ایران ، قومی ، رسانه ای ، حزبی ، شناخت ، اجرایی و غیره است .

در زمینه ی خرج کرد و هزینه ها در انتخابات ، می توان قانونی لحاظ کرد که این هزینه ها مشخص شود و مهم این است که پول کثیف نباشد . دولت یا مجلس قانونی تعیین کند که منشاء هزینه های انتخاباتی از صفر تا صد مشخص کند ، کار چندان پیچیده ای نیست .

ولی راههای زیادی وجود دارد که یک کاندیدا هزینه های سنگین متحمل نشود . یکی از این روشها ائتلاف با سایر نمایندگان است . هزینه های تبلیغاتی تقسیم می شود . برخی از هزینه ها را احزاب و انجمن ها بر عهده می گیرند . یکی از دلایل کسب رای نیز شهرت فرد است ، این قضیه غیر قانونی و غیر عرفی نیست . نمی توانیم اشتهار را از یک نماینده بگیریم . بهرحال آن فرد سمت های اجرایی خوبی در گذشته داشته است .

بحث این است که انتخابات نه دوره ی نمایندگی اخیر آیا جواب داده است یا خیر؟ اگر این امر مثبت بود پس چرا در هر دوره نزدیک به 180 نماینده در مجلس تغییر می کنند . این نشان می دهد که مردم از عملکرد این نمایندگان راضی نبوده اند پس شیوه غلط است . باید افرادی به مجلس ورود کنند که دارای وزن بالایی از نظر فعالیت و اجرا در حوزه ی انتخابیه خود باشند و پیگیری های جامع تری داشته باشند . باید این فرصت را به مردم بدهیم که افراد قوی تری را برگزینند .

باید به افرادی رای داده شود که مسایل و معضلات مردم را بشناسد و توانایی حل آنها را داشته باشد . ایرادات شکلی از این لایحه ی استانی شدن انتخابات گرفته شده ، اما وزارت کشور اعلام آمادگی کرده است که بصورت پایلوت این امر را اجرایی کند . یکی از این پایلوت ها استان گیلان است چون مسایل قومی و مرزی و مذهبی به آن صورت ندارد .

روش فعلی انتخابات به عقیده ی بنده برای انتخاب افراد شایسته تر صحیح نیست .

رشت پرس : ارزیابی شما در خصوص تک نرخی شدن بنزین و تورم حاصله از اجرای آن چیست ؟

به جرات می توان گفت که بسیاری از افراد جامعه هنوز معنی تورم را به درستی نمی دانند . آیا تورم یعنی اینکه قیمت ها گران تر نشود ؟ تورم بدین معنی است که شیب قیمت مدیریت شود . تورم کنترل حد گرانی است .

تک نرخی شدن دارای فوایدی است ، جلوگیری از رانت یکی از این فواید است . در زمینه ی مباحث مربوط به پدیده ی چند نرخی فساد حاکمیت زیاد می شود و مردم را نسبت به حکومت بدبین می کنیم . البته نمی گویم که وقتی بنزین را تک نرخی می کنیم به مردم کمک نکنیم . می توانیم این کمک را از راه درمان ، معیشت و سبد کالا… انجام دهیم .

زمانی این کمک ها در قالب تسهیلات به تولید کننده اعطا می شود ولی متاسفانه برخی تولید کنندگان این تسهیلات را رسوب می دهند . بدین معنا که از تسهیلات در جای خود بهره گیری نمی کنند . یکی از دلایل اینکه کشور ما در زمینه ی اجرای پروژه ها با مشکل روبرو است این امر می باشد که این تسهیلات به طور کامل در پروژه ها صرف نشده است .یکی از عیوب تک نرخی شدن هم افزایش قیمت هاست . بدترین راهی که وجود دارد افزایش حقوق و دستمزدها است . باید از هزینه های مردم بکاهیم .

وقتی که قیمت ها واقعی می شود در زمینه ی تک نرخی شدن یکی از فواید جلوگیری از قاچاق سوخت است . تک نرخی شدن به نفع کلان مملکت ، جلوگیری از قاچاق معکوس ، اقتصاد رقابتی ، جلوگیری از مصرف رو به تزاید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است .

مجلس هشتم به دولت اجازه داد که این قانون را اجرایی کند طبق قانون هدفمندی یارانه ها ، دولت باید 46 هزار میلیارد تومان خرج کند ، 20 هزار میلیارد تومان از این بودجه کم دارد پس دولت ناگزیر است برای جبران این کسری از برخی پروژه ها بزند . باید این پول از طریق حامل های انرژی جذب شود .

رشت پرس : آرایش سیاسی مجلس دهم به طور قطع تغییر خواهد کرد جنابعالی خود را از طیف اصولگرایان می دانید یا اصلاح طلبان ؟

در مجلس ششم ، در جلسه ی دوازدهم در سال 79 عنوان کردم که بنده آدم حزبی نیستم . ولی معیار بنده اسلام ، امام و رهبری ، نظام ، انقلاب ، عدالت ، قانون اساسی و مردم است .بنده فردی مسلمان هستم پس باید این معیار را بپذیرم . مواضع امام و رهبری مواضع ما است . انقلاب یک معیار است پس با مخالفین انقلاب نباید کاری داشته باشم . خود نظام یک معیار است . بعضی ها اصل انقلاب را قبول ندارند ، عدالت جوهره است . پس تمامی این امور از نظر من حایز اهمیت است . بنده در جایگاه سیاسی مدافع دولت منتخب هستم . رویکرد ما نباید بر اساس شخص باشد ، حق ملاک است .

با افراطی بودن مخالف هستم . عیب امثال ما این است نمی خواهیم افراطی باشیم اصرار به احزاب هم نداریم ولی با اکثریت کار می کنیم چون اکثریت را قانون می دانیم . براساس چنین رویکردی انتخابات اسفند ماه سالجاری را انتخابات احزاب نمی دانم و عقیده دارم احزاب برنده نمی شوند . مردم دنبال افرادی هستند که مشکلات شان را تشخیص دهند ، بتواند تصمیم بگیرند و انتظار کار و عمل و پیگیری دارند . بنده با فراکسیون کار می کنم اما تعلق حزبی ندارم .

باید قواعد اجتماعی را رعایت کنیم . میزان رای مردم است .

رشت پرس : ارزیابی شما از مجوز سخنرانی ها و پیامدهای لغو برخی از سخنرانی ها را چیست؟

هر چیزی که بر خلاف قانون درج و اجرا شود له و بر علیه افراد مجاز نیست . سخن ما این است که سخنرانی مجوز می خواهد زمانی که وزارت کشور برای یک سخنرانی مجوز صادر می کند بقیه حق ندارند که این سخنرانی را بهم بزنند .

البته می توانند نقد خود را عنوان کنند . حق داریم علیه سخنران و علیه ی برگزار کننده اقامه ی دعوا کنیم . ولی حق نداریم برویم و یک سخنرانی را بر هم بزنیم . بنابراین اینجانب اختلال در سخنرانی ها را قانونی و اخلاقی نمی دانم . البته نمی گویم که محتوای همه ی سخنرانی ها نیز قابل تایید است . تمام سخنرانی ها باید فرآیند خود را طی کنند حتی مسوولین انتظامی آن سخنرانی هایی که مجوز دارند را رعایت کنند ، معنی این نیست که هر سخنرانی حرف حق گفته است یا پس از سخنرانی ما حق هیچگونه پیگیری از برگزاری جلسات مشابه یا انتشار مطالب عنوان شده و یا شکایت قضایی نداریم .

واقعا این روش خوبی نیست که به مخالف اجازه ی صحبت ندهیم . منظور بنده فرد مخالف دین و غیره نیست . سخنرانی تابع قواعدی است . سخنران باید خود را تابع قواعدی بداند و مخالفین سخنران و سخنرانی حق ندارند از راه غیر قانونی دنبال حل مساله باشند .

رشت پرس : اگر بخواهید به عملکرد خود در دوران نمایندگی نمره ای دهید چه امتیازی را در نظر می گیرید ؟

اینجانب عقیده دارم که هر فردی که درجایگاه دولتی و نمایندگی قرار دارد باید در ابتدا به این نکته در مورد شخص اندیشید که وظایف ، اختیارات ، و میزان اعتبارات وی چه بوده است . بنده خود را در پیگیری ، نظارت ، رعایت آیین نامه و حضور ، قوی می دانم .

به جرات می گویم که در تمامی دوره هایی که بودم جز پنج نماینده از 20 نماینده ی اول بودم . نماینده ی حاشیه ای و گوشه نشین نبودم . در بین مردم نیز تا جایی که در توان داشته ام حضور یافتم . در زمینه ی پیگیری امور تا جایی که بتوانم پیش می روم . حق خودم می دانم که برای هر موضوعی جواب داشته باشم . بر اساس قانون و مقررات به پیگیری های خود ادامه می دهم و تا حصول نتیجه از پای نمی نشینم . نمره را هم مردم به عملکرد نمایندگان می دهند .

و اما سخن پایانی شما …

بنده معتقدم که گیلان عقب مانده است و باید این رمز عقب ماندگی کشف شود . گیلان در کشور رجال کم دارد و باید این امر را بیابیم . استان در حکومت نقش اساسی از جهت وزیر و وکیل نداشته که باید ببینیم علت آن چیست و بنده این امر را به دیگران نسبت نمی دهم .

ما رجال کش هستیم برای رجال پرونده می سازیم . به این موضوع علاقه داریم که خودمان دیده شویم . کسانی در این استان هستند که حاضرند مردم را طوطیا کنند که فقط اسم آنها باشد . بنده معتقدم که ما داشته هایی داریم که الهی است . نباید رجال کشی کنیم در این استان رجال کشی زیاد است همانطوری که رجال سازی نیز زیاد است . مشکلات زیادی در استان داریم و این مشکلات از گذشته و حال در همین استان است و بیشتر در خواص است .