واعظی گفت: با توجه به اینکه رقم فارغ التحصیلان استان گیلان بالاست، می توانند در حوزه ICT فعالیت های خوبی انجام دهند و با همکاری دانشگاه گیلان استارت کار برای این بخش زده شود .

به گزارش ندای گیلان،دکتر محمود واعظی در جلسه «نقش گیلان در برونگرایی اقتصاد مقاومتی» که در  سازمان برنامه و بودجه برگزار شد اظهار کرد : هر جمعی برای هدفی بتواند ماموریت های خوبی داشته باشد و انجام دهد.مجموعه و تشکیلات مجمع مشورتی که درطول سه سال گذشته فعالیت کردند و حزب اعتدال و توسعه نیز پتانسیل خوبی است  که می تواند در خدمت سازندگی و اصلاح امور ،مدیریت استان و کشور قرار بگیرد .
وی افزود :کسانی که کار تشکیلاتی کردند می توانند برای سایر امور هم موفق باشند .

واعظی ادامه داد : به عقیده بنده مهمترین ظرفیت گیلان گردشگری ،کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی است .در دنیا مهمترین صنعت در حال حاضر گردشگری است که می توان امکاناتی را برای اقامت و هزینه کرد، گردشگران انجام داد و بر اساس برنامه ریزی ها در آن حوزه می توان از درآمد آن به توسعه اقتصادی رسید.

خداوند به این سرزمین آب و هوای خوب عطا کرده است که قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست و حتی گیلان برتر از همان کشور از نظر وسعت و جمعیت است اما آنها در بخش کشاورزی و گردشگری بسیار توسعه یافته اند  .

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم یاد بگیریم که چگونه  کالایمان را صادر کنیم باید در بخش کشاورزی و عرضه آن موفق باشیم. وی خاطر نشان کرد : روسیه بسیاری از نیازمندی های خود را از اروپا وارد می کرد و در حال حاضر این امکان وجود ندارد و  در این زمینه  در بخش صادرات میوه با کشور ایران مذاکره کردند.
وی اضافه کرد : ایران از این امر استقبال کرد اما شرکت ها در این بخش موفق نبودند .
وی با بیان اینکه راه آهن قزوین رشت ،آستارا در توسعه اقتصادی استان موثر خواهد بود گفت :با پایان یافتن راه آهن آستارا و ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر مطمئنا صادرات و همچنین واردات محصولاتی که ایران نیز به آن نیاز دارد توسعه خواهد یافت و باید به دنبال نرخ تعرفه محصولات باشیم و کیفیت را افزایش بخشیم.

وی اضافه کرد :پرورش ماهی در قفس نیز از ظرفیت های استان گیلان است و وجود دریای خزر است که می توان به نحو احسن از آن بهره گیری کرد .

واعظی تاکید کرد :باید نیازمندی های کشورهای روسیه ،بلاروس ،قزاقستان ،ارمنستان و قزقیزستان را بفهمیم و تعرفه بهای محصولات را برای عرضه کاهش دهیم.

وی فارغ التحصیلان رشته های ICT را موجب رشد خواند و افزود :امروز شرکت های آی تی در دنیا حرف اول را می زنند و این بحث در ایران نیز شروع شده اما هنوز به آن میزان نرسیده است .

وی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه رقم فارغ التحصیلان استان گیلان  بالاست، می توانند در حوزه ICT فعالیت های خوبی انجام دهند و با همکاری دانشگاه گیلان استارت کار برای این بخش زده شود .

وی در زمینه مشکل پسماند اظهار داشت :معضل پسماند در همه جا وجود دارد و ما ناگزیر خواهیم بود که همان سمت و سوی سایر کشورهای دنیا را پیش بگیریم و آنهم فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا و روشهای دیگر در بخش ساماندهی پسماند است .

واعظی خاطر نشان کرد :باید یاد بگیریم که چگونه بتوانیم از بسته های صادراتی ؛کشاورزی ،گردشگری و صنایع تبدیلی به سود آوری برسیم.