آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس استاد محمدصادق پیروز، چشم پزشک حاذق ایرانی، استاد برجسته اخلاق و دانشگاه و همچنین خیر بنام ایرانی در نظام سلامت برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از لاهیجان، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز در آیین نکوداشت استاد محمدصادق پیروز پزشک حاذق و خیر بنام ایرانی در لاهیجان با تکریم و تجلیل از مقام نوع‌دوستان و خیران، اظهار کرد: خیران و نوع دوستان با مهر، محبت و عطوفت خود در نظام سلامت مردم را مورد حمایت قرار داده و یاری‌رسان نظام سلامت هستند.

وی مشارکت در امور خیرخواهانه را یک صدقه جاریه دانست و افزود:  اقدام خداپسندانه هر خیّر، واقف و نیکوکار تا زمانی که آثار وقف آن‌ها باقی است، ثواب آن نیز برقرار و از فیوضات دنیا و آخرت بهره‌مند می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حضور جمعی از خیران در نظام سلامت طی یک سال اخیر، گفت: طی یک سال اخیر یکی از الطاف خدای متعال به خادمان مردم در نظام سلامت، اعتماد خیرین و مشارکت نوع دوستان بوده و ما دست‌های خدای مهربان و بزرگ را در این مدت، بارها مشاهده کردیم.

آشوبی، توسعه خدمات آموزشی و درمانی قطب شرق گیلان را یکی از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه خدمات آموزشی و درمانی قطب شرق گیلان بایستی امکانات آموزشی و درمانی نیز در شهرستان لاهیجان تقویت می شد، اینجا بود که خدای متعال این دغدغه ما را به دل استاد پیروز انداخت و ما شاهد مهر، رحمت و کرامت این استاد برجسته و پزشک حاذق ایرانی بودیم.

وی با بیان اینکه استاد پیروز هرچه را داشته تقدیم مردم و ارتقای نظام سلامت کرده، گفت: این خیّر بنام نظام سلامت، زمانی در امر طبابت، زمانی دیگر در تعلیم و تربیت دانشجو و پس‌ازآن نیز در امور خیر مشارکت کرده و عمری پربرکت و پرثمر را از خود سپری می کند و منشأ خیر کثیر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استاد پیروز ازآنجاکه با اخلاص در ارتقای سلامت مردم همه‌چیز خود را هبه کرده، زمینه‌ساز حضور خیران دیگری نیز شده، خاطرنشان کرد: بعد از اقدام خیرخواهانه و نوع‌دوستانه دکتر پیروز، یک بانوی تفرشی، یک مادر شهید، یک بازنشسته فرهنگی، یک زوج فرهنگی و چند تن دیگر، املاک و سرمایه‌های با ارزش خود را به دانشگاه علوم پزشکی گیلان هبه کردند.

آشوبی با بیان اینکه همه اقدامات خیرخواهانه صورت گرفته کار خدا و به‌واسطه مسوولان‌ دانشگاه بوده، گفت: خوشبختانه اعتماد در نظام سلامت گیلان تقویت‌شده و همچنین امید مردم در این جهت، افزایش‌یافته است و امیدواریم در همین راستا حضور خیران و نیکوکاران تشدید شود.

شهرستان لاهیجان به وجود نیکوکاری همچون دکتر پیروز به خود می‌بالد

امام جمعه شهرستان لاهیجان ضمن تشکر از تلاش‌های محمد تقی آشوبی در جلب مشارکت‌های مردمی و برگزاری مراسم نکوداشت گفت: کسی می‌تواند ادعای خدایی و مسلمان بودن داشته باشد که ابتدا ذات انسانیت را بشناسد، انسان الهی شود و آنگاه ادعای مسلمانی کند.

سلیمانی با اشاره به آیه شریفه لن تنالوا الْبرّ حتّىٰ تنفقوا ممّا تحبّون ۚ وما تنفقوا من شیْءٍ فإنّ اللّه به علیمٌ، اظهار داشت:  دکتر پیروز در زمان حیات خود با اهدای هرچه که در اختیار داشت با خداوند معامله نمود و با ترغیب دیگر خیران،  منشا خیر   برکت برای شهرستان شد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان قطب درمانی شرق گیلان است، افزود: با گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز به کمک خیرین، اکنون شاهد توسعه خدمات آموزشی و درمانی این بیمارستان هستیم  و  حضور  دانشجویان در آن، شور و نشاط علمی را به این محیط آورده است.

محمدصادق پیروز، استاد چشم پزشکی حاذق ایرانی متولد سال ۱۳۰۲ در شهرستان لاهیجان است که در سال ۱۳۱۹ به عنوان دانشجو وارد دانشکده پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۲۵ دوره پزشکی عمومی را به پایان رساند و کار طبابت را شروع کرد.

این استاد برجسته ایرانی در سال ۱۳۳۰ نفر اول آزمون دستیاری چشم پزشکی شد و زیر نظر پروفسور محمد قلی شمس این دوره را سپری کرد که هم اکنون نیز از این استاد بزرگ به عنوان یک الگو یاد می کند.

محمدصادق پیروز لاهیجانی طی امسال به منظور توسعه نظام آموزشی درمانی شهرستان لاهیجان و تبدیل قطب درمانی شرق گیلان به دانشگاه علوم پزشکی، تمام سرمایه های مادی و معنوی خود را وقف کرد.

این خیر بنام و نوع دوست ایرانی که عمر پر برکت خود را صرف امور مردم کرده، در آستانه یکصدسالگی سرمایه های خود را در طبق اخلاص بخشید تا این بار نیز در عرصه آموزشی نام نیک از خود برجای بگذارد.

گفتنی است در آیین نکوداشت استاد محمدصادق پیروز لاهیجانی از سردیس این خیربنام و نیکوکار نیز در … رونمایی شد.