رادیکال های منتسب به جبهه اصولگرایان که در طول دو سال اخیر بیشترین هجمه رسانه ای و مخالفت علنی را با برنامه های دولت یازدهم به ویژه در حوزه سیاست خارجی داشتند در آستانه یک باخت دیگر و وداع با مجلس قرار گرفتند

دیدبان ندای گیلان-شرق گیلان:

 

تدبیر شرق – مهدی روحی : برگزاری دوره های متوالی انتخابات در طول  سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاکی از عزم جدی مردم ،فعالان سیاسی و گروهها

و جناحهای مختلف جهت رویارویی منطقی و به ثمر رساندن نتیجه یک انتخابات مطلوب است .

در فضای داخلی امروز، جریان محافظه کار پس از غافلگیری در انتخابات ریاست جمهوری و از دست دادن این قوه کلیدی در قالب جبهه اصولگرا و برخی جریانات سیاسی تندرو چون جبهه پایداری بدنبال حفظ اکثریت کرسی های مجلس و بازیگری در این عرصه است. بی شک شرایط این جناح با توجه به تعمیق شکاف و گسترش اختلافات بر سر موضوعات داخلی و خارجی به ویژه برجام هسته ای برای نیل به اهداف انتخاباتی واحد دشوارتر به نظر می رسد.

از دیگر سو، رادیکال های منتسب به جبهه اصولگرایان که در طول دو سال اخیر بیشترین هجمه رسانه ای و مخالفت علنی را با برنامه های دولت یازدهم به ویژه در حوزه سیاست خارجی داشتند در آستانه یک باخت دیگر و وداع با مجلس قرار گرفتند. انتظار آنان از شورای نگهبان قانون اساسی رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و حامیان دولت و برگزاری یک انتخابات کم فروغ و مشارکت حداقلی و راهیابی مجدد برخی از چهره های سرشناس و یا برخی نیروهای تازه نفس ناکارامد این جبهه به مجلس دهم است تا با این ترفند بتوانند کاندیدای نیمه جان خود را به بهارستان بفرستند. با توجه به حضور کمرنگ اصلاح طلبان در این دوره برخی افراد به خصوص از اردوگاه اصولگرایان افراطی فرصت را غنیمت شمرده و در کشور و به تبع آن در اکثر استانها و شهرستانها تمام سعی و عزم خود را بر آن نهاده تا با سوء استفاده از فضای ایجاد شده و سوار بر موج بی تدبیری و بی کفایتی جریان خود! ، آرزوها و آمالشان را در رسیدن به کرسی سبز بهارستان تحقق بخشند . چه بسا کسانی که اکنون نیز پس از چند دوره کاندیداتوری همچنان غبار ناکامی بر تن پوش آنها بجا مانده و فرتوتی و ناتوانی در رفتارها و کردارهای انتخاباتی آنها موج میزند . در این میان حوزه انتخاباتی شهرستان لاهیجان و سیاهکل نیز از این قاعده مستثنا نبوده و وآشکارا میتوان گفت ذبیح الله نیکفر دست پرورده چنین نگاه و منش سیاسی میباشد . دکتر نیکفر که دانش آموخته رشته پزشکی عمومی است سالهاست که سودای بهارستان نشینی را در سر می پروراند دریغ از اینکه آیا هیچگاه از خود پرسیده است که چرا پس از سه دور شرکت در رقابت های انتخاباتی هنوز نتوانسته است شرایط لازم را برای ورود به مجلس احراز نماید ؟! و یا اینکه آیا وی پس از این همه ممارست و تلاش های بی پایان! برای چنین منصبی مساعد ومناسب است؟! در وهله اول ،پاسخ به تمامی این سوالات ریشه در ناکامی وی در پای صندوق های رای در دوره های گذشته و عدم اقبال سبد آرای مردمی نسبت به او میتوان دانست . مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل در دوره های اخیر با توجه به حضور نیکفر فرد دیگری را بعنوان نماینده اصلح خود برگزیده و با این عمل پیام خود را در هر دوره با آراء شان به وی ابلاغ نموده اند؛ اما این تنها نشانه ناکامی نیکفر در این دوران متوالی انتخابات مجلس نمیباشد و پارامترهای دیگر نیز در این امر موثر است:

 عدم محبوبیت و مقبولیت مردمی : تفکرات و خط مشی سیاسی ذبیح الله نیکفر یکی از مهمترین موارد عدم اقبال مردمی نسبت به وی بوده و خواهد بود . در دوره هشتم و نهم مجلس، فضای سیاسی ایران شاهد ظهور جریان جدیدی به نام «جبهه پایداری» بود. نمایندگانی که از نگاه تحلیل گران سیاسی  یکی از ویژگیهای آنها، افراطگرایی و تندروی در هر کار و برنامهای بوده است. به گفته برخیاین نمایندگان به اصطلاح پایدار، در دولتهای نهم و دهم چشم خود را بر تخلفات ، قانونگریزیها، فامیلگرایی، مدارک تحصیلی تقلبی و… بسته بودند و تنها به احسنت گویی در صحن مجلس نسبت به دولت پاکدستان!! اکتفا میکردند. اما در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با روی کار آمدن دولت یازدهم، اعلام کردند که آنها صدای رسای مردم در خانه ملت هستند!

آنها به محمود احمدینژاد رئیس دولت محبوب این جریان سیاسی در مجلس مدیونند و اکنون میخواهند با کارت سوخته اش وارد بازی سیاسی- انتخاباتی اسفند 94 شوند . ذبیح الله نیکفر در شهرستان لاهیجان و سیاهکل نیز در این انتخابات مورد حمایت جدی این طیف فکری بوده و با راهیابی اش به مجلس دهم از خط و مشی و منش آنها پیروی خواهد نمود بنابراین با توجه به نیاز کنونی دولت به همراهی مجلس ،وی نمی تواند گزینه ومهره ای موثر در راستای همگامی مجلس و دولت تدبیر و امید باشد. از این رو نیک میداند که حمایت جریان پایداری از وی و سابقه حضورش بعنوان عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در دوران قبل، از او چهره ای محبوب و فردی مقبول برای شهروندانش نخواهد ساخت و حتی مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل به دلیل داشتن بینش عمیق هیچگاه تحت تاثیر رفتارهای عوامفریبانه در حوزه شغلی وی قرار نمی گیرند و آرای خود را کم فروغ نخواهند نمود.

 

عدم کارایی واجد شرایط : اگر چه شاید! ذبیح الله نیکفر در عرصه طبابت فردی موفق باشد اما این شرایط نمی تواند سکوی پرتابی برای وی جهت رسیدن به مجلس دهم محسوب شود. عدم آگاهی  و تخصص کافی در مسايل سياسي ،اجتماعي ،فرهنگي و اقتصادي ،نداشتن برنامه مشخص و مدون ،عدم تهور و شجاعت لازم جهت احقاق حقوق مردم در مجلس بدلیل نداشتن کاریزمای لازم برای نمایندگی و عدم تاثیری گذاری اش در این حوزه و بسیاری مولفه های مهم دیگر از این دست میتواند موانع بزرگی برای پیشبرد اهدافش باشد. نداشتن سابقه اجرایی قابل اعتنا در کارنامه شغلی وی و عدم تجربه کافی و وافی در راستای رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات جزیی و کلان مردم از عوامل دیگر عدم اجماع مردمی به دلیل فقدان کارایی لازم بر روی این کاندیدای اصولگرا خواهد بود .

امروزه شهرستان لاهیجان و سیاهکل باید به دنبال نماینده ای باشد که با تجمیع مجموعه ای از مهمترین پارامترهای علم مدیریت و بکار گیری مناسب آنها و فهم درست از شرح وظایف و اختیارات محوله بر اساس قوانین ، بانی تحولات اثرگذاری در مجلس و حوزه انتخابییه خود باشد نه اینکه نماینده ای پا به عرصه مجلس گذارد که ناتوانی اش در دریافت مطالبات این حوزه ها دغدغه های به روز مردمان شهرستان لاهیجان و سیاهکل باشد!