میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی،یک بانوی گیلانی است که از مهندسی به هنر رسیده و به تاریخ و فرهنگ گیلان علاقه زیادی دارد و مستندی را در خصوص عمارت بلدیه و میدان شهرداری رشت در دست ساخت دارد.می گوید اولویت او فرزندش است و موفقیت منافاتی با مادر بودن ندارد.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی،یک بانوی گیلانی است که از مهندسی به هنر رسیده و به تاریخ و فرهنگ گیلان علاقه زیادی دارد و مستندی را در خصوص عمارت بلدیه و میدان شهرداری رشت در دست ساخت دارد.می گوید اولویت او فرزندش است و موفقیت منافاتی با مادر بودن ندارد.

 

لطفا خوتان را معرفی کنید ومختصری از فعالیت های هنری تان بفرمایید.

هدیه خسروی هستم، فیلمساز و تدوین گر.متولد ۱۳۶۳ بندرانزلی، فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتراز دانشگاه اردبیل.
از سال ۸۰ به عنوان منشی صحنه در کنار برادرم ( زنده یاد حامد خسروی) بودم و از سال ۸۸ تدوین را آغاز نمودم. از میان فیلم های کوتاهی که ساختم، فیلم «نقاشی هایم رنگ ندارد» را دوست دارم،که روایتی انتقادی از آزار جنسی به کودکان است و در جشنواره های بین المللی اکران شده است.در حال حاضر هم مشغول ساخت مستندی نیمه بلند در مورد عمارت بلدیه رشت هستم که مروری است بر تاریخ این عمارت و میدان شهرداری رشت.

۲. عامل اصلی علاقه شما به هنر وفیلم سازی چه بود؟

عامل اصلی گرایش و علاقه مندی من به فیلمسازی و تدوین، برادرم بود. برادرم فیلمسازی شناخته شده و مطرح بود و حتی جایزه سیمرغ فیلم کوتاه جشنواره فجر را هم گرفته بود. در بسیاری از کارها کنارش حضور داشتم و بسیار از او آموختم.
ایشان نقش بسیار مهمی در علاقه مندی من به سینما داشت. بعد از فوتشان تصمیم گرفتم فیلمسازی را جدی تر دنبال کنم.

۳. چه چیزی یاچه کسی وقتی حالتان بد است ، را بهتر میکند؟

من یک مادر هستم و اولویت اصلی من در زندگی، دخترم می باشد و مانند هر مادری، فرزندم باعث شادی و امید من به زندگی می شود.
البته به کتاب و موسیقی علاقه بسیار دارم و در مواقع ناراحتی نیز به آن ها پناه می برم.

۴. تاکنون درباره زنان گیلانی فیلم ساخته اید؟

در گیلان و در شهر من، بانوان موفق فراوانی هستند. یکی از طرح هایم ساختن مستندی درباره ی آن هاست.
در ۱۷ اسفند ۹۷، به مناسبت روز جهانی زن، همایشی به نام «نیمی از وطن» در سالن ارشاد بندرانزلی برگزار شد ، که من فیلمی کوتاه به این مناسبت ساختم.
در مورد دختر جوان هنرمندی که به دنبال زنان موفق بود و آینده خود را در آن ها مجسم می کرد.

۵.  فلسفه این  همه رنگ در لباس و طعم غذای زنان گیلانی چیست؟

در مورد رنگ لباس ها و طعم غذاها گفتن سخت است. پشت هررنگ و طعمی فلسفه ای است. شاید وقتی از دریچه دوربین دقیق تر به طبیعت گیلان نگاه کنید بیشتر متوجه این رنگ ها می شوید. مگر می شود در رنگ های زیبای چهار فصل گیلان زندگی کنید و از این رنگ ها تاثیر نگیرید؟ به طبع هر انسانی شکل طبیعتی می شود که در آن زندگی می کند. دخترهای گیلان هم که خودشان گل هستند و رنگارنگ؛ طبیعی است که زیبایی طبیعت در رنگ لباس های محلی گیلان نمود داشته باشد. اما در مورد غذا ها ،پشت هر غذایی قصه ای است و در پی هر طعمی رازی نهفته است که گیلانی که هرچه می خواسته خودش به راحتی تهیه می کرده البته که به سمت تنوع و خوشمزگی طعم ها هم رفته است و البته هر اقلیمی با توجه به عناصر زمان ، مکان و منابع موجود توانسته غذاهای منحصر به فرد خود را ایجاد کند که هرکدام بعد ها در مناطق دیگر گیلان هم رواج یافته و البته در این مورد پژوهش بیشتری مورد نیاز است.

۶.عنوان آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

در مورد کتاب باید بگویم، نزدیک به یک سال است که مشغول ساخت مستندی هستم و به دلیل تحقیقات و پژوهش کتاب ها و مقالات فراوانی را مطالعه می کنم.
کتاب شیرین تاریخ گیلان از ناصر عظیمی و نیز کتاب تاریخچه بلدیه رشت از محمود نیکویه اخرین کتاب هایی است که خوانده ام.

۷.ار نظر شما چه هنر در گیلان و البته کشور با چه چالش هایی روبرو ست؟

همه هنر ها در گیلان، دردی مشترک دارند و ربطی هم ندارد چه رشته هنری باشد. هنر در گیلان، از کمبود زیر ساخت های مناسب رنج می برد،مثلا انزلی، فقط یک سالن در ارشاد انزلی وجود دارد که باید برای تمام امور استفاده شود. رشت هم حال و روز خوبی ندارد. شهر های دیگر استان هم همین طور. بودجه و حمایتی هم که چشمگیر باشد از پروژه های هنری نمی شود. کرونا هم که عملا همه فعالیت های هنری را به تعطیلی کشانده و خیلی از هنرمندان که از راه هنر امرار معاش می کردند به سختی های فراوان دچار شده اند.

۸ .توصیه شما به دختران وزنان گیلانی که می‌خواهند در جایگاه های مختلف موفق باشند چیست؟

البته در جامعه ما دخترها به بلوغ فکری رسیده اند که نیاز به توصیه ندارند اما اگر بخواهم تجربه خودم را با آن ها در میان بگذارم باید بگویم که در وهله اول باید شجاع باشیم و با مسائل و مشکلات رودر رو شویم. برای انجام هرکاری باید خانم ها تلاش کنند نه تلاشی به اندازه مرد ها بلکه باید دو برابر آن ها تلاش کنند تا مسائل و مشکلات پیش رو را از میان بردارند. خودم هیچ وقت سعی نمی کنم با کارم خودم را به دیگران ثابت کنم بلکه سعی می کنم از کاری که انجام می دهم لذت ببرم و به بهترین نحو انجام دهم.

 ۹. چگونه می‌توان در حین موفق بودن در جایگاه اجتماعی به همه امور خانواده و تربیت و فرزندان رسیدگی کرد؟

موفقیت هیچ منافاتی با مادر بودن و تربیت صحیح فرزندان ندارد.
بسیاری از بانوانی که به هنر علاقه مند هستند که به دلیل مشغله های زندگی و مسئولیت هایی که دارند ، علاقه مندی هایشان را دنبال نمی کنند.
اما به نظر من، یک مادر بعد از اینکه خانواده و زندگی خود را در اولویت قرار داد، می تواند به اموری که به آن علاقه مند است نیز بپردازد . به این ترتیب نه تنها فرزندان از محبت مادری محروم نمی شوند بلکه این کار سبب ارتقای آینده آنان نیز می شود.

 

گالری تصاویر هدیه خسروی