صبح امروز چهارشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ جلسه تقدیر از نانوایان نمونه و استماع مشکلات آنان از زبان سه تن از نمایندگان نانوایان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی آستارا را برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از آستارا ،امروز (چهارشنبه) جلسه تقدیر از نانوایان نمونه و استماع مشکلات آنان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان  برگزار شد.

در ابتدای جلسه  عنایت رضایی پور فرماندار شهرستان آستارا ضمن تبریک هفته دولت گفت: در هر حوزه‌ای اگر مشکلی پیش بیاید می‌توان با استفاده از ظرفیت های مختلف و به طریقی آن مشکل را حل کرد، ولی مشکل نان با توجه به اینکه قوت لایموت مردم است و علاوه بر آن جز فرهنگ دینی ما نیز محسوب می شود، باید هر لحظه و با تمام قوا پیگیر حل مشکلات پیرامون آن شد.

مدیریت مشکل توزیع نان در کنار توجه به معیشت نانوایان

وی با اشاره به اینکه  نان از دیرباز نزد ایرانیان از قداست خاصی برخوردار بوده، تصریح کرد: تمام همت و تلاش ما این است تا شرایط را طوری رقم بزنیم که هم معیشت نانوایان و هم مشکل توزیع نان در شهرستان را به نحو احسن مدیریت کرده باشیم.

فرماندار آستارا همچنین در بحث ایجاد مجتمع‌های نانوایی نیز با بیان اینکه این مجتمع‌ها می‌توانند هم در کیفیت و هم در سرعت ارائه نان بسیار کارآمد باشند گفت: اگر در چهارگوشه شهرستان برای آن نانوایی هایی که امکان گسترش را دارند، امکاناتی را فراهم کنیم که بتوانند نانوایی خود را به مجتمع عرضه نان تبدیل کنند، قدم موثری در بهبود عرضه نان در شهرستان برداشته ایم.

کمتر از 3 درصد نانوایان آستارا تلخف داشته اند

وی در رابطه با تخلفات احتمالی نانوایان نیز گفت: خوشبختانه در این مدت شاهد تخلفات کمتر از ۳ درصدی بوده ایم و این نشان از مدیریت صحیح عرضه آرد و نان در این شهرستان بوده، چرا که امروزه با مدیریت جدید در تحویل آرد و نان، تمام شبهه ها و راه های فرار متخلفان بسته شده است.

لزوم تناسب سهمیه آرد با جمعیت شناور آستارا

فرماندار آستارا با اشاره به جمعیت شناور آستارا که مشکلاتی در ارائه نان ایجاد می کند گفت: اداره گردشگری را موظف کرده‌ام که آمار گردشگران را به صورت روزانه به فرمانداری ارائه بدهند و طبق آماری که از سواحل آستارا و مناطق گردشگری و مدارس و هتل ها به دست آورده ایم، این آمارها نشان دهنده آن هستند که در مرداد ماه گذشته حدود ۴۰۰ هزار گردشگر وارد آستارا شده اند و‌ به این معناست که روزانه ۱۷ هزار نفر به آستارا سفر می کنند.

وی در خاتمه گفت: طبیعی است که این آمار در شهریور ماه بالاتر هم برود که امیدواریم اداره غله استان گیلان در تامین سهمیه بیشتر آرد برای شهرستان به این مهم عنایت ویژه داشته باشد.

کمبود سهمیه آرد دلیل وجود صف های طولانی است

 یوسف سیفی یکی از نماینده گان نانوایان آستارا نیز به بیان اهم مشکلات نانوایان پرداخت و گفت: نانوایان آستارا و لوندویل در تنور مشکلات می سوزند چرا که آنها نان را به نرخ پارسال می فروشند، اما هزینه های اجاره‌ بهای مغازه، خانه، آب و برق و گاز و دستمزد کارگران، بیمه و حتی سبوس و خمیرمایه را به نرخ امروزی پرداخت می‌کنند.

وی افزود: امروز پخت روزانه زیر ۵ کیسه آرد نه تنها برای نانوا توجیه اقتصادی ندارد، بلکه مشکل صف‌های طولانی در جلوی نانوایی ها نیز را حل نمی‌کند.

سیفی با طرح این که سوال که چرا و به چه دلیل سهمیه روزانه یک نانوا باید زیر ۵ کیسه باشد، تصریح کرد: با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرستان، همجواری این شهر با شهرستان های تالش و اردبیل و همسایه بودن با کشور آذربایجان، نانوایی‌های آستارا نمی توانند جوابگوی همه نیازها باشند ضمن اینکه به همه این ها راننده صدها دستگاه تریلر ترانزیت را که در طول اقامت خود در این شهرستان نان خود را از این شهر تامین می کنند، باید اضافه کرد.

 وی در خاتمه گفت: ما به خاطر حساسیت این موارد نیاز مبرم داریم که سهمیه آرد نانوایی ها افزایش پیدا کند و درخواست دارم تا نسبت به تجدید نظر در اعمال سهمیه بین نانوایی ها عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

گفتنی است،در پایان مراسم از ۲۶ نانوای نمونه شهرستان تجلیل به عمل آمد.

  • نویسنده : تابان هاشم نیا