عضو قرارگاه جمعیت کشور بیان اینکه دو دهه است که زیر نرخ باروری جایگزین هستیم و وضعیت گیلان در این باره وخیم‌تر است،گفت:توطئه جهانی یکی از عوامل کاهش جمعیت است.

به گزارش ندای گیلان، مریم اردبیلی پیش از ظهر شنبه در نشست تخصصی چالش‌های جمعیتی گیلان با بیان اینکه این استان پایین‌ترین نرخ باروری در کشور را دارد، اظهار کرد: با وجود منابع خدادادی در استان و داشتن مردم خانواده دوست، وجود چنین آماری تأمل برانگیز است.

وی با تاکید بر اتخاذ تصمیم درست برای رفع این معضل در استان گیلان، افزود: تک فرزندی در همه جای دنیا بندهای عاطفی و احساسی و حامیان را از افراد دریغ می‌کند و بهترین امکان برای زیست متعادل فرزندان، داشتن خواهر و برادر است.

فعال و کنشگر مسائل زنان و خانواده ادامه داد: خانواده ایرانی به دنبال آرامش، ثبات پایدار، صمیمیت و آینده درست و خوب بوده و تصمیمات در سطح ملی و عملکرد مسئولین در این راستا کارساز است.

اردبیلی با بیان اینکه دو دهه است که زیر نرخ باروری جایگزین هستیم و وضعیت گیلان در این باره وخیم‌تر است، عنوان کرد: اوج جمعیت فرزند آوری پیک دوم دهه شصتی‌ها نزدیک ۲.۱ بوده که بسیار کم است.

وضعیت وخیم گیلان در نرخ باروری

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون سالی یک دهم نرخ باروری کشور کم شده و با سراشیبی تندی این مسیر را طی می‌کنیم، تصریح کرد: در گیلان نرخ باروری به زیر ۱.۵ رسیده و جز مناطق با نرخ باروری بسیار پایین محسوب می‌شود.

فعال و کنشگر مسائل زنان و خانواده اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رفته که آمار بسیار نگران کننده‌ای است و در دراز مدت نوعی انقراض نسلی محسوب می‌شود.

وی ضعف‌های مدیریتی، مشکلات اقتصادی، تغییر سبک زندگی و توطئه جهانی را عامل کاهش جمعیت ضعف‌های مدیریتی، مشکلات اقتصادی، تغییر سبک زندگی و توطئه جهانی عامل کاهش جمعیت است دانست و گفت: این عوامل لزوماً در آینده نیز تأثیرگذار نخواهد بود و صرفاً با مهندسی معکوس نمی‌توان این معضل را حل کرد.

اردبیلی افزود: اگر وضعیت جمعیتی کشور را تحلیل کنیم صرفاً از گذشته مطلع می‌شویم و اگر بخواهیم اتفاقی رخ دهد باید فردا را تحلیل کرده و باید مدلی را که در آینده مفهوم فرزندآوری را ارتقا دهد خلق کنیم.

عضو قرارگاه جمعیت کشور با انتقاد از عدم استقبال برخی از تغییرات نسلی، عنوان کرد: تفاوت نسلی یک فرصت است و گفتمان انقلاب اگر آینده نگری نکند و فرصت سازی برای انقلاب نداشته باشد نمی‌تواند عامل تغییرات در جامعه شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای معتقد بودند سرمایه اجتماعی کشور پایین است اما کرونا ثابت کرد که چنین موضوعی صحت ندارد، بیان کرد: در کشورهای اروپایی عقل جمعی به جایی رسیده که جامعه باید به تعادلی در حوزه نیروی کار برسد و در ازای آن امتیازاتی به افراد داده می‌شود.

فرهنگ سازی رکن اول افزایش جمعیت است

فعال و کنشگر مسائل زنان و خانواده با تاکید بر اینکه باید ببینیم چه تصویرهایی از فرزندآوری برای مردم می‌سازیم، اظهار کرد: برای افزایش جمعیت باید ابتدا فرهنگ سازی شود و سیاست‌های تشویقی نیز برای آن اعمال کنیم.

وی با اشاره به تصویب قوانین حمایتی و تشویقی برای افزایش جمعیت در مجلس، افزود: اگر این قوانین به بهترین شکل اجرا شود تنها ۳۰ درصد به اهداف خود می‌رسیم و تا کنشگری مردمی رخ ندهد تحولی ایجاد نخواهد شد.

اردبیلی با بیان اینکه کار برای افزایش جمعیت از جنس کار اداری نیست و ریشه این نوع اقدامات باید مردمی باشد، اضافه کرد: سالمندی آینده مختوم ما است و باید برای گذران خوب این دوره اقدامات و برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

منبع: مهر