مدیرعامل آب منطقه ای گیلان از اجرای دیوار حفاظتی رودخانه مرزی آستارا با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از آستارا، وحید خرمی در مراسم افتتاح دیوار حفاظتی رودخانه مرزی آستارا اظهار کرد: این رودخانه بیش از ۳۶ کیلومتر از سر منشأ تا دریا طول دارد که حدود ۳۲ کیلومتر آن مرزی حساب می‌شود که برای ۱۵ کیلومتر آن مطالعات ساماندهی انجام شده است که بر اساس آن ۱۲ کیلومتر نیازمند ساماندهی شد.

وی به پروژه‌های متعددی که از سال ۱۳۷۵ تا کنون در این محدوده انجام شده اشاره کرد و افزود: این طرح از مهم ترین و اهمیت بالایی برخوردار بود که ۶۰۰ متر طول این دیوار وزنی بتنی است و بر اساس پروتکل‌های مرزی که سال ۱۳۳۵ بین ۲ کشور منعقد شده اجرا می‌شود.

خرمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته همین رودخانه شهر آستارا را به زیر آب می‌برد زیرا مسیر آن به صورتی است که مشرف به شهر است، اضافه کرد: جایی که امروز پروژه اجرا شده کاملاً در تهدید رودخانه بود و دارای زمین بسیار سستی بود که اقدامات به سختی انجام شد و در نهایت زمین محکم کاری انجام گرفت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: طول دیواره بتنی که در ۲ تا ۳ قرارداد گذشته در شهرستان اجرا شده بیش از سه کیلومتر است و مابقی ساماندهی رودخانه در قالب دیواره‌های سنگی انجام شده است و اصلاحات در حدود ۹ کیلومتر از مسیر انجام شده و ۲۲۰۰ متر تا دیواره گمرک و برای بیش از یک هزار متر باقی مانده هم طرح مشابهی آماده شده که در سال‌های آتی انجام خواهد شد.

خرمی با بیان اینکه از ابتدا تا به امروز ۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه شده است، افزود: آخرین قسمتی که اجرا می‌شود ۳۰ میلیارد بار مالی داشته و ارزش ریالی پروژه به قیمت روز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.