مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: آموزش و آگاه‌سازی نوجوانان، جوانان و والدین آنها و مربیان مهدهای کودک نسبت به عوارض مواد مخدر مهم‌ترین راهبرد با این پدیده شوم است.

ندای گیلان:مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: آموزش و آگاه‌سازی نوجوانان، جوانان و والدین آنها و مربیان مهدهای کودک نسبت به عوارض مواد مخدر مهم‌ترین راهبرد با این پدیده شوم است.

محمدرضا پارسی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر اعتیاد چالش جدی جوامع بشری است و نه تنها به عنوان چالش امروز مطرح بوده بلکه از دیرباز وجود داشته و نسل جوان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور کاهش یافته است، افزود: نوع مواد مصرفی به انواع پرخطر صنعتی و محرک تغییر یافته و آسیب‌های این مشکل اجتماعی هر روز در حال تشدید است و ناگزیریم مناسب با این پدیده خود را به عنوان دولت تقویت کنیم و جوانان را از اعتیاد مصون بداریم.

رئیس کمیته پیشگیری از مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان سیاست‌های سازمان بهزیستی در امر پیشگیری از مواد مخدر تصریح کرد: برای مقابله با اعتیاد باید در بخش عرضه و تقاضا فعالیت شود.

وی افزود: باید جلوی عرضه مواد مخدر گرفته و تقاضا را کاهش دهیم تا توجه جوانان به مواد منفی شود و به طرف آن سوق پیدا نکنند.

پارسی با اشاره به اینکه اگر یک‌سویه کار کنیم نمی‌توانیم جلوی عرضه مواد مخدر را بگیریم، تصریح کرد: در گذشته تنها محافظت از مرزها را داشتیم اما اکنون مواد در داخل کشور نیز تولید می‌شود و باید برای مقابله با آن در کنار دیگر دستگاه‌ها مشارکت داشته باشیم.

وی کاهش تقاضا را در سه محور عنوان کرد و گفت: پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ ناشی از مصرف مواد مخدر، محورهای مهم کاهش تقاضا است.

مدیر کل بهزیستی گیلان پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری یعنی افرادی که در معرض خطر مصرف مواد قرار می‌گیرند نوجوانان و جوانان در قبال اعتیاد مصون شده باشند.

وی مهم‌ترین راهبرد در امر پیشگیری را آموزش و آگاه‌سازی نوجوانان، جوانان و والدین آنها و مربیان مهدهای کودک نسبت به عوارض مواد مخدر و مقابله با این پدیده شوم عنوان کرد.

پارسی شماره‌های 1480 و 123 را برای افراد در بحث اعتیاد قابل دسترسی خواند و خاطرنشان کرد: ایجاد نشاط اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از دیگر راهکار مقابله با مواد مخدر است.

وی از وجود 47 کمپ «مراکز اقامتی میان‌مدت»، 6 تیم‌ سیار، یک واحد خدمات پناهگاهی و… در بحث اعتیاد بهزیستی گیلان خبر داد.