فرماندار صومعه‌سرا گفت: با توجه به تلاش‌های انجام‌شده مدیران استانی و شهرستانی و نماینده شهرستان بازهم دچار کمبود و قطعی برق در این شهرستان هستیم

به گزارش ندای گیلان،فتح‌اللهی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی استاندار با بخشداران دهیاران و شورای شهرستان در تالار فرشتگان آسایشگاه معلولین غرب گیلان با اشاره به اینکه شهرستان صومعه‌سرا اظهار کرد: صومعه‌سرا با ۶۳۲ و ۶ دهم کیلومترمربع وسعت دارای سه شهر، سه بخش و ۱۵۲ روستا است که از ۱۲۹ دهیاری و ۱۴۹ شورا جمعیت حدود ۱۲۵ هزارنفری را تشکیل داده و حدود ۵۹ درصد سکونتگاه‌ها به‌صورت روستایی و ۴۱ درصد شهری است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در سطح شهرستان در حال اجرا است به پروژه بزرگ سد لاستیکی تولم شهر کمربندی تولم شهر و احداث اورژانس بیمارستان اشاره کرد و افزود: چهار خطه کردن محور فومن به پونل فاز اول، احداث هم‌زمان ۴ سالن ورزشی و اجرای آب‌رسانی خدمات شهری و روستایی از فعالیت‌های در حال اجرا است.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه این شهرستان از برخی شاخص‌های مطلوب برخوردار است تصریح کرد: در بحث آسفالت راه‌های روستایی میانگین کشوری حدود ۵۱ درصد و استانی ۵۲ درصد است که میانگین صومعه‌سرا ۶۸ درصد را نشان می‌دهد و این بیانگر شاخص بالای این شهرستان در مقیاس کشوری است.

فتح الهی از بهره‌مندی صددرصدی مناطق بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق خبر داد و بیان کرد: میانگین کشوری آب شرب روستایی ۷۵ و استانی ۷۶ است و صومعه‌سرا از ۸۰ درصد شاخص آب شرب روستایی برخوردار است.

وی از آمار ۱۰۰ درصدی گاز در این شهرستان و فضای ورزشی مطلوب خبر داد و افزود: در بحث فضای ورزشی، کشور از شش و دودهم درصد و استان از ۸ درصد شاخص برخوردار است که صومعه‌سرا یک و سه‌دهم درصد شاخص را از آن خودکرده است که اگر ۴ سالن ورزشی مذکور به بهره‌برداری برسد این شهرستان به شاخص یک و نیم دهم درصد خواهد رسید.

فرماندار صومعه‌سرا یکی از ظرفیت تالاب‌ها را آب‌بندان‌ها با بیش از هزار هکتار پتانسیل موجود عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم از همین تالاب‌ها و آب‌بندها به‌درستی استفاده کنیم ضرورتی به ایجاد سد در شهرستان دیده نمی‌شود.

فتح الهی از ضرورت ساماندهی رودخانه‌ها سخن گفت و افزود: یکی از مشکلات اساسی صومعه‌سرا نیاز به لایروبی رودخانه‌ها است که با توجه به محدودیت در امکان اخذ مجوز و با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها متقاضی لایروبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده‌اند، امکان لایروبی محقق نشده است.

وی بیان کرد: اگر یک قایق موتوری بخواهد در رودخانه‌های شهرستان حرکت کند، امکان تردد آن به‌سختی ممکن می‌شود.

فرماندار صومعه‌سرا احیای آب‌بندها را به‌عنوان درخواست و از نیازهای استان دانست و خاطرشان کرد: احیای آب‌بندها ظرفیت ذخیره آب را چند برابر افزایش می‌دهد و اگر این مهم محقق شود میزان یک‌سوم میزان آبی که از سد منجیل مصرف می‌شود را می‌توان از همین ذخایر آبی تأمین کرد.

فتح الهی با بیان اینکه آب‌بندها هم می‌توانند آب کشاورزی، تولید ماهی و گردشگری را توأمان باهم داشته باشد تصریح کرد: در بحث آب شرب با وجود شرایط خوب شهرستان اما به دلیل فرسودگی و شکستگی لوله‌های برخی از مناطق روستایی و دچار کمبود آب شرب شده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به تلاش‌های انجام‌شده مدیران استانی و شهرستانی و نماینده شهرستان بازهم دچار کمبود و قطعی برق در این شهرستان هستیم گفت: رانش زمین در بخش تنیان صومعه‌سرا از مشکلات این شهرستان است که محدودیت‌ها و ضوابط باعث شده هنوز مردم با مشکل مواجه باشند.

فرماندار شهرستان صومعه‌سرا رفع مشکلات پسماند در حوزه‌های شهری و روستایی، ماشین‌آلات سنگین، آتش‌نشان نشانی را ضروری دانست و افزود: در بحث مربوط به کمک‌های اعتبارات شهرداری و تفویض اختیارات می‌توان مشکلات را کم کرد و این نیاز به توجه و مساعدت است./فارس